Методичні рекомендації ведення обліку лікарських засобів та медичних виробів у закладах охорони здоров’я, затверджені наказом Міністерства охорони здоров’я України від 09.09.2014 № 635, значно посилюють контроль за обігом лікарських засобів та виробів медичного призначення, що цілком виправдано в період економічної кризи в країні.
Читайте: "Списання ліків та медичних виробів: 34 відповіді на актуальні запитання"
Нагадаємо, що нещодавно напрям «Експертус Охорона здоров’я» став організатором семінару «Зміни в обліку лікарських засобів та виробів медичного призначення». У межах заходу спеціально запрошений гість з позиції практика розповіла, як адаптувати Методичні рекомендації ведення обліку лікарських засобів та медичних виробів до свого закладу охорони здоров’я. Рецензентом виступу лектора став один із розробників Методичних рекомендацій, головний спеціаліст відділу зведеної звітності та методології бухгалтерського обліку Міністерства охорони здоров’я України.
Спробуємо розібратися, з якими проблемами стикнулися головні медичні сестри та заступники головного лікаря з медсестринства під час адаптації Методичних рекомендацій до організації роботи у своїх закладах охорони здоров’я, та відповісти на запитання учасників семінару. У липневому номері журналу «Довідник головної медичної сестри» (№ 7/2015) ви знайдете відповіді на такі запитання щодо Наказу № 635.
- У закладі через недостатність державного фінансування частину ліків отримують від пацієнта, за його кошти. Їх списують разом з лікарськими засобами, придбаними за бюджетні кошти?
- Як списувати «Креон», якщо призначено по 10 гранул?
- Накладна (вимога), форма якої наведена у додатку 2 до Методичних рекомендацій, дублює накладну, яку виписує головна медсестра при видачі медикаментів зі складу до відділення у трьох примірниках. Чи можна вести тільки одну форму обліку?
- У додатку 1 «Книга складського обліку лікарських засобів та медичних виробів» до Методичних рекомендацій на звороті є графи «Контроль (підпис)» та «Дата перевірки». Хто має заповнювати ці графи?
Читайте: "Медичні відходи із вмістом срібла — додатковий прибуток медичного закладу"
- Ведення Журналу обліку відділеннями отриманих і використаних лікарських засобів та медичних виробів та Журналу обліку фактично отриманих і використаних лікарських засобів та медичних виробів постами (маніпуляційними кімнатами) займає у медичних сестер дуже багато часу, чи можна якось зменшити навантаження, змінивши форми журналів?
- Яка медична сестра є матеріально відповідальною особою поста?
- Як призначити матеріально відповідальну особу маніпуляційного кабінету?
- При двадцятьох хворих у відділенні витрати спирту на один ліжко/день мають становити 100 грамів. Під час підрахунку кількості маніпуляцій виявилося, що фактичні витрати спирту становлять 135 грамів. Як обгрунтувати використання такої кількості спирту?
- У відділенні 15 бактерицидних ламп, які щотижня обробляють 70%-вим розчином етилового спирту. За місяць це становить 600 грамів, не передбачених нормами згідно з Наказом № 245. Як бути?
- Ситуація: дитині ввели 1 мл анальгіну та 0,2 мл димедролу. На залишки писати акти списання?
- Яку кількість інсуліну можна давати пацієнту на руки? Можна видавати упаковку чи тільки передбачену на стаціонарне лікування кількість?
- Як у бактеріологічній лабораторії правильно списати залишки реактивів, які не було використано протягом дня?
Читайте: "Отказ от медицинского вмешательства и лечение пациентов без их согласия: как оформить"
- Як списувати інсулін на стаціонарних хворих?
- Як списувати реагенти діагностичні, тест-системи, витратні матеріали для аналізаторів для клініко-діагностичної лабораторії?
- У кінці місяця хто підписує журнал обліку медикаментів на посту і у старшої медичної сестри, крім матеріально відповідальної особи?
- Як вести облік мазі?
- Як правильно списувати йод, зеленку, лейкопластир, рукавички?
- Які норми витрат марлі, бинтів, вати на перев’язки, амбулаторні операції, гінекологічні огляди, ін’єкції?
Відповідь дізнайтеся тут: "Витрати вати та інших матеріалів: як оформити локальні норми?"
- Списання одноразових шприців. Потрібен акт?
- У журналі (маніпуляційному) списувати на хворого 2-3 шприца? Чи можна старшій медсестрі видавати на пост 200-300 шприців без запису в маніпуляційному журналі?
- У Методичних рекомендаціях стоматологічні матеріали відносять до виробів медичного призначення, проте у стоматологічних закладах зазвичай немає листків призначень. Як вести облік?
Читайте: "Дотримання конфіденційності інформації про пацієнта"
- Як списувати лікарські засоби та вироби медичного призначення після надання невідкладної допомоги?
- Чи треба списувати лікарський засіб, який не пройшов вхідний контроль якості або у якого під час зберігання було порушено упаковку?
- Як вести облік медикаментів та виробів медичного призначення, що надійшли як гуманітарна допомога?
- Як обліковувати спирт в офтальмологічному кабінеті, який використовується для оброки медичного обладнання — тонометрів Маклакова, щілинної лампи тощо?.
- Якщо заклад отримує інсуліни за 10-15 найменуваннями, чи можна вести кількісний облік не за найменуваннями, а за назвою «Інсулін»? Тобто вказувати кількість флаконів і суму. Таких лікарських засобів і витратних матеріалів дуже багато і на кожний розмір потрібно заводити окремий листок у журналі обліку. Тому це істотно спростило б завдання медичного персоналу. Також чи можна списувати разом шприци, катетери тощо?
Читайте: "Відділення переливання крові: організація діяльності"
- Як вести облік дезінфікуючих засобів?
- Деззасоби теж списувати щоденно за прізвищами пацієнтів?
- Чи можна передавати лікарні медикаменти швидкої допомоги, отримані із субвенцій держбюджету для екстреної допомоги?
- Чи вимагають ревізійні відділення документальні підтвердження залишків невикористаних лікарських засобів в історії хвороби?
- Як списувати лідокаїн, воду для ін’єкцій для розведення антибіотиків тощо, якщо в листку призначень вказують тільки антибіотик?
- На який період часу допустимо мати запас лікарських засобів у стаціонарі (на місяць, рік тощо)?
- Хто веде журнал складського обліку та реєстри у закладі охорони здоров’я?
- Чи потрібно вести журнал якщо облік ведуть у програмі 1С на ділянках по факту використання на кожного пацієнта в приватних закладах?
- Враховуючи те, що лікарня не забезпечується на 100% лікарськими засобами і більшість медикаментів купують хворі, видані лікарські засоби у відділення використовуються одразу і залишків на кінець місяця немає. Чи можна прописати у наказі, що при видачі у відділення ліки одразу списуються на витрати.
Читайте: "Лікувальне харчування – організація в медзакладі"
- Як вести облік ліків, закуплених за рахунок страхової фірми?
- Чи можна встановити вартісну межу, враховуючи ціни на ліки, наприклад, 1000 гривень, з якої ведеться кількісний облік, і все, що дешевше при видачі з аптеки у відділення списувати на витрати?
- За яким наказом списувати рентгенплівку і хімреактиви?
- Списання рентгенплівок, реактивів, не повністю використаних ліків. Чи потрібно складати акт для медкарти?
- Як вести облік дезінфікуючих засобів?
- Заклади мають самі розробляти і затверджувати норми використання розхідного матеріалу?