Автономізація медичного закладу: алгоритм від МОЗ

Автономізація медзакладів — це перетворення закладу охорони здоров’я (ЗОЗ) з бюджетної установи на ЗОЗ-комунальне підприємство. МОЗ опублікувало рекомендації, як провести реорганізацію медичного закладу і взаємодіяти з місцевою радою.

Автономізація закладів охорони здоров’я 2018

Згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів охорони здоров’я» від 06.04.2017 р. № 2002-VIII (далі – Закон про автономізацію медичних закладів), автономізація – це процедура, за якою медзаклад отримує право набуття  статусу некомерційного комунального підприємства.

Якщо медзаклад стає комунальним підприємством, то він набуває усіх прав, якими володіють інші не бюджетні суб’єкти господарювання.

Автономізація медзакладів: алгоритм від МОЗЧитайте: "Генеральне прибирання в операційному блоці: алгоритм" 

Терміни проведення автономізації закладів охорони здоров’я

Право ініціювати реорганізацію медзакладу у комунальну установу належить його власнику.  Часто це  орган місцевої законодавчої влади. Також, місцева рада має право прийняти і зворотнє рішення про повернення медзакладу статусу бюджетної установи. Якщо таке рішення приймає місцева рада, то в силу вступають усі нормативні акти, що регламентують діяльність бюджетних закладів.

Жорстких вимог стосовно терміну проведення автономізації не існує, але слід пам’ятати, що лише до кінця 2018 року діють пільгові умови.

Автономізація медзакладів: алгоритм від МОЗЧитайте: "Техніка кровопускання: алгоритм"

Переваги автономізації для медзакладу

Процедура автомномізації лікарні сприяє розширенню кола питань, яке кервництво медзакладу має право вирішувати самостійно, наприклад, у сферах господарської та адміністративної діяльності. Зростання самостійності медзакладів також є стимулом до поліпшення якості медичної допомоги та підвищення продуктивності витрати матеріальних ресурсів та коштів.

Основні переваги перепрофілювання автономізації лікарні:

  • ширші повноваження управлінця медзакладу щодо розпорядження фінансовими ресурсами, організації кадрової політики, визначення внутрішньої структури медзакладу; 
  • право адміністрації на вільний вибір у межах чинного законодавства форми оплати праці робітників;
  • регулювання витрат  відповідно до власного фінансового плану;
  • право мати власний банківський рахунок;
  • право об’єднуватися з іншими медзакладами-некомерційними комунальними установами з метою удосконалення використання кадрових ресурсів, коштів, матеріально-технічної бази;
  • право медзакладу наймати на умовах договору підряду медпрацівників, які мають ліцензію на ведення господарської діяльності у сфері охорони здоров’я.

Автономізація медзакладу не припиняє трудових відносин зі штатом, окрім випадків, коли проводиться скорочення. За такої умови можливе звільнення працівників. За потреби адміністрація медзакладу, який реорганізується, може прийняти рішення про переведення працівника на іншу посаду або переміщення до іншого структурного підрозділу.

Автономізація медзакладів: алгоритм від МОЗЧитайте: "Дезинфицирующие средства в медицине: как выбрать?" 

Фінансування автономізації лікарень — шляхи

Відповідно до принципу «Гроші ходитимуть за пацієнтом», медзаклади, що надають первинну медичну допомогу, фінансуватиме Національна служба здоров’я відповідно до тарифу за кожного пацієнта, що підписав декларацію з лікарем. На перехідний період зберігається оплата за пацієнтів, що раніше були за цим лікарем закріплені, проте досі не уклали з ним договір.

Від початку 2020 року реорганізовуватиметься система фінансування медзакладів, що надають вторинну та третинну медичну допомогу. Так, ці заклади фінансуватимуться відповідно до обсягу послуг, які визначені у договорі з НСЗУ. Їх вартість буде визначатися згідно з тарифом надання медпослуг.

Після завершення усіх пунктів за планом автономізації майно медзакладу передається комунальному підприємству на засадах оперативного управління. Право розпоряджатися ним дається власнику медзакладу  – територіальній громаді через уповноважені органи. Адміністрація закладу обмежена у такому праві статутом медзакладу.

Відповідно до Закону про автономізацію реорганізовані установи — некомерційні, а діяльність їх не спрямована на отримання прибутку. Кошти у надлишку використовуються у межах власного фінансового плану на розвиток та удосконалення.

Автономізація також не тягне за собою небажаних податкових наслідків. Так, реорганізований заклад не зобов’язується виплачувати  податок на прибуток і податок на нерухомість.

Питання продуктивності та ефективності виконання управлінських функцій вирішується закладом самостійно.

Автономізація медзакладів: алгоритм від МОЗЧитайте: "Внутрішньом’язові ін’єкції при потоці хворих у маніпуляційній: алгоритм"

Контроль за діяльністю медзакладу після автономізації 

Контролюватиме роботу реорганізованих установ  спеціально створені орган, спостережні, опікунські ради тощо.

Для закладів, що надають вторинну та третинну допомогу, такі наглядові органи є обов’язковими. Вони включатимуть у себе представників власника закладу, органів місцевого самоврядування, місцевих депутатів, а також представників громадських організацій.

Також при медзакладах після автономізації можна створювати опікунські ради з меценатів, представників громадськості, благодійних, релігійних організацій, органів місцевого самоврядування, мас- медіа, волонтерів.

алгоритм-інфографіка

Алгоритм автономізації медзакладу

  • Місцева рада призначає комісію з автономізації та визначає голову.
  • Місцева рада встановлює терміни та порядок, за яким кредитори можуть заявити свої претензії до медзакладу, що припиняє своє існування.
  • Документи, які засвідчують рішення про припинення існування бюджетного медзакладу шляхом автономізації, подаються державному реєстратору. На основі документів вносять запис до ЄДРПОУ.
  • Комісія з автономізації медичного закладу розглядає претензії кредиторів медзакладу, який реорганізують, за потреби інвентаризує майно.
  • Відповідно до внесених у законодавство змін, до 31.12.2018 кредитори бюджетних медзакладів, щодо яких прийнято рішення про реорганізацію, не мають права вимагати від закладу виконання незабезпечених зобов’язань, припинення або дострокового виконання зобов’язання або виконання зобов’язання. Не обов’язковою у такому випадку є згода кредитора на заміну боржника.
  • Передавальний акт,  який створює комісія, регламентує: правонаступництво комунального медзакладу, що стосується усіх зобов’язань медзакладу-попередника; передачу прав та зобов’язань за формою бухгалтерського обліку.
  • Фінансове управління власника розробляє зміни до бюджетних програм з урахуванням процесу автономізації медзакладів.
  • Місцева рада або уповноважений виконавчий орган затверджує передавальний акт.
  • Місцева рада приймає рішення про створення комунального медзакладу через реорганізацію бюджетної установи.
  • Державному реєстратору подають документацію щодо реорганізації бюджетного медзакладу, припинення його існування, а також створення комунального медзакладу. Якщо у процедурі реєстратор не знаходить помилок, то ним упродовж доби вноситься відповідний запис до ЄДРПОУ.
  • За потреби власник закладу має право на адаптацію до змін  системи фінансування закладу.
  • У трудові книжки працівників медзакладу вносять відповідні записи.
  • Комунальні медзаклади оформлюють та реєструєть право на користування об’єктами нерухомості та земельними ділянками, відкривають рахунки в банку та переоформлюють рахунки в казначействі.
  • Останнім кроком у процедурі автономізації закладу охорони здоров'я є подання комунальною установою охорони здоров’я до ліцензійного органу пакету документів на отримання ліцензії щодо господарської діяльності у сфері медицини та роботи з наркотичним лікарськими засобами та прекурсорами (якщо існує така необхідність).

Робота за програмою медичних гарантій у 2025 році

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді