Фінансовий план КНП: як відобразити господарську діяльність

Стаття-подарунок від системи «Експертус Медзаклад»
Автор
продуктовий директор Експертус Охорона здоров'я Цифрового видавництва Експертус, Київ
Затвердьте річний фінансовий план КНП на 2026 рік уже до 1 вересня 2025 року

Чи обов’язково складати фінансовий план закладу охорони здоров’я

Зобов’язує медзаклади-КНП складати фінплан частина 10 статті 602 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280 (далі — Закон № 280), а також частина 2 статті 93, частина 2 статті 94, частина 9 статті 95 Закону України «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб» від 09.01.2025 № 4196.

28 лютого 2025 року набрав чинності Закон України «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб» від 09.01.2025 № 4196-IX (далі — Закон № 4196), який скасовує Господарський кодекс України (ГК). Закон почне діяти 28 серпня 2025 року. Відтоді ГК втратить чинність.

Для того щоб комунальні підприємства здійснили передбачені Законом № 4196 заходи й у такий спосіб налагодили роботу за новими правилами, законодавці встановили перехідний період строком три роки (абз. 1 ч. 1 ст. 1 Закону № 4196). Право на перехідний період отримали підприємства, які на день уведення в дію Закону № 4196 будуть зареєстровані в організаційно-правовій формі, зокрема:

  • комунального підприємства — комунального комерційного підприємства, комунального некомерційного підприємства;
  • спільного комунального підприємства.

Початок перехідного періоду — день уведення Закону № 4196 в дію, тобто 28 серпня 2025 року.

Протягом перехідного періоду КНП має замінити у своїх найменуваннях слова «комунальне некомерційне підприємство» на «комунальне некомерційне товариство». Для цього місцева рада ухвалює відповідне рішення про перейменування КНП в комунальне некомерційне товариство й уносить зміни до статуту такої юридичної особи.

Закон № 4196 виклав у новій редакції статтю 17 Закону України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі — Закон про місцеве самоврядування). Щойно він увійде в дію, запрацюють нові положення про комунальні некомерційні товариства, які містить ця стаття. Розгляньмо їх:

  1. Комунальне некомерційне товариство — це непідприємницьке товариство, єдиним учасником (засновником) якого є територіальна громада.
  2. Територіальна громада як учасник товариства не несе відповідальності за його зобов’язаннями, крім випадків, передбачених законом.
  3. Основним плановим документом товариства є фінансовий план, відповідно до якого воно отримує доходи й здійснює видатки, визначає обсяг і спрямування коштів для виконання своїх функцій протягом календарного року відповідно до установчих документів.
  4. Фінансовий план затверджує уповноважений орган місцевого самоврядування до 1 вересня року, що передує плановому.
  5. Посадові особи комунального некомерційного товариства несуть адміністративну відповідальність за несвоєчасне подання на розгляд, погодження або затвердження річного фінансового плану та звіту про його виконання.
  6. Заборонено розподіляти прибуток комунального некомерційного підприємства серед його учасників.
  7. Продати чи передати майно, що є частиною основних фондів, або укласти угоду на майно, роботи чи послуги, вартість яких за рік згідно з останньою фінансовою звітністю перевищує 10% від усіх активів, комунальне некомерційне товариство має право за попередньою згодою органу місцевого самоврядування або наглядової ради з такими повноваженнями та лише на конкурентних засадах. Виняток — вчинення правочину за державними регульованими цінами або тарифами відповідно до вимог законодавства (ст. 17 Закону про місцеве самоврядування в редакції Закону № 4196).

Отже, основним плановим документом комунального некомерційного товариства  як комунального некомерційного підприємства є фінансовий план. За цим документом товариство отримує доходи і здійснює видатки, визначає обсяг та спрямування коштів для виконання своїх функцій протягом календарного року відповідно до установчих документів. Так визначає частина п’ята статті 17 Закону про місцеве самоврядування в редакції, що діятиме з 28 серпня 2025 року. 

Як скласти і затвердити фінансовий план

Яка форма фінансового плану для КНП

З’ясуйте, чи затвердив орган місцевого самоврядування, що є засновником КНП, форму фінплану для комунальних підприємств. Якщо так, то керуйтеся цією формою.

Засновник має затвердити власний порядок складання фінплану (далі — Порядок).

Оскільки на законодавчому рівні такого порядку для комунальних підприємств немає, за основу можете взяти зразок з Додатку до Методичних рекомендацій щодо розроблення фінансового плану суб’єкта господарювання державного сектору економіки, який затверджений наказом Мінекономіки від 18.11.2024 № 26119 (далі — Методрекомендації № 26119). Однак він стосується державного сектору, а тому не враховує специфіки медзакладу.

Проте не обов’язково беззаперечно дотримувати всіх його вимог. Типові форми фінплану для комунальних підприємств, створені за зразком із Методрекомендації № 26119, зазвичай зорієнтовані на звіт про фінансові результати (форма 2) з НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» і більше підходять підприємствам, які виробляють продукцію та мають на меті отримання прибутку. Недоліки таких форм для медзакладу — зайві статті, наприклад: собівартість реалізації, витрати на збут, неконтрольована частка, втрати від участі в капіталі тощо. Частина таких статей обтяжує планування, а частина взагалі не стосується діяльності медзакладу.

Тож адаптуйте її та погодьте свій варіант з місцевою радою. Методрекомендації № 26119 можуть бути покладені в основу власного порядку складання фінплану. Такий внутрішній порядок складання фінансового плану комунального некомерційного підприємства можна затвердити внутрішнім наказом.

Також можна розробити форму фінплану самостійно та погодити її з місцевою радою. Керівник КНП має затвердити форму фінплану наказом.

Алла Худякова шеф-редактор Експертус Охорона здоров'я
Підстави для встановлення надбавок за складність і напруженість у роботі, або надбавок за інтенсивність праці. Розмежування надбавок і доплат. Нормативо-правові акти і локальні документи, які регулюють призначення, розмір і виплату надбавок

Чим фінансовий план відрізняється від кошторису

Економістам, які складають фінансовий план КНП, часом складно планувати доходи. Адже до реорганізації фінансові управління доводили бюджетним закладам охорони здоров’я «контрольний показник» — обсяг бюджетних коштів, які заклади мали розподілити за статтями витрат. Тобто заклади не визначали самотужки доходну частину кошторису. У цьому й полягає основна відмінність фінплану.

Однак планування доходів — це не зовсім нові обов’язки економістів чи бухгалтерів закладів охорони здоров’я. Адже в більшості закладів, крім загального бюджетного рахунка, функціо­нував іще й спеціальний. На спеціальному рахунку заклади рахували інші надходження, відмінні від медичної субвенції.

Тож у фінансовому плані відобразіть обсяг надходжень, які плануєте отримати протягом року. Ліпше розбийте доходи поквартально.

Аби спланувати доходи, насамперед урахуйте фактичну й очікувану кількість підписаних декларацій із пацієнтами. А відтак — інші ймовірні надходження.

Увага! Ще одна істотна відмінність фінплану від кошторису: у кошторисі видатки закладу обов’язково мали збігатися з дохідною частиною. У фінансовому плані інакше: якщо видаткова частина буде меншою за дохідну — це добре. Залишки коштів ви зможете спрямувати до резервного чи інвестиційного фондів і використати згодом.

Коли складати фінансовий план лікарні КНП і чи можна вносити зміни

Річний фінансовий план КНП:

  • подайте на розгляд уповноваженому органу до 1 червня року, який передує плановому
  • затвердьте до 1 вересня

Такі строки вказані в  Методрекомендаціях № 26119, але засновник закладу може передбачити й інші.

Строки, а також орган, що буде розглядати документ, заснов­ник визначає у локальному Порядку.

Розглядати фінплан може, наприклад, комісія з розгляду соціальних питань або з розгляду бюджетного планування. Після того як коміся розгляне проект і за потреби внесе зміни, його затверджує засновник чи інший орган, визначений у Порядку.

Як діяти КНП після скасування Господарського кодексу

Яка структура фінансового плану медзакладу-КНП

Фінансовий план включає розділи:

  • Очікувані доходи
  • Очікувані витрати
  • Фінансові результати діяльності
  • Обов’язкові платежі до бюджету
  • Індикатори та коефіцієнти для аналізу фінплану
Розгляньмо детальніше кожен із розділів.

Доходи

Заклади охорони здоров’я можуть мати такі види доходів:

  • кошти, отримані за медичні послуги від НСЗУ
  • кошти місцевих бюджетів

інші, зокрема —

  • надходження від надання платних послуг
  • плата за оренду приміщень
  • кошти від реалізації майна
  • благодійні внески від громадян та організацій тощо

Бюджетний кодекс України не забороняє фінансувати комунальні заклади охорони здоров’я будь-­якої форми господарювання. Тож за наявності коштів у місцевому бюджеті, крім оплати комунальних послуг, можна передбачити й оновлення медичного обладнання, капітальний ремонт, реконструкцію приміщень тощо.

Витрати

До витратної частини фінансового плану належать:

  • заробітна плата працівників — за штатним розписом, трудовими договорами, нарахуванням на заробітну плату
  • витрати на утримання закладу — опалення, освітлення, водопостачання, водовідведення, телекомунікаційні послуги, оренда приміщень, транспортних засобів, обладнання та інше утримання приміщень
  • витрати на проведення ремонту, службові відрядження, оплату послуг зв’язку, оплату послуг за цивільно­правовими договорами, канцелярські товари, господарські товари, банківські послуги тощо
  • капітальні видатки на оновлення обладнання та ремонт основних засобів тощо

Отже, очікувані витрати подібні до тих, які ви планували в кошторисі.

Фінансові результати діяльності

Фінансові результати діяльності — це валовий дохід, результат від операційної діяльності, фінансовий результат від діяльності (прибуток чи збиток). Такі результати визначайте співвідношенням доходу й витрат. Ідеально, коли доходи значно перевищують витрати.

Плануйте так, щоб рентабельність, чистий фінансовий результат медзакладу у плановому році зростали відповідно до прогнозу за поточний рік або були б не меншими. Якщо це неможливо, обґрунтуйте, чому так, у пояснювальній записці керівнику. Зростання показників може обумовити й інфляція.

Платежі

Включити у фінансовий план обов’язкові платежі КНП до бюджету зазвичай вимагає засновник. Завдяки цьому йому легше формувати місцевий бюджет.

Розділ «Обов’язкові платежі» також показує, які додаткові податки з дохідної частини має сплатити КНП. 

Індикатори та коефіцієнти 

У локальному Порядку засновник має затвердити індикатори та коефіцієнти для аналізу фінансового плану та звіту про його виконання. За їх допомогою він і відстежуватиме діяльність КНП. Приклади індикаторів: зростання кількості укладених медичних декларацій (%), зростання надходжень від платних послуг тощо.

Як надавати платну послугу «Чекап»

Як вносити зміни до фінплану

Вносьте зміни до фінплану відповідно до поточної господарської ситуації.

Кількість змін наразі не обмежена (п. 2.8 Методрекомендацій № 26119). Однак власник (ОМС) може встановити спеціальні обмеження для КНП, наприклад:

  • не більше одного разу в році, коли затвердили фінплан;
  • не більше 2-х разів у році виконання фінплану.

Зміни не можна вносити за минулий період, для якого строк звітування минув (п. 2.8 Методрекомендацій № 26119).

Медзаклади-КНП складають фінплани влітку і, за загальним правилом, подають до місцевої ради для затвердження у строки визначені місцевою радою

До кінця року ще залишається певний час (кілька місяців). За таких строків:

• немає —

  • фактичних показників за поточний рік — є тільки прогнозні;
  • соціально-економічних показників на наступний рік — мінімальної зарплати, прожиткового мінімуму, інфляції, тарифів на послуги за програмою медгарантій від НСЗУ тощо;

• можуть змінитися —

  • програми з охорони здоров’я;
  • фінансування за цими програмам.

Ухвалити чи скасувати локальні програми з охорони здоров’я, збільшити або зменшити фінансування за ними може місцева рада під час затвердження бюджету на наступний рік.

Усі ці показники впливають на доходну/витратну частину фінплану. Якщо вони стануть відомі до початку планового року, оперативно змініть фінплан.

Юлія Миколаєць адвокат, партнер Юридичної фірми STATUS, член Ради Комітету медичного і фармацевтичного права та біоетики України НААУ
Хто вирішує, чи належатиме заклад охорони здоров’я до об’єктів критичної інфраструктури. Документальне оформлення статусу критичності. Особливості роботи з таким статусом

Як звітувати про виконання фінансового плану 

Законодавство вимагає оприлюднювати звіт про виконання фінансового плану. Визначеної форми звіту немає, тож розробіть його самостійно.

Спочатку подайте звіт засновнику на затвердження. Відповідна рада може розглянути звіт про виконання фінансового плану на сесії. Засновник може вирішити провести аудиторську перевірку звітності, але законодавство до цього не зобов’язує.

КНП хоча й мають статус суб’єкта господарювання, та все ж належать до сектора комунальної економіки. На них поширюється дія Закону України «Про відкритість використання публічних коштів» від 11.02.2015 № 183-­VIII. Цей закон вимагає оприлюднювати інформацію про діяльність комунальних підприємств.

Строки та порядок оприлюднення звіту визначає заснов­ник у своєму рішенні. Звіт про виконання фінплану розмістіть на власному веб­сайті або на офіційному веб­сайті відповідного підрозділу органу місцевого самоврядування, що управляє підприємством.

Управління білизною в ЗОЗ: нові правила

Хто відповідає за виконання фінансового плану

За складання й виконання фінплану відповідає керівник закладу. 

Якщо КНП недотримало розмірів видаткової частини або невчасно внесло зміни до фінансового плану, керівник може понести дисциплінарну відповідальність. Її передбачає стаття 147 Кодексу законів про працю України.

За невиконання плану керівника можуть звинуватити у службовій недбалості та невиконанні фінансового плану. Але для цього в контракті, який укладають засновник і керівник новоствореного КНП, засновник має передбачити обов’язок керівника виконати показники фінансового плану та установити відповідальність за їх невиконання. 

Зверніть увагу! Після введення в дію Закону № 4196 складати й затверджувати фінансовий план стане обов’язково.

Фінплан комунального некомерційного товариства затверджує уповноважений орган місцевого самоврядування до 1 вересня року, що передує плановому, якщо закон не передбачає іншого. Порядок затвердження встановлює орган місцевого самоврядування. 

Якщо комунальне некомерційне товариство несвоєчасно подасть на розгляд, погодить або затвердить річний фінансовий план і звіт про його виконання, посадові особи товариства несуть адміністративну відповідальність.  

Наразі розмір адміністративної відповідальності встановлює стаття 164-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Штраф дорівнює 8—15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 136—255 грн. Водночас вказана стаття передбачає відповідальність за несвоєчасне подання на розгляд, погодження або затвердження річного фінансового плану та звітів про його виконання лише для підприємств державного сектору економіки. Відтак можливо, що в майбутньому ВРУ внесе зміни з метою узгодити норми й визначити відповідальність для комунальних некомерційних товариств.

Отже, перехідний період, протягом якого КНП має привести свою діяльність у відповідність до нових норм, триватиме до 28 серпня 2028 року. Але не відкладайте зміни на потім, щоб додатково не обмежувати свою діяльність і випадково не порушити закон. Зверніться до власника / засновника із заявою про необхідність перейменувати ЗОЗ й оновити статут уже зараз.

Якщо впораєтеся до кінця серпня, то новий фінансовий план зможете затвердити вже в статусі комунального некомерційного товариства.

додаток

Зміни ліцензійних умов провадження медичної практики: кому й коли подавати нові документи

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді