Управління білизною у медичному закладі: порядок дотримання
4 липня 2025 року набрав чинності наказ МОЗ «Про затвердження Державних санітарних норм та правил зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров’я» від 08.05.2025 № 785 (далі — Наказ № 785; ДСанНіП № 785). Поводження з білизною у медичному закладі вимагає суворого дотримання норм та вимог, які викладені в інструкції МОЗ.
Управління білизною в ЗОЗ: нові правила
Управління білизною — це збір, сортування, зберігання, транспортування, дезінфекція, прання, сушіння, прасування, ремонт та управління відходами білизни.
Що належить до постільної білизни у ЗОЗ
До асортименту постільної білизни належать:
1) постільна білизна (простирадла, рушники, наволочки, підкладні пелюшки, підковдри);
2) ковдри (байкові);
3) рушники для надання медичних послуг;
4) підкладні пелюшки багаторазового використання;
5) фасонна (натільна) білизна;
6) медичний одяг;
7) столова і кухонна білизна;
8) бавовняні мішки.
Класифікація білизни у ЗОЗ
Білизну розділяють за:
- асортиментом;
- видом волокна:
- бавовняні і льняні тканини;
- зі змішаних волокон (бавовна і льон із синтетикою);
- зношуваністю:
- білизна, яка не потребує подальшого ремонту;
- білизна, яка потребує подальшого ремонту;
- не придатна для подальшого використання за призначенням (медичні відходи);
- ступенем забруднення:
- білизна без видимого забруднення або із незначними (до 10 % поверхні білизни) слідами забруднення біологічними рідинами (далі — забруднена білизна);
- брудна білизна (понад 10 % поверхні білизни забруднено біологічними рідинами).
Стандартизована медична документація сестри медичної
Використання та заміна білизни у відділеннях медзакладу
Визначення потреби та забезпечення білизною організовується ФОП / керівником ЗОЗ (по 1 розділу І ДСанНіП № 785).
В операційних підрозділах, відділеннях інтенсивної терапії та реанімації, родопомічних, післяопераційних палатах мають використовувати білизну одноразового використання.
В акушерських стаціонарах (пологовий блок та інші приміщення з асептичним режимом для новонароджених), операційних слід застосовувати стерильні одноразові білизну та пелюшки. Допускається використання сучасних засобів гігієни (памперси, серветки тощо).
Заміна білизни проводиться у разі забруднення понад 10 % її поверхні або відповідно до графіку заміни білизни, що розробляється відділом з інфекційного контролю та затверджується керівником ЗОЗ / ФОП (п.12 розділу І ДСанНіП № 785).
Білизна, що забруднена біологічними виділеннями хворого, підлягає негайній заміні.
Після заміни білизни у палатах проводять вологе прибирання з використанням дезінфікуючих засобів. З цією метою використовують дезінфікуючі засоби, що є дозволеними для застосування у присутності хворих.

Застосовуйте рекомендації експерта в роботі для того, щоб запобігти інфікуванню об’єктів внутрішнього середовища та знизити ризики поширення ІПНМД
Збирання, оброблення та транспортування брудної білизни
Перелік працівників, які проводять збір і транспортування забрудненої та брудної білизни, розробляється відповідальною за управління білизною особою і затверджується ФОП / керівником ЗОЗ.
До збору і транспортування забрудненої та брудної білизни не допускаються працівники, які не пройшли відповідні навчання і практичну підготовку, в тому числі щодо правил локалізації та ліквідації аварійних ситуацій, управління медичними відходами, дотримання правил і практик гігієни рук та використання засобів індивідуального захисту.
Персонал, що працює з брудною білизною, має бути забезпечений спеціальним одягом і текстильними засобами індивідуального захисту (халат, косинка, маска), спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального захисту (гумові рукавички або респіратор), в тому числі на випадок аварійної ситуації, та транспортними візками
Працівники, які проводять управління білизною, забезпечуються керівником ЗОЗ / ФОП ємностями для забрудненої та брудної білизни.
Брудну білизну, як і раніше, працівники збирають у промарковані непошкоджені контейнери або мішки безпосередньо біля ліжка пацієнта. Під час збирання заборонено струшувати білизну, класти її на підлогу, стільці, інші ліжка, матраци, поручні тощо. Це заходи безпеки, що запобігають розповсюдженню мікроорганізмів у повітрі та на поверхнях.
