Як пришвидшити автономізацію медзакладу: рекомендації МОЗ

Медичний заклад може долучитись до нової медичної системи України лише після реорганізації в комунальне некомерційне підприємство. Загалом ця процедура не є занадто складною, проте підійти до неї важливо з повною відповідальністю та прислухавшись до рекомендацій МОЗ.

Попри те, що процедура автономізації медзакладу є достатньо  відрегульованою законодавчо, не в усіх громадах вона проходить чітко та безболісно. Щоб полегшити цей процес та допомогти передовим громадам з усіх регіонів України, котрі вступлять на шлях реорганізації уже з липня поточного року, експерти Міністерства охорони здоров’я та спеціалісти проекту «Реформа ВІЛ-послуг у дії» пропонують напрацьовані принципи, котрі здатні полегшити процес автономізації. Чи скористатись ними, має вирішити кожна громада особисто. Проте, дослухатись до них варто, адже це дозволить пройти процедуру автономізації медичних закладів швидше та простіше.

Щоб зміни були вдалими, потрібні ефективні кроки «зсередини», тобто з боку менеджменту закладу. Якщо в населеному пункті чи цілому районі — лише одна лікарня, то вибору в пацієнта немає. А в місті, де працюють дві-три або більше лікарень, почнеться жорстка конкуренція за пацієнта, в якій виграє сильніший.

Принцип перший – все робіть вчасно

Реорганізація медичного закладу пройде максимально швидко лише у тому випадку, якщо кожний з учасників процесу буде виконувати покладені на нього завдання у визначені терміни. Звичайно, певні терміни прописані нормативними документами (терміни отримання нової ліцензії, терміни заявлення вимог кредиторами). Проте, більша частина кроків, які необхідно здійснити на шляху реорганізації, жодними строками не обмежена. Саме тому важливо прописати кожне завдання, зазначити термін його виконання та вимагати від себе та інших учасників чітко їх дотримуватись.

Як пришвидшити автономізацію медзакладу: рекомендації МОЗЧитайте: "Оплата праці медичних працівників в 2018 — до та після реформування"

Принцип другий – об’єднуйте зусилля заради спільної мети

До процесу автономізації залучені  головний лікар медичного закладу і підрозділи власника (громади). Частину рішень, пов’язаних з процесом реорганізації, може вирішити очільник медичного закладу. Проте на прийняття певних рішень він не має жодного впливу. Саме тому важливо об’єднати зусилля всіх учасників процесу,  щоб зробити   автономізацію максимально швидкою та простою.

Принцип третій – слухайте співрозмовника та доносьте до нього свою думку

Курувати процес автономізації повинна одна відповідальна особа. Вибрати її варто з-поміж  представників ради — власника закладу охорони здоров’я. Ця особа має налагодити комунікацію між медичним закладом та відповідними підрозділами ради (фінансовим, юридичним), доносити до виконавця конкретне завдання та контролювати дотримання строків виконання цього завдання. Важливо налагодити комунікацію між відповідними підрозділами, уміти швидко вирішити суперечку у разі її виникнення.

Як пришвидшити автономізацію медзакладу: рекомендації МОЗЧитайте: "Зарплата медсестры в 2018: доплаты, надбавки, рабочее время" 

Принцип четвертий – не обмежуйте повноваження керівника

Суть автономізації полягає у тому, що керівник медичного закладу отримує широке коло повноважень.  Бо саме керівник краще за всіх усвідомлює потреби закладу та може вказати найбільш критичні напрямки. Тому не варто занадто скорочувати його повноваження в статуті. Власник же медичного закладу має провадити стратегічний контроль, а не давати тактичні вказівки.

Принцип п’ятий – делегуйте повноваження

Закон України «Про місцеве самоврядування» передбачає можливість делегувати певні повноваження місцевої ради. Якщо скористатись цим правом та делегувати право затвердити передавальний акт Голові місцевої ради чи виконавчого органу місцевої ради, процедуру реорганізації можна буде провести протягом однієї сесії ради. В такому разі уся процедура реорганізації пройде набагато швидше та комфортніше.

Як пришвидшити автономізацію медзакладу: рекомендації МОЗЧитайте: "Зарплата головлікаря — директора — комунального некомерційного підприємства" 

Принцип шостий – призначте головою комісії з реорганізації керівника медичного закладу

З моменту прийняття рішення про реорганізацію і до моменту реєстрації підприємства-правонаступника функції очільника медичного закладу переходять до голови комісії з реорганізації. Разом з тим, головний лікар не звільняється з займаної посади та продовжить виконувати свої функції після реєстрації підприємства-правонаступника. Тому доречніше буде призначити головою комісії з реорганізації саме головного лікаря медичного закладу. Такий крок дозволить уникнути можливих непорозумінь під час процесу реорганізації.

Принцип сьомий – синхронізуйте кроки, пов’язані з реорганізацією

Важливо на самому старті запланувати, коли доцільніше виносити питання реорганізації на сесію відповідної ради, коли планувати наступне засідання сесії. Важливо продумати ці кроки таким чином, щоб уникнути перебоїв у проведенні платежів казначейством.

Як пришвидшити автономізацію медзакладу: рекомендації МОЗЧитайте: "Управління комунальним медичним закладом: яких повноважень стане більше?"   

Принцип восьмий – «готуй сани влітку»

В результаті реорганізації будуть внесені зміни до певної кількості документів. Одначе підготовчі процедури можна виконати завчасно. Так, попри те, що зміни до бюджетної програми можна внести лише по завершенню реєстрації нового закладу, підготувати проект змін можна уже на стадії заявлення вимог кредиторами. Завчасно можна також перевірити наявність медичного обладнання та провести його метрологічну перевірку. Дані про обладнання необхідні будуть для ліцензування закладу охорони здоров’я.

Принцип дев’ятий – цікавтесь справами закладу

По завершенню процедури реорганізації, медичний заклад буде отримувати ліцензію. Цікавтесь його справами. Виясніть, яке майно у нього наявне та чи достатньо у нього медичного обладнання для надання якісних медичних послуг. Поцікавтесь, чи є у закладу кошти та чи їх достатньо для придбання активів згідно табеля оснащення.

Як пришвидшити автономізацію медзакладу: рекомендації МОЗЧитайте: "Форма № 001/о: Журнал обліку прийому хворих у стаціонар та відмов у госпіталізації"

Принцип десятий – застосовуйте зручні інструменти

Скористайтесь Конструктором для генерування пакету документів для автономізації закладів охорони здоров’я. Цей інструмент здатен суттєво полегшити процес автономізації. З ним вам буде легше сформувати пакет документів:

  • рішення про реорганізацію;
  • статут медичного закладу;
  • пояснювальну записку.

Крім того, доречно буде скористатись електронними інструментами для оцінки відповідності медзакладу Табелю матеріально-технічного оснащення та фінансового планування доходів та видатків надавача ПМД на 2018 рік.

Робота за програмою медичних гарантій у 2025 році

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді