Нові правила поводження з білизною у закладах охорони здоров’я
МОЗ запровадило нові вимоги до управління білизною в закладі охорони здоров’я (ЗОЗ). 4 липня 2025 року набрав чинності наказ МОЗ «Про затвердження Державних санітарних норм та правил зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров’я» від 08.05.2025 № 785 (далі — Наказ № 785; ДСанПіН № 785).
Управління білизною в ЗОЗ: нові правила
Мета нових норм привести поводження з білизною в ЗОЗ у відповідність до вимог законодавства з профілактики інфекцій, інфекційного контролю та протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю й водночас знизити вартість управління білизною, зокрема подовжити строк її служби. Дія ДСанНіП № 785 поширюється на ЗОЗ, фізичних осіб — підприємців (ФОП) та суб’єктів господарювання, що надають послуги з прання білизни.
Водночас втратив чинність наказ МОЗ «Про затвердження Інструкції зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання білизни у закладах охорони здоров’я» від 30.04.2014 № 293 (далі — Наказ № 293). В оголошенні про громадське обговорення ДСанПіН № 785 МОЗ зазначало, що норми, які містить Наказ № 293, застарілі, підвищують вартість управління білизною у ЗОЗ, а також сприяють швидкому зношуванню білизни.
Нові правила поводження з білизою у ЗОЗ: вимоги до пралень
Прання білизни здійснюється в пральнях при ЗОЗ / ФОП або суб’єктами господарювання на умовах договору з дотриманням Правил побутового обслуговування населення, затверджених постановою КМУ від 16.06.2023 № 614.
Експлуатація пралень проводиться із дотриманням вимог Правил охорони праці при експлуатації пралень і лазень, затверджених наказом Державний комітет України по нагляду за охороною праці від 21.05.1997 № 143.
Приміщення пральні ЗОЗ / ФОП має відповідати ДБН В.2.2-10:2022 «Заклади охорони здоров’я. Основні положення», затвердженим наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 26.12. 2022 № 278.
Поводження з білизною у ЗОЗ: правила для працівників
Працівники, відповідальні за збір, транспортування, сортування, замочування та прання забрудненої/брудної білизни мають використовувати засоби індивідуального захисту:
1) фартухи захисні, що відповідають Технічному регламенту засобів індивідуального захисту, затвердженому постановою КМУ від 21.08.2019 № 771 (далі — Технічний регламент засобів індивідуального захисту);
2) хірургічні (медичні) маски, що відповідають Технічному регламенту щодо медичних виробів, затвердженому постановою КМУ від 02.10.2013 № 753;
3) рукавички захисні, які відповідають Технічному регламенту засобів індивідуального захисту.
Працівники, відповідальні за прасування та упакування білизни мінімально використовують респіратори класу захисту FFP1, що відповідають Технічному регламенту засобів індивідуального захисту.
А також, всі працівники пральні проходять обов’язкові профілактичні медичні огляди відповідно до наказу МОЗ «Щодо організації проведення обов’язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв і організацій, діяльність яких пов’язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб».
- 20+ роз’яснень про поводження з медичними відходами: робочі ситуації
- 10+ роз’яснень про поводження з медичними відходами: класифікація і кодування
- Схема управління відходами в ЗОЗ
- Сім порад, як упровадити схему управління відходами
- СОП «Роздільне збирання та маркування небезпечних відходів»
- Як маркувати й пакувати небезпечні відходи
Збирання, транспортування і зберігання лікарняної білизни
Перелік працівників, які проводять збір і транспортування забрудненої та брудної білизни, розробляється відповідальною за управління білизною особою і затверджується ФОП / керівником ЗОЗ.
До збору і транспортування забрудненої та брудної білизни не допускаються працівники, які не пройшли відповідні навчання і практичну підготовку, в тому числі щодо правил локалізації та ліквідації аварійних ситуацій, управління медичними відходами, дотримання правил і практик гігієни рук та використання засобів індивідуального захисту.
Збирання білизни в ЗОЗ
Брудну білизну, як і раніше, працівники збирають у промарковані непошкоджені контейнери або мішки безпосередньо біля ліжка пацієнта. Під час збирання заборонено струшувати білизну, класти її на підлогу, стільці, інші ліжка, матраци, поручні тощо. Це заходи безпеки, що запобігають розповсюдженню мікроорганізмів у повітрі та на поверхнях.
Після того як працівники склали брудну білизну в паковання, щільно закривають його — контейнери накривають кришками, мішки зав’язують. Потім поміщають паковання на транспорті візки.
Зберігання білизни в медзакладі
Упаковану забруднену і брудну білизну можна зберігати у визначених приміщеннях брудної зони ЗОЗ / будівлі провадження діяльності ФОП не більше ніж три доби. Якщо є потреба відкласти прання брудної білизни на понад вісім годин, її забруднені ділянки обприскайте ферментним очищувальним засобом. Обирайте ферментний засіб, який міститься в Державному реєстрі дезінфекційних засобів (п. 4. розд ІІ ДСанНіП № 785).
Одразу, як зібрали, чи коли сплив строк зберігання у брудній зоні ЗОЗ, контейнери й мішки із білизною доставте у транспортних візках у приміщення приймання білизни брудної зони пральні або передайте суб’єкту господарювання, з яким уклали договір на прання.
Транспортування лікарняної білизни
Перед транспортуванням ємності із забрудненою/брудною білизною маркуються із зазначенням структурного підрозділу, в якому вони були зібрані.
Упакована забруднена і брудна білизна у транспортних візках доставляється у приміщення прийому білизни брудної зони пральні.
ЗОЗ /ФОП мають право організувати прання лікарняної білизни за одним із варіантів:
- облаштувати власну пральню згідно з вимогами законодавства;
- укласти договір із суб’єктом господарювання, який дотримується Правил побутового обслуговування населення, затверджених постановою КМУ від 16.06.2023 № 614 (п. 7 ДСанНіП № 785).
БПР медсестер у запитаннях і відповідях
Приймання і сортування лікарняної білизни в пральні
Приймання і сортування білизни працівники здійснюють в спеціально виділеному приміщенні брудної зони пральні.
Брудна білизна підлягає замочуванню перед пранням в холодній воді протягом однієї години, в тому числі оброблена ферментним очищаючим засобом. Замочування брудної білизни проводиться у брудній зоні пральні.
Замочування брудної білизни проводиться у спеціальних ємностях, поверхня яких стійка до очищення і дезінфекції. Після кожного спорожнення поверхні ємностей для замочування брудної білизни очищуються і дезінфікуються засобами, включеними до Державного реєстру дезінфекційних засобів.
Увага! Дезінфекція брудної білизни хімічним методом перед пранням заборонена, окрім випадків забруднення білизни збудниками інфекційних хвороб, що викликають надзвичайні ситуації у системі громадського здоров’я.
Транспортні візки після вивантаження забрудненої і брудної білизни підлягають очищенню і дезінфекції засобами, включеними до Державного реєстру дезінфекційних засобів. Очищення і дезінфекція транспортних візків проводиться в окремому приміщенні брудної зони пральні, що має безпосереднє сполучення з чистою зоною пральні.
Ємності для забрудненої і брудної білизни одноразового використання (наприклад, мішки поліетиленові) після вивантаження білизни відносяться до медичних відходів, управління якими проводиться відповідно до Державних санітарних норм та правил «Порядок управління медичними відходами, у тому числі вимоги щодо безпечності для здоров’я людини під час утворення, збирання, зберігання, перевезення, оброблення таких відходів», затверджених наказом МОЗ від 31.10.2024 № 1827.
Ємності для забрудненої і брудної білизни багаторазового використання (наприклад, контейнери пластикові) після вивантаження білизни очищаються і дезінфікуються відповідно до інструкції виробника.
Під час приймання та/або сортування білизна перевіряють:
- наявність сторонніх предметів у білизні;
- перераховують вироби;
- перевіряють наявність штампа, що підтверджує приналежність білизни ЗОЗ / ФОП;
- зважують білизну;
- сортують за ступенем забруднення.
Після сортування і замочування (за необхідності) білизна засобами малої механізації (наприклад, возики або візки) переміщається до приміщення завантаження білизни до пральних машин. Використовувати транспортні візки для транспортування білизни в межах пральні заборонено.
Приміщення завантаження і вивантаження білизни з пральних машин фізично відокремлюються одне від одного.
Дезінфекція і прання лікарняної білизни
Білизна підлягає термічній дезінфекції під час прання.
Прання і термічна дезінфекція білизни проводяться у пральних машинах при температурі 60 °C протягом мінімум 60 хвилин або при температурі 90 °C протягом мінімум 30 хвилин.
Увага! Використовувати білизну, яка чутлива до обох зазначених вище режимів прання і термічної дезінфекції, заборонено.
Пральний порошок та інші засоби для прання використовуються відповідно до інструкцій виробника пральних машин та білизни.
Для прання білизни новонароджених і дітей до одного року заборонено використовувати пральний порошок та інші засоби для прання, які містять синтетичні поверхнево-активні речовини.
Увага! Прання медичного одягу проводиться окремо від білизни пацієнтів.
Сушіння білизни медзакладу
ДСанНіП № 785 містить пряму заборону сушити чисту білизну в природний спосіб (п. 4 розд. V ДСанНіП № 785). Отже, тепер кожен заклад зобов’язаний мати пральні машини з функцією сушіння або окремі сушильні машини. Сушильні машини розташовуйте в чистій зоні пральні в безпосередній близькості до вікна для вивантаження пральної машини.
Нові вимоги до інфекційного контролю: пройти курс
Ремонт білизни в ЗОЗ
Після сушіння працівники пральні оглядають білизну на предмет пошкоджень. Відбирають ту, яка потребує ремонту. Білизна, яка не підлягає ремонту, переходить у категорію медичних відходів.
Прасування лікарняної білизни
Прасування білизни проводиться у прасувальних машинах, що розміщуються у окремому приміщенні чистої зони пральні, яка обладнана системою механічної вентиляції, яка забезпечує активне видалення пилу.
Комплектування і транспортування чистої білизни
Постільну білизну після прасування складають і комплектують відповідно до наборів (наприклад, набір для ліжка пацієнта), вміст яких затверджується керівником ЗОЗ / ФОП. Кожен набір постільної білизни упаковується у індивідуальне паковання одноразового використання, що герметично закривається (наприклад, у пластикові мішки, що запаюються).
Фасонна (натільна) білизна і медичний одяг після прасування комплектують за асортиментом для кожного структурного підрозділу окремо. Фасонна (натільна білизна) і медичний одяг складають до ємностей багаторазового використання (наприклад, мішки тканинні).
Увага! У приміщеннях, які потребують стерильності повітря, тепер обов’язково використовувати одноразову білизну. Виняток — медичний одяг (п. 11 розд. І ДСанНіП № 785). Це мінімізує ризик перехресного забруднення та поширення інфекцій, зокрема пов’язаних з наданням медичної допомоги (ІПНМД), у найуразливіших зонах — операційних блоках, відділеннях інтенсивної терапії та реанімації, пологових залах, післяопераційних палатах тощо.
Медичний одяг, який використовуються у стерильних приміщеннях, після прасування комплектують у набори, вміст яких затверджується керівником заміни словами «ЗОЗ / ФОП», та передаються до стерилізаційного відділення.
Стерилізація і пакування такого медичного одягу проводиться відповідно до Державних санітарних норм та правил «Дезінфекція, передстерилізаційне очищення та стерилізація медичних виробів в закладах охорони здоров’я», затверджених наказом МОЗ від 11.08.2014 № 552.
Отже, ДСанНіП № 785 зобов’язує ЗОЗ і ФОП:
- використовувати одноразову білизну в стерильних приміщеннях;
- перевозити брудну й забруднену білизну в закритих візках в окремих ємностях;
- обробляти забруднені ділянки брудної білизни ферментними засобами;
- замочувати перед пранням усю білизну в холодній воді;
- забезпечувати індивідуальною герметичною упаковкою комплекти чистої постільної білизни.
Нові норми встановлюють два режими прання, забороняють хімічну дезінфекцію перед пранням та сушіння відкритим способом.
Оновлені правила мають на меті підвищити ефективність інфекційного контролю в закладах охорони здоров’я, знизити ризик розповсюдження ІПНМД, убезпечити персонал. Щоб налагодити управління лікарняною білизною за новими вимогами, перегляньте та адаптуйте внутрішні стандартні операційні процедури (СОП), проведіть навчання персоналу та забезпечте його необхідним обладнанням і ЗІЗ.