СОПи в стоматології: як розробити і впровадити
Стандартні операційні процедури в роботі стоматологічного закладу: особливості
Стандартні операційні процедури (далі — СОП) — це набір інструкцій з конкретного аспекту роботи, що допомагає стандартизувати процедуру задля зниження ймовірності помилки. СОПи є одним із ключових документів системи управління якістю (далі — СУЯ). СУЯ впроваджується в усіх закладах для контролю якості медичної допомоги.
Ліцензійні порушення в стоматології: приклади судових справ
Кожен заклад охорони здоров'я повинен мати затверджені в установленому порядку СОПи — цей обов’язок визначений в пп. 1 п. 12 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, затверджених постановою КМУ від 02.03.2016 № 285 (далі — Ліцензійні умови).
СОПи впроваджують в роботу, щоб кожна лікарська та медсестринська процедура/маніпуляція була задокументована в короткі, зрозумілі інструкції, алгоритми, схеми, малюнки. В основі цих документів — національні стандарти, клінічні протоколи, рекомендації ВООЗ, CDC та інших чинних нормативно-правових документів.
Впровадити СОПи в роботу закладу означає уникнути наступних можливих проблем, коли працівники отримують від керівника усні вказівки/розпорядження, які можуть бути:
- по-різному протрактовані,
- по-різному виконані,
- не прийняті як стандарт, обов'язковий до виконання,
- вважаються за примху директора і викликають нескінченні суперечки.
СОПи в стоматологічній роботі документують рутинну та/або повторювану діяльність, яка відбувається в закладі. Це, до прикладу, первинний огляд лікарем-стоматологом або алгоритм введення телефонної розмови адміністратором стоматологічної клініки тощо. Ці документи відображають усі вимоги до безпечного проведення маніпуляцій, організації роботи клініки чи кабінету та є своєрідною гарантією безпеки для пацієнтів – останні розуміють, що уніфіковане покрокове проведення медичних втручань має мінімізувати можливі ризики.
Окрім поширеної думки, що СОПи регулюють надання лише медичної допомоги, стандартизація усіх процесів в стоматології дозволить краще розуміти та ефективно виконувати свої функціональні обов’язки усіх без винятку працівників. Так, для злагоджених дій адміністратора рецепції/ медичного реєстратора доцільно впровадити СОП «Дії адміністратора рецепції, якщо клієнт заборгував оплату» або ж СОП «Дії координатора рецепції, якщо пацієнт просить виписку або копію амбулаторної картки».
Національна сертифікація з управління стоматологією — 2025
Переваги впровадження СОП:
- є навчальним джерелом для нових співробітників та/або колег;
- допомагають підвищити продуктивність;
- допомагають створити більш безпечне робоче оточення;
- є основними для проведення процесу оцінювання роботи персоналу;
- забезпечують автономію у межах закладу;
- забезпечують послідовність виконання процедури та контроль якості;
- мотивують персонал правильно виконувати медичні маніпуляції;
- підвищують якість зібраних даних і таким чином покращують наукові основи досліджень;
- підтримують відповідальність та підготовку колег;
- покращують загальні заходи безпеки та захисту;
- сприяють комунікації;
- сприяють перехресному навчанню.
Затвердженого переліку СОПів у стоматологічних закладах немає, кожен заклад розробляє необхідну кількість документації в межах отриманої ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики та відповідно до лікарських спеціальностей.
Завдання СОП | Мета СОП | Коли використовуєте СОП |
|
|
|
Розробка і введення в дію СОПів: процедура
СОП не містить затвердженої форми, відтак складається у довільному форматі і включає покрокові інструкції щодо дій працівника при виконанні конкретної задачі. Скористайтеся затвердженими стандартами ISO, що визначають базові вимоги до СУЯ:
- ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги»;
- ДСТУ EN 15224:2019 Системи управління якістю. EN ISO 9001:2015 у сфері охорони здоров’я (EN 15224:2016, IDT).
Для наочності використовуйте таблиці, схеми та/або текстовий опис. За потреби у СОПі можна посилатися на інші СОПи: це допоможе конкретизувати кожен етап процедури.
Види стандартних операційних процедур
Вид | Характеристика |
1. Адміністративні |
|
2. Практичні |
|
СОП затверджує наказ керівника медичного закладу. Ознайомлюйте працівників із СОПами листом (складається у довільній формі). Доповніть його відміткою «Положення документа розумію, зобов’язуюся виконувати». Це підтвердить, що працівники, відповідальні за процедури, ознайомилися із документом перед їх виконанням.
Хто розробляє | Ключові моменти написання | Де зберігати |
1. Розробляє та планує впровадження СОП відділ з інфекційного контролю (далі — ВІК). Долучіть до розробки висококваліфікованих лікарів-клініцистів; | • Державною мовою;
| У друкованому форматі біля робочого місця медичного працівника, пов'язаному з виконанням процедури.
|
Медичні відходи: 20+ робочих ситуацій
СОП: обов'язкові розділи
Хоч СОП і не мають затвердженої форми, однак містять обов’язкові розділи:
- Умови (де, кому, чому і коли слід використовувати СОП?)
- Контекст (основний процес: вхідні дані + дії = вихідні дані; підготовка: що повинно бути готовим (як частина вхідних даних), коли почнуться дії?)
- Дії (які кроки необхідно виконати для того, щоб перейти від вхідних даних до вихідних даних?)
- Документація (супутня документація та нормативні посилання).
Обов’язково вкажіть у СОПі:
- Назву процедури
- Номер
- Ідентифікацію
- Версію
- Номер сторінки
- Загальну кількість сторінок
- Дату перегляду СОПу
До прикладу:
Для ефективного введення в роботу закладу СОПів упровадьте пробну СОП і виявіть недоліки. Після їх усунення затвердьте остаточний варіант СОПу локальним наказом.
NB! Актуалізовуйте та переглядайте СОП щорічно та за потреби (наприклад, зі зміною нормативної бази). |
Готові зразки СОПів для стоматології
Скористайтеся готовими зразками СОПів, розробленими для роботи стоматологічного ЗОЗ:
- СОПи для медсестер (загальний перелік для різних ЗОЗ/структурних підрозділів)
- СОП «Порядок стерилізації стоматологічних наконечників»
- СОП «Використання медичних рукавичок»
- СОП «Очищення й дезінфекція в стоматологічному кабінеті»
- СОП «Зняття швів після хірургічної операції»
- СОП «Надання медичної допомоги за анафілаксії та алергічної реакції»
- СОП «Миття рук»
- СОП «Проведення генерального прибирання в рентгенологічному кабінеті»
Наголосимо! Перелік цих СОПів не є вичерпним! Кожен керівник самостійно приймає рішення, які процедури/маніпуляції/інші повторювані персоналом дії він хоче стандартизувати та уніфікувати. |
Управління інфекційно небезпечними відходами
Де в стоматології потрібні СОПи
В стоматології доцільно охопити наступні блоки щоденної роботи:
- Гігієна рук медичного персоналу (що важливо як для безпечної роботи працівників, так і для пацієнтів)
- Засоби індивідуального захисту (як для працівників, так і для відвідувачів)
- Контроль за окремими групами інфекцій, що пов’язані з наданням медичної допомоги (включно і з використанням антимікробних пепаратів)
- Алгоритми дій у випадку настання ситуацій аварійного характеру – поранення голкою чи бором, наприклад
- Інфекційний контроль
- Взаємодія з пацієнтом