Після того як працівники склали брудну білизну в паковання, щільно закривають його — контейнери накривають кришками, мішки зав’язують. Потім поміщають паковання на транспорті візки.
Ємності для забрудненої та брудної білизни можуть бути одноразового (наприклад, мішки поліетиленові) та багаторазового (наприклад, пластикові контейнери, що стійкі до очищення і дезінфекції) використання.
Перед поміщенням в транспортні візки ємності для забрудненої та брудної білизни щільно закриваються (наприклад, мішки поліетиленові зав’язуються, пластикові контейнери закриваються кришкою). Для забрудненої і брудної білизни потрібно використовувати окремі ємності з відповідним маркуванням — «Забруднена білизна» та «Брудна білизна».
Усі процеси, пов’язані з транспортуванням, вантаженням, розвантаженням білизни мають бути максимально механізованими. Транспортні візки мають бути закритими (унеможливлювати контакт білизни з навколишнім середовищем). Переносити ємності з білизною без використання транспортних візків (наприклад, в руках) заборонено. Перед транспортуванням ємності із забрудненою/брудною білизною маркуються із зазначенням структурного підрозділу, в якому вони були зібрані.
Упакована забруднена і брудна білизна може зберігатися не більше трьох діб у визначених приміщеннях брудної зони ЗОЗ / місці провадження діяльності ФОП.
У випадках прогнозованого відкладання прання брудної білизни на понад вісім годин, забруднені поверхні білизни обробляються шляхом обприскування ферментним очищаючим засобом, включеним до Державного реєстру дезінфекційних засобів.
Упакована забруднена і брудна білизна у транспортних візках доставляється у приміщення прийому білизни брудної зони пральні.
Облаштування пральні
Прання білизни здійснюється в пральнях при ЗОЗ / ФОП або суб’єктами господарювання на умовах договору з дотриманням Правил побутового обслуговування населення, затверджених постановою КМУ від 16.06.2023 № 614.
Експлуатація пралень проводиться із дотриманням вимог «Правил охорони праці при експлуатації пралень і лазень», затверджених наказом Державний комітет України по нагляду за охороною праці від 21.05.1997 № 143.
Потужність пральні новозбудованих, реставрованих і реконструйованих ЗОЗ визначається у медичному завданні на проєктування, відповідно до розділу XIII Державних санітарних норм і правил «Санітарно-протиепідемічні вимоги до новозбудованих, реставрованих і реконструйованих закладів охорони здоров’я», затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України 21.02.2023 № 354.
Приміщення пральні ЗОЗ / ФОП має відповідати ДБН В.2.2-10:2022 «Заклади охорони здоров’я. Основні положення», затвердженим наказом Мінрозвитку від 26.12.2022 № 278.
Потрібно передбачити окремі кімнати для прибирального інвентаря для кожної із зон окремо та приміщення для миття, дезінфекції та зберігання транспортних засобів.
Білизна переться в пральних машинах бар’єрного типу (прохідних), які мають два вікна — вікно для завантаження (зі сторони брудної зони пральні) і вікно для вивантаження (зі сторони чистої зони пральні).
Технологічні потоки брудної і чистої білизни не повинні перехрещуватися.
Поводження з медичними відходами: зміни
Сортування білизни
Приймання і сортування білизни здійснюються в спеціально виділеному приміщенні брудної зони пральні.
Брудна білизна підлягає замочуванню перед пранням в холодній воді протягом однієї години, в тому числі оброблена ферментним очищаючим засобом. Замочування брудної білизни проводиться у брудній зоні пральні.
Замочування брудної білизни проводиться у спеціальних ємностях, поверхня яких стійка до очищення і дезінфекції. Після кожного спорожнення поверхні ємностей для замочування брудної білизни очищуються і дезінфікуються засобами, включеними до Державного реєстру дезінфекційних засобів.
Дезінфекція брудної білизни хімічним методом перед пранням заборонена, окрім випадків забруднення білизни збудниками інфекційних хвороб, що викликають надзвичайні ситуації у системі громадського здоров’я.
Транспортні візки після вивантаження забрудненої і брудної білизни підлягають очищенню і дезінфекції засобами, включеними до Державного реєстру дезінфекційних засобів. Очищення і дезінфекція транспортних візків проводиться в окремому приміщенні брудної зони пральні, що має безпосереднє сполучення з чистою зоною пральні.
Ємності для забрудненої і брудної білизни одноразового використання (наприклад, мішки поліетиленові) після вивантаження білизни відносяться до медичних відходів, управління якими проводиться відповідно до Державних санітарних норм та правил «Порядок управління медичними відходами, у тому числі вимоги щодо безпечності для здоров’я людини під час утворення, збирання, зберігання, перевезення, оброблення таких відходів», затверджених наказом МОЗ від 31.10.2024 № 1827.
Під час приймання та/або сортування білизна перевіряється на наявність сторонніх предметів і речей, перераховується і зважується на вагах.
Приймання в пральні білизни виконується шляхом перерахунку всіх предметів білизни з перевіркою наявності на них штампа, що підтверджує приналежність білизни до ЗОЗ / ФОП.
Білизна сортується за кольором та відповідно до пункту 4 розділу I ДСанНіП № 785.
Прання та дезинфекція білизни в ЗОЗ
ДСанНіП № 785 встановлює вимогу перед пранням замочувати білизну на годину в холодній воді.
Замочуванню підлягає вся білизна, зокрема й та, яку в брудній зоні пральні обробили ферментним очищувальним засобом (п. 2 розд. 3 ДСанНіП № 785).
Для замочування білизни використовуйте стійкі до очищення і дезінфекції ємності.
Після кожного використання поверхні ємностей очищуйте й дезінфікуйте. Для цього застосовуйте засоби, внесені до Державного реєстру дезінфекційних засобів. Дезінфекція Білизна підлягає термічній дезінфекції під час прання у пральних машинах. Для цього використовуйте один з режимів прання.
Режими прання для термічної дезінфекції:
- 60°С упродовж 60 хв.
- 90°С упродовж 30 хв (п. 2 розд. IV ДСанНіП № 785)
Заборонено використовувати білизну, яка чутлива до такої термічної дезінфекції.
Не можна перед пранням дезінфікувати білизну хімічним методом. Виняток — білизна, забруднена збудниками інфекційних хвороб, що викликають надзвичайні ситуації у системі громадського здоров’я.
Пральний порошок та інші засоби для прання використовуються відповідно до інструкцій виробника пральних машин та білизни.
Для прання білизни новонароджених і дітей до одного року заборонено використовувати пральний порошок та інші засоби для прання, які містять синтетичні поверхнево-активні речовини.
Прання медичного одягу проводиться окремо від білизни пацієнтів.
Зверніть увагу! ДСанНіП № 785 містить пряму заборону сушити чисту білизну в природний спосіб (п. 4 розд. V ДСанНіП № 785).
Отже, тепер кожен заклад зобов’язаний мати пральні машини з функцією сушіння або окремі сушильні машини. Сушильні машини розташовуйте в чистій зоні пральні в безпосередній близькості до вікна для вивантаження пральної машини.
БПР медсестер у запитаннях і відповідях
Прасування білизни в ЗОЗ
Прасування білизни проводиться у прасувальних машинах, що розміщуються у окремому приміщенні чистої зони пральні, яка обладнана системою механічної вентиляції, яка забезпечує активне видалення пилу.
Комплектування і транспортування чистої білизни
Постільну білизну після прасування складають і комплектують відповідно до наборів (наприклад, набір для ліжка пацієнта), вміст яких затверджується керівником ЗОЗ / ФОП. Кожен набір постільної білизни упаковується у індивідуальне паковання одноразового використання, що герметично закривається (наприклад, у пластикові мішки, що запаюються).
Фасонна (натільна) білизна і медичний одяг після прасування комплектують за асортиментом для кожного структурного підрозділу окремо. Фасонна (натільна білизна) і медичний одяг складають до ємностей багаторазового використання (наприклад, мішки тканинні).
Для зберігання упакованої чистої білизни облаштуйте окреме приміщення — склад у чистій зоні пральні або комори у структурних підрозділах ЗОЗ / будівлі провадження діяльності ФОП. Приміщення мають бути сухими та чистими.
Транспортуйте чисту білизну із пральні в структурні підрозділи ЗОЗ / будівлю провадження діяльності ФОП у транспортних візках закритого типу.