Нові вимоги до поводження з білизною у стоматології

Автор
консультант експертно-правової системи «Експертус Медзаклад», лікар-стоматолог
Як має бути облаштована пральня в стоматологічних ЗОЗ та як поводитися з білизною? Читайте у статті про нові ДСанПіни, введені в дію наказом МОЗ від 30.05.2025 № 899

Поводження з лікарняною білизною регулюють Державні санітарні норми та правила зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров’я (далі – ДСанПіни), затверджені наказом МОЗ від 08.05.2025 № 785 (зі змінами, внесеними наказом МОЗ від 30.05.2025 № 899). Водночас втратив чинність наказ МОЗ «Про затвердження Інструкції зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання білизни у закладах охорони здоров’я» від 30.04.2014 № 293.

Нові ДСанПіни розроблені на виконання підпункту 5 пункту 1 стратегічної цілі 1 Операційного плану заходів з реалізації у 2024—2026 роках Державної стратегії боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів на період до 2030 року, затвердженого розпорядженням КМУ від 13.12.2024 № 1265-р.

Поводження з білизною у стоматології: основні поняття

Брудна білизна — це білизна, що немає видимих забруднень або вони складають до 10%.

Забруднена білизна — це білизна, що має видимі забруднення, зокрема біологічними рідинами, на поверхні більше 10% площі виробу.

Медичний одяг — куртки, клінічні і лабораторні халати, хірургічні костюми багаторазового використання та інший одяг, який використовується з метою ідентифікації працівників ЗОЗ / ФОП.

Управління білизною — збір, сортування, зберігання, транспортування, дезінфекція, прання, сушіння, прасування, ремонт та управління відходами білизни.

Управління білизною заклади проводять з дотриманням Мінімальних вимог безпеки та гігієни ручного переміщення вантажів, затверджених наказом МОЗ від 30.06.2023 № 1191.Управління білизною, віднесеною до відходів, проводиться відповідно до Порядку управління медичними відходами, затвердженого наказом МОЗ від 31.10.2024 № 1827.

У приміщеннях ЗОЗ / приміщеннях провадження діяльності ФОП, які вимагають стерильності повітря відповідно до положень Санітарно-протиепідемічних вимог до новозбудованих, реставрованих і реконструйованих закладів охорони здоров’я, використовується одноразова білизна, окрім медичного одягу.

Визначення потреби та забезпечення білизною організовується ФОП / керівником ЗОЗ.

Зверніть увагу! У стоматологічних закладах акцентуємо увагу на управлінні білизною, а саме на медичному одязі.

Національна сертифікація з управління стоматологією — 2025

Як організувати управління білизною в стоматологічному ЗОЗ: основні правила

1) ємностями для забрудненої та брудної білизни;         

2) засобами індивідуального захисту (ЗІЗ), в тому числі на випадок аварійної ситуації;

3) транспортними візками.

Вимоги до ємностей

Вимоги до ЗІЗ

Вимоги до транспортних візків

  • Маса завантажених до ємностей речей не повинна перевищувати навантаження, визначеного Граничними нормами підіймання і переміщення важких речей жінками, затвердженими наказом МОЗ від 10.12.1993 № 241.
  • Ємності можуть бути одноразового та багаторазового використання (наприклад, пластикові контейнери, що стійкі до очищення і дезінфекції).
  • Перед поміщенням в транспортні візки ємності щільно закриваються (наприклад, мішки поліетиленові зав’язуються, пластикові контейнери закриваються кришкою).
  • Для забрудненої і брудної білизни потрібно використовувати окремі ємності з відповідним маркуванням — «Забруднена білизна» та «Брудна білизна».
  • Ємності одноразового використання після вивантаження білизни відносяться до медичних відходів.
  • Ємності багаторазового після вивантаження білизни очищаються і дезінфікуються відповідно до інструкції виробника.

Працівників забезпечують:

  • Фартухами захисними, що відповідають Технічному регламенту засобів індивідуального захисту, затвердженому постановою КМУ від 21.08.2019 № 771.
  • Хірургічними (медичними) масками, що відповідають Технічному регламенту щодо медичних виробів, затвердженому постановою КМУ від 02.10.2013 року № 753.
  • Рукавичками захисними, які відповідають Технічному регламенту засобів індивідуального захисту.

Працівників, відповідальних за прасування та упакування білизни, мінімально забезпечують респіраторами класу захисту FFP1, що відповідають Технічному регламенту засобів індивідуального захисту.

  • Транспортні візки мають бути закритими (унеможливлювати контакт білизни з навколишнім середовищем).
  • Переносити ємності з білизною без використання транспортних візків (наприклад, в руках) заборонено.
  • Перед транспортуванням ємності із забрудненою/брудною білизною маркуються із зазначенням структурного підрозділу, в якому вони були зібрані.
  • Упакована забруднена і брудна білизна у транспортних візках доставляється у приміщення прийому білизни брудної зони пральні.
  • Транспортні візки після вивантаження забрудненої і брудної білизни підлягають очищенню і дезінфекції засобами, включеними до Державного реєстру дезінфекційних засобів. Очищення і дезінфекція транспортних візків проводиться в окремому приміщенні брудної зони пральні, що має безпосереднє сполучення з чистою зоною пральні.

Зверніть увагуПрання медичного одягу, білизни у стоматологічних закладах проводять самостійно у пральнях закладу або передають суб’єктами господарювання на аутсорсинг по договору-підряду.

Вимоги до прання білизни у стоматологічному закладі

Технологічні потоки брудної і чистої білизни не можна перехрещувати!

Організація роботи у пральні стоматологічного ЗОЗ

Законодавчі підстави

Приміщення пральні

Відповідає ДБН В.2.2-10:2022 «Заклади охорони здоров’я. Основні положення», затвердженим наказом Мінрозвитку від 26.12.2022  № 278.

Пральні машини

Бар’єрного типу, які мають два вікна — вікно для завантаження (зі сторони брудної зони пральні) і вікно для вивантаження (зі сторони чистої зони пральні).

Процес прання

Із дотриманням Правил побутового обслуговування населення, затверджених постановою КМУ від 16.06.2023 № 614.

Експлуатація пралень

Із дотриманням вимог Правил охорони праці при експлуатації пралень і лазень, затверджених наказом Держнаглядохоронпраці від 21.05.1997 № 143.

Потужність пральні

Відповідно до розділу XIII Державних санітарних норм і правил «Санітарно-протиепідемічні вимоги до новозбудованих, реставрованих і реконструйованих закладів охорони здоров’я», затверджених наказом МОЗ 21.02.2023  № 354.

Строк зберігання білизни до прання

Упакована забруднена і брудна білизна може зберігатися не більше трьох діб у визначених приміщеннях брудної зони ЗОЗ / місці провадження діяльності ФОП.

У випадках прогнозованого відкладання прання брудної білизни на понад вісім годин, забруднені поверхні білизни обробляються шляхом обприскування ферментним очищаючим засобом, включеним до Державного реєстру дезінфекційних засобів.

Брудна білизна

  • Брудна білизна підлягає замочуванню перед пранням в холодній воді протягом однієї години, в тому числі оброблена ферментним очищаючим засобом.
  • Замочування брудної білизни проводиться у брудній зоні пральні, у спеціальних ємностях, поверхня яких стійка до очищення і дезінфекції. Після кожного спорожнення поверхні ємностей для замочування брудної білизни очищуються і дезінфікуються засобами, включеними до Державного реєстру дезінфекційних засобів.
  • Дезінфекція брудної білизни хімічним методом перед пранням заборонена, окрім випадків забруднення білизни збудниками інфекційних хвороб, що викликають надзвичайні ситуації у системі громадського здоров’я.

Приймання в пральні білизни

  • Перевіряють на наявність сторонніх предметів і речей, перераховують і зважують на вагах.
  • Перераховують всі предметів білизни з перевіркою наявності на них штампа, що підтверджує приналежність білизни до ЗОЗ / ФОП.
  • Вимоги до обліку білизни встановлює керівник ЗОЗ / ФОП.
  • Білизну сортують за кольором, асортиментом, видом волокна, зношуваністю та ступенем забруднення.

Завантаження білизни до пральних машин

Після сортування і замочування (за необхідності) білизну засобами малої механізації (наприклад, возики або візки) переміщають до приміщення завантаження білизни до пральних машин. Використовувати транспортні візки для транспортування білизни в межах пральні заборонено.

Приміщення завантаження і вивантаження білизни з пральних машин фізично відокремлюються одне від одного.

Дезінфекція і прання білизни

 

  • Білизна підлягає термічній дезінфекції під час прання.
  • Прання і термічна дезінфекція білизни проводяться у пральних машинах при температурі 60 °C протягом мінімум 60 хвилин або при температурі 90 °C протягом мінімум 30 хвилин. Використовувати білизну, яка чутлива до обох зазначених вище режимів прання і термічної дезінфекції, заборонено.
  • Пральні машини встановлюються, експлуатуються і обслуговуються відповідно до інструкції виробника.
  • Пральний порошок та інші засоби для прання використовуються відповідно до інструкцій виробника пральних машин та білизни. Для прання білизни новонароджених і дітей до одного року заборонено використовувати пральний порошок та інші засоби для прання, які містять синтетичні поверхнево-активні речовини.
  • Перевантаження пральних машин білизною понад встановлені в інструкції виробника норми забороняється.
  • Прання медичного одягу проводиться окремо від білизни пацієнтів.

Чиста білизна

  • Сушіння чистої білизни проводиться у пральних машинах з функцією сушіння або у окремо розташованих сушильних машинах.
  • Сушильні машини розташовуються в чистій зоні пральні в безпосередній близькості до вікна для вивантаження пральної машини.
  • Сушильні машини встановлюються, експлуатуються і обслуговуються відповідно до інструкції виробника.
  • Сушіння чистої білизни в природний спосіб заборонено.
  • Після сушіння білизна оглядається щодо необхідності ремонту та можливості подальшого використання.
  • Ремонт білизни проводиться у окремому приміщенні чистої зони пральні, яке обладнується відповідним технологічним устаткуванням.
  • Прасування білизни проводиться у прасувальних машинах, що розміщуються у окремому приміщенні чистої зони пральні, яка обладнана системою механічної вентиляції, яка забезпечує активне видалення пилу.
  • Постільну білизну після прасування складають і комплектують відповідно до наборів (наприклад, набір для ліжка пацієнта), вміст яких затверджується керівником ЗОЗ / ФОП. Кожен набір постільної білизни упаковується в індивідуальне паковання одноразового використання, що герметично закривається (наприклад, у пластикові мішки, що запаюються).
  • Фасонна (натільна) білизна і медичний одяг після прасування комплектують за асортиментом для кожного структурного підрозділу окремо. Фасонна (натільна білизна) і медичний одяг складають до ємностей багаторазового використання (наприклад, мішки тканинні).
  • Медичний одяг, який використовуються у приміщеннях,  які вимагають стерильності повітря, після прасування комплектують у набори, вміст яких затверджується керівником ЗОЗ / ФОП, та передаються до стерилізаційного відділення. Стерилізація і пакування такого медичного одягу проводиться відповідно до Державних санітарних норм та правил «Дезінфекція, передстерилізаційне очищення та стерилізація медичних виробів в закладах охорони здоров’я», затверджених наказом МОЗ від 11.08.2014 року № 552.
  • Упакована числа білизна зберігається в окремому приміщенні чистої зони пральні (на складі чистої білизни) або у окремій кладовій для білизни у структурних підрозділах ЗОЗ / місці провадження діяльності ФОП.
  • Транспортування чистої білизни у структурні підрозділи проводиться у транспортних візках.

 

Заміну білизни проводить у разі забруднення понад 10% її поверхні або відповідно до графіку заміни білизни, що розробляється відділом з інфекційного контролю та затверджується керівником ЗОЗ / ФОП.

Медичний одяг дозволяється прати у домашніх умовах, окрім медичного одягу, який використовувався при догляді за пацієнтами інфікованими або з підозрою на інфікування збудниками інфекційних хвороб, що викликають надзвичайні ситуації у системі громадського здоров’я.

Медичний одяг змінюється в разі його забруднення або 1 раз на 8 робочих годин.

NBПрання медичного одягу, білизни у стоматологічних закладах проводять самостійно у пральнях закладу  або передають суб’єктами господарювання на аутсорсинг по договору-підряду.

Як набирати бали БПР за новими критеріями

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді