Нові вимоги до поводження з білизною у стоматології
Поводження з лікарняною білизною регулюють Державні санітарні норми та правила зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров’я (далі – ДСанПіни), затверджені наказом МОЗ від 08.05.2025 № 785 (зі змінами, внесеними наказом МОЗ від 30.05.2025 № 899). Водночас втратив чинність наказ МОЗ «Про затвердження Інструкції зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання білизни у закладах охорони здоров’я» від 30.04.2014 № 293.
Нові ДСанПіни розроблені на виконання підпункту 5 пункту 1 стратегічної цілі 1 Операційного плану заходів з реалізації у 2024—2026 роках Державної стратегії боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів на період до 2030 року, затвердженого розпорядженням КМУ від 13.12.2024 № 1265-р.
Поводження з білизною у стоматології: основні поняття
Брудна білизна — це білизна, що немає видимих забруднень або вони складають до 10%.
Забруднена білизна — це білизна, що має видимі забруднення, зокрема біологічними рідинами, на поверхні більше 10% площі виробу.
Медичний одяг — куртки, клінічні і лабораторні халати, хірургічні костюми багаторазового використання та інший одяг, який використовується з метою ідентифікації працівників ЗОЗ / ФОП.
Управління білизною — збір, сортування, зберігання, транспортування, дезінфекція, прання, сушіння, прасування, ремонт та управління відходами білизни.
Управління білизною заклади проводять з дотриманням Мінімальних вимог безпеки та гігієни ручного переміщення вантажів, затверджених наказом МОЗ від 30.06.2023 № 1191.Управління білизною, віднесеною до відходів, проводиться відповідно до Порядку управління медичними відходами, затвердженого наказом МОЗ від 31.10.2024 № 1827.
У приміщеннях ЗОЗ / приміщеннях провадження діяльності ФОП, які вимагають стерильності повітря відповідно до положень Санітарно-протиепідемічних вимог до новозбудованих, реставрованих і реконструйованих закладів охорони здоров’я, використовується одноразова білизна, окрім медичного одягу. Визначення потреби та забезпечення білизною організовується ФОП / керівником ЗОЗ. |
Зверніть увагу! У стоматологічних закладах акцентуємо увагу на управлінні білизною, а саме на медичному одязі.
Національна сертифікація з управління стоматологією — 2025
Як організувати управління білизною в стоматологічному ЗОЗ: основні правила
- Керівник закладу / ФОП призначає відповідальну особу за управління білизною у закладі і прописує права та обов’язки у посадовій/робочій інструкції.
- Відповідальна за управління білизною розробляє перелік працівників, які проводять збір і транспортування забрудненої та брудної білизни (далі – працівники), і подає на затвердження ФОП / керівнику ЗОЗ.
- Працівники проходять обов’язкові профілактичні медичні огляди відповідно до наказу МОЗ «Щодо організації проведення обов’язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв і організацій, діяльність яких пов’язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб» від 23.07.2002 № 280.
- Працівники проходять тематичні навчання згідно з планами і графіками навчань медичного і немедичного персоналу стоматологічного закладу. Ті з них, що не пройшли відповідні навчання і практичну підготовку (у тому числі щодо правил локалізації та ліквідації аварійних ситуацій, управління медичними відходами, дотримання правил і практик гігієни рук та використання засобів індивідуального захисту), не допускаються до виконання робочих обов’язків.
- Працівників забезпечують:
1) ємностями для забрудненої та брудної білизни;
2) засобами індивідуального захисту (ЗІЗ), в тому числі на випадок аварійної ситуації;
3) транспортними візками.
Вимоги до ємностей | Вимоги до ЗІЗ | Вимоги до транспортних візків |
| Працівників забезпечують:
Працівників, відповідальних за прасування та упакування білизни, мінімально забезпечують респіраторами класу захисту FFP1, що відповідають Технічному регламенту засобів індивідуального захисту. |
|
Зверніть увагу! Прання медичного одягу, білизни у стоматологічних закладах проводять самостійно у пральнях закладу або передають суб’єктами господарювання на аутсорсинг по договору-підряду.
Вимоги до прання білизни у стоматологічному закладі
Технологічні потоки брудної і чистої білизни не можна перехрещувати!
Організація роботи у пральні стоматологічного ЗОЗ | Законодавчі підстави |
Приміщення пральні | Відповідає ДБН В.2.2-10:2022 «Заклади охорони здоров’я. Основні положення», затвердженим наказом Мінрозвитку від 26.12.2022 № 278. |
Пральні машини | Бар’єрного типу, які мають два вікна — вікно для завантаження (зі сторони брудної зони пральні) і вікно для вивантаження (зі сторони чистої зони пральні). |
Процес прання | Із дотриманням Правил побутового обслуговування населення, затверджених постановою КМУ від 16.06.2023 № 614. |
Експлуатація пралень | Із дотриманням вимог Правил охорони праці при експлуатації пралень і лазень, затверджених наказом Держнаглядохоронпраці від 21.05.1997 № 143. |
Потужність пральні | Відповідно до розділу XIII Державних санітарних норм і правил «Санітарно-протиепідемічні вимоги до новозбудованих, реставрованих і реконструйованих закладів охорони здоров’я», затверджених наказом МОЗ 21.02.2023 № 354. |
Строк зберігання білизни до прання | Упакована забруднена і брудна білизна може зберігатися не більше трьох діб у визначених приміщеннях брудної зони ЗОЗ / місці провадження діяльності ФОП. У випадках прогнозованого відкладання прання брудної білизни на понад вісім годин, забруднені поверхні білизни обробляються шляхом обприскування ферментним очищаючим засобом, включеним до Державного реєстру дезінфекційних засобів. |
Брудна білизна |
|
Приймання в пральні білизни |
|
Завантаження білизни до пральних машин | Після сортування і замочування (за необхідності) білизну засобами малої механізації (наприклад, возики або візки) переміщають до приміщення завантаження білизни до пральних машин. Використовувати транспортні візки для транспортування білизни в межах пральні заборонено. Приміщення завантаження і вивантаження білизни з пральних машин фізично відокремлюються одне від одного. |
Дезінфекція і прання білизни
|
|
Чиста білизна |
|
Заміну білизни проводить у разі забруднення понад 10% її поверхні або відповідно до графіку заміни білизни, що розробляється відділом з інфекційного контролю та затверджується керівником ЗОЗ / ФОП.
Медичний одяг дозволяється прати у домашніх умовах, окрім медичного одягу, який використовувався при догляді за пацієнтами інфікованими або з підозрою на інфікування збудниками інфекційних хвороб, що викликають надзвичайні ситуації у системі громадського здоров’я.
Медичний одяг змінюється в разі його забруднення або 1 раз на 8 робочих годин.