Гарантія на стоматологічні послуги в Україні та дотримання прав пацієнтів
♔ PREMIUM-курс для керівника стоматології
Кожен медичний працівник має гарантувати пацієнту належну якість медичної допомоги/послуги: дотримувати правил асептики та антисептики, використовувати лише сертифіковані препарати й медичну техніку, дотримувати правил безпеки тощо. Проте для професіоналів у галузі стоматології законодавство встановлює додаткові гарантійні зобов’язання на окремі послуги.
Нині такі гарантії нормативно регулюють:
- Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» від 19.11.1992 № 2801-XII (далі — Основи)
- Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 № 1023-XII (далі — Закон про захист прав споживачів)
Один із основних принципів охорони здоров’я України — дотримувати прав і свобод людини і громадянина у сфері охорони здоров’я та забезпечувати пов’язані з ними державні гарантії (ст. 4 Основ). Які ж гарантії мають забезпечувати стоматологи?
Гарантія на стоматологічні послуги в Україні
Виробник (виконавець) забезпечує належну роботу (використання) продукції, зокрема й комплектуючих виробів, протягом гарантійного строку.
Гарантійний строк — строк, протягом якого пацієнт, який виявив недоліки в роботі лікаря, має право звернутися до нього з вимогою зменшити ціну, усунути недоліки, відшкодувати витрати на усунення недоліків третіми особами тощо.
Гарантійний строк установлюють нормативно-правові акти, нормативні документи чи договір (абз. 1 ч. 1 ст. 7 Закону про захист прав споживачів).
Якщо гарантійний строк або строк придатності на продукцію виробник (виконавець) не установив, то споживач має право пред’явити йому відповідні вимоги, якщо виявив недоліки протягом двох років.
Виробник (виконавець) зобов’язаний забезпечити використання продукції за призначенням протягом строку її служби, який передбачає нормативний документ, або строку, установленого за домовленістю зі споживачем. Якщо такого строку немає — протягом десяти років.
Строк служби — період, протягом якого лікар гарантує безпеку результату своєї роботи та несе відповідальність за істотні недоліки, що виникли з його вини.
При цьому недолік — будь-яка невідповідність наданої стоматологічної послуги обов’язковим вимогам медичних стандартів. Істотним вважають недолік, що унеможливлює або робить недопустимим використання результату стоматологічної послуги відповідно до його цільового призначення.
Тож які вимоги до стоматолога може висувати пацієнт, який скаржиться на якість медичної допомоги/послуги?
Яких вимог чекати від пацієнтів
Якщо пацієнт виявив істотні недоліки в роботі лікаря, він має право вимагати:
- розірвати договір та повернути кошти, які сплатив
- пропорційно зменшити ціну
- безплатно усунути недоліки роботи понад гарантійний термін, але в межах строку служби
- відшкодувати витрати на усунення недоліків роботи третіми особами
Пацієнт може пред’явити лише одну з вимог, а якщо лікар її не виконав — заявити іншу (абз. 2 ч. 3 ст. 8 Закону про захист прав споживачів).
Положення про систему контролю якості медичних послуг (допомоги) — зразок
✅✅✅ Вища школа керівника медзакладу: як навчатися
Гарантія на послуги стоматолога: як запобігти помилкам
Фактично жоден професіонал стоматологічного профілю не оформлює з пацієнтом письмовий договір на виконання робіт/надання послуг. Виняток можуть становити стоматологічні послуги, що потребують тривалої роботи або значних фінансових витрат — наприклад, робота зі встановлення вінірів.
NB! Якщо ви не матимете затвердженого положення про виконання гарантійних зобов’язань щодо своїх пацієнтів і не матимете письмового договору з пацієнтом, — вступають у дію правила Закону про захист прав споживачів. Тобто протягом двох років діятиме гарантійний строк, а протягом десяти — строк служби.
Якщо споживач вимагає безплатно усунути недоліки товару, усуньте їх протягом чотирнадцяти днів із дати, коли пацієнт пред’явив претензію, або за згодою сторін в інший строк (абз. 1 ч. 9 ст. 8 Закону про захист прав споживачів).
NB! Вимоги споживача розглядайте після того, як він пред’явить розрахунковий документ.
Затвердьте Положення про систему контролю якості медичних послуг (допомоги). Так ви постійно знатимете, наскільки працівники дотримують стандартів медичного обслуговування населення та зможете за потреби підвищувати якість послуг.
Обережно вибирайте ділових партнерів. Якщо виникнуть недоліки через якість матеріалу тощо, пацієнт звертатиметься до вас, а не до ваших підрядників.
Якщо встановлюєте вініри, але не маєте власної зуботехнічної лабораторії, — укладіть відповідний договір із підрядником. Адже якщо виникнуть недоліки в самій конструкції, ви відповідальні за результат роботи перед пацієнтом.
Тож обирайте надійних партнерів, через яких у вас не виникали б проблеми з пацієнтами.
Отже, складіть та затвердьте положення про виконання гарантійних зобов’язань на окремі стоматологічні послуги (роботи). Інформацію щодо гарантійних зобов’язань доводьте кожному пацієнту. Положення зберігайте в куточку/папці споживача на випадок, якщо пацієнт захоче самостійно з ним ознайомитися.
⭐ Кадрові питання ⭐ Ліцензування медичної практики ⭐ Перевірки ⭐ Якість медичної допомоги ⭐ Правові питання в роботі керівника ⭐ Санепідрежим ⭐ Прибутки стоматології