СОПи в стоматології: як розробити і впровадити

Автор
консультант експертно-правової системи «Експертус Медзаклад», лікар-стоматолог
Аби стандартизувати робочі процеси, в медичних закладах упроваджують стандартні операційні процедури (СОПи). Чи є затверджена форма таких документів та що у них має бути прописано — читайте у статті

Стандартні операційні процедури в роботі стоматологічного закладу: особливості

Стандартні операційні процедури (далі — СОП) —  це набір інструкцій з конкретного аспекту роботи, що допомагає стандартизувати процедуру задля зниження ймовірності помилки. СОПи є одним із ключових документів системи управління якістю (далі — СУЯ). СУЯ впроваджується в усіх закладах для контролю якості медичної допомоги.

Ліцензійні порушення в стоматології: приклади судових справ

Кожен заклад охорони здоров'я повинен мати затверджені в установленому порядку СОПи — цей обов’язок визначений в  пп. 1 п. 12 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, затверджених постановою КМУ від 02.03.2016 № 285 (далі — Ліцензійні умови).

СОПи впроваджують в роботу, щоб кожна лікарська та медсестринська процедура/маніпуляція була задокументована в короткі, зрозумілі інструкції, алгоритми, схеми, малюнки. В основі цих документів — національні стандарти, клінічні протоколи, рекомендації ВООЗ, CDC та інших чинних нормативно-правових документів.

Впровадити СОПи в роботу закладу означає уникнути наступних можливих проблем, коли працівники отримують від керівника усні вказівки/розпорядження, які можуть бути:

  • по-різному протрактовані,
  • по-різному виконані,
  • не прийняті як стандарт, обов'язковий до виконання,
  • вважаються за примху директора і викликають нескінченні суперечки.

СОПи в стоматологічній роботі документують рутинну та/або повторювану діяльність, яка відбувається в закладі. Це, до прикладу, первинний огляд лікарем-стоматологом або алгоритм введення телефонної розмови адміністратором стоматологічної клініки тощо. Ці документи відображають усі вимоги до безпечного проведення  маніпуляцій, організації роботи клініки чи кабінету  та є своєрідною гарантією безпеки для пацієнтів – останні розуміють, що уніфіковане покрокове проведення медичних втручань має мінімізувати можливі ризики.

Окрім поширеної думки, що СОПи регулюють надання лише медичної допомоги, стандартизація усіх процесів в стоматології дозволить краще розуміти та ефективно виконувати свої функціональні обов’язки усіх без винятку працівників. Так, для злагоджених дій адміністратора рецепції/ медичного реєстратора доцільно впровадити СОП «Дії адміністратора рецепції, якщо клієнт заборгував оплату» або ж СОП «Дії координатора рецепції, якщо пацієнт просить виписку або копію амбулаторної картки».

Національна сертифікація з управління стоматологією — 2025

Переваги впровадження СОП:

  • є навчальним джерелом для нових співробітників та/або колег;
  • допомагають підвищити продуктивність;
  • допомагають створити більш безпечне робоче оточення;
  • є основними для проведення процесу оцінювання роботи персоналу;
  • забезпечують автономію у межах закладу;
  • забезпечують послідовність виконання процедури та контроль якості;
  • мотивують персонал правильно виконувати медичні маніпуляції;
  • підвищують якість зібраних даних і таким чином покращують наукові основи досліджень;
  • підтримують відповідальність та підготовку колег;
  • покращують загальні заходи безпеки та захисту;
  • сприяють комунікації;
  • сприяють перехресному навчанню.

Затвердженого переліку СОПів у стоматологічних закладах немає, кожен заклад розробляє необхідну кількість документації в межах отриманої ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики та відповідно до лікарських спеціальностей.

Завдання СОП

Мета СОП

Коли використовуєте СОП

  • деталізують систематичні повторювані робочі процеси, що проводяться або відстежуються у закладі;
    документують спосіб, у який має проводитися діяльність, аби забезпечити узгодженість з технічними операціями та якістю даних;
    описують аналітичні процеси та процеси експлуатації та використання медобладнання;
    підтримують контроль та гарантію якості процесів та забезпечують відповідність стандартам державного регулювання;
    є специфічними для певного закладу або структурного підрозділу
  • встановлюють, що різні працівники  виконують однакові дії у однакових ситуаціях та отримують однаковий позитивний, запланований і передбачуваний результат;
  • описують, як повинні виконуватись конкретні робочі операції;
  • мінімізують помилки персоналу;
  • використовуються для навчання усіх працівників;
  • регулюють суперечки між учасниками процесів;
  • захищають співробітників від маніпуляцій, звинувачень як пацієнтів, так і колег, й навіть директора;
  • захищають пацієнтів, забезпечуючи стабільне надання медичної послуги і медичної допомоги загалом;
  • дають можливість контролювати та неупереджено оцінювати роботу персоналу
  • під час ознайомлення нових працівників;
  • під час щорічних навчань;
  • у щоденній практиці;
    під час підготовки до аудиту/перевірки

 

 

 

Розробка і введення в дію СОПів: процедура

СОП не містить затвердженої форми, відтак складається у довільному форматі і включає покрокові інструкції щодо дій працівника при виконанні конкретної задачі.  Скористайтеся затвердженими стандартами ISO, що визначають базові вимоги до СУЯ:

Для наочності використовуйте таблиці, схеми та/або текстовий опис. За потреби у СОПі можна посилатися на інші СОПи: це допоможе конкретизувати кожен етап процедури.

Види стандартних операційних процедур

Вид

Характеристика

1. Адміністративні

  • Мають широкий і загальний характер
  • Указують основні напрями діяльності
  • Визначають виконання заходів, що стосуються всього закладу

2. Практичні

  • Призначені для конкретних підрозділів ЗОЗ
  • Містять інструкції, що відповідають на запитання «Навіщо?», «Хто?», «Коли?», «Що?», «Де?» і «Як?»
  • Визначають необхідне оснащення та обладнання

 

СОП затверджує наказ керівника медичного закладу. Ознайомлюйте  працівників із СОПами листом (складається у довільній формі). Доповніть його відміткою «Положення документа розумію, зобов’язуюся виконувати». Це підтвердить, що працівники, відповідальні за процедури, ознайомилися із документом перед їх виконанням.

Хто розробляє

Ключові моменти написання

Де зберігати

1. Розробляє та планує впровадження СОП відділ з інфекційного контролю (далі — ВІК). Долучіть до розробки висококваліфікованих лікарів-клініцистів;
2. ВІК створює робочі групи або мультидисциплінарні команди для формування проєктів СОПів;
3. Після завершення підготовчих кроків, узагальнення за формою та змістом -  перетворюють схему процесів у план для легкого використання. Після того, як завдання схематизовано, його тестують.

• Державною мовою;
• СОПи стислі та їх легко дотримуватися крок за кроком;
• Охоплюють відслідковування документу та журнал змін;
• Включають ілюстрації, схеми та таблиці для відображення процедур;
• Проєкти (а пізніше і самі СОПи) мають переглядатися працівниками, що безпосередньо проводять процедури, для внесення корективів та правок (за потреби);
• Містять робочі нотатки;
• Щорічні перегляди та дати актуалізацій;
• Лише один контрольний екземпляр в актуальній редакції.

 

У друкованому форматі біля робочого місця медичного працівника, пов'язаному з виконанням процедури.
Завдяки цьому працівники можуть у будь-який момент перевірити, чи правильно її виконують.

 

 

 

Медичні відходи: 20+ робочих ситуацій

СОП: обов'язкові розділи

Хоч СОП і не мають затвердженої форми, однак містять обов’язкові розділи:

  • Умови (де, кому, чому  і коли слід використовувати СОП?)
  • Контекст (основний процес: вхідні дані + дії = вихідні дані; підготовка: що повинно бути готовим (як частина вхідних даних), коли почнуться дії?)
  • Дії (які кроки необхідно виконати для того, щоб перейти від вхідних даних до вихідних даних?)
  • Документація (супутня документація та нормативні посилання).

Обов’язково вкажіть у СОПі:

  • Назву процедури
  • Номер
  • Ідентифікацію
  • Версію
  • Номер сторінки
  • Загальну кількість сторінок
  • Дату перегляду СОПу

До прикладу:

СОП Порядок стерилізації стоматологічних наконечників

Скачати СОП
 

Для ефективного введення в роботу закладу СОПів упровадьте пробну СОП і виявіть недоліки. Після їх усунення затвердьте остаточний варіант СОПу локальним наказом.

NB! Актуалізовуйте та переглядайте СОП щорічно та за потреби (наприклад, зі зміною нормативної бази).

Готові зразки СОПів для стоматології

Скористайтеся готовими зразками СОПів, розробленими для роботи стоматологічного ЗОЗ:

Наголосимо! Перелік цих СОПів не є вичерпним! Кожен керівник самостійно приймає рішення, які процедури/маніпуляції/інші повторювані персоналом дії він хоче стандартизувати та уніфікувати.

Управління інфекційно небезпечними відходами

Де в стоматології потрібні СОПи

В стоматології доцільно охопити наступні блоки щоденної роботи:

  • Гігієна рук медичного персоналу (що важливо як для безпечної роботи працівників, так і для пацієнтів)
  • Засоби індивідуального захисту (як для працівників, так і для відвідувачів)
  • Контроль за окремими групами інфекцій, що пов’язані з наданням медичної допомоги (включно і з використанням антимікробних пепаратів)
  • Алгоритми дій у випадку настання ситуацій аварійного характеру – поранення голкою чи бором, наприклад
  • Інфекційний контроль
  • Взаємодія з пацієнтом

Безперервний професійний розвиток медичних сестер у 2025 році

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді