Видача листків непрацездатності у реорганізованому КНП

2732

Запитання

Чи може заклад охорони здоров’я, який щойно реорганізувався в комунальне некомерційне підприємство, видавати листки непрацездатності, якщо він ще не пройшов акредитацію?

Відповідь

Відповідає Ірина Шкарівська, адвокат: 

Ні, нині це неможливо. Пояснимо чому.

Із 30.02.2018 процедура державної акредитації добровільна для всіх закладів охорони здоров’я (ч. 5 ст. 16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» від 19.11.1992 № 2801-XII; далі — Основи). Заклад може здійснювати експертизу тимчасової непрацездатності за умови наявності ліцензії МОЗ на право провадження господарської діяльності з медичної практики та сертифіката державної акредитації закладу охорони здоров’я незалежно від форм власності (п. 1.2 Положення про експертизу тимчасової непрацездатності, затвердженого наказом МОЗ від 09.04.2008 № 189, далі — Положення № 189).

Читайте: "Зберігання лікарських засобів — новий наказ"

Нині в Україні діє постанова КМУ «Про затвердження Порядку державної акредитації закладу охорони здоров’я» від 15.07.1997 № 765 (далі — Порядок № 765).

Перша акредитація закладу проводиться через два роки від початку провадження діяльності. Наступні — кожні три роки (абз. 2,3 п. 2 Порядку № 765).

Проте незрозуміло, що вважати «початком провадження діяльності», адже реорганізований заклад (далі — КНП) по суті є правонаступником відповідного бюджетного закладу. Ці положення закріплені в ч. 2 ст. 108 Цивільного кодексу України та п.п. 4 п. 3 Розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів охорони здоров’я» від 06.04.2017 № 2002-VIII.

Тож чи може КНП уникнути процедури акредитації чи переоформити бланк листка непрацездатності? Знову ні. Це забороняє п. 18 Порядку № 765: бланк акредитаційного сертифіката підлягає переоформленню у разі зміни назви закладу, якщо зміна назви не пов’язана з реорганізацією закладу.

Тож формально КНП відповідно до норм чинного законодавства зобов’язане чекати два роки від початку діяльності. Лише потім воно отримає акредитаційний сертифікат і після цього матиме право проводити експертизу тимчасової непрацездатності й видавати листок непрацездатності.

Цю позицію підтримує й МОЗ (п. 1.4.8. Методичних рекомендацій із питань перетворення закладів охорони здоров’я з бюджетних установ у комунальні некомерційні підприємства (схвалено Робочою групою з питань реформи фінансування сфери охорони здоров’я України від 14.02.2018 року); далі — Методичні рекомендації). Зокрема, МОЗ у Методичних рекомендаціях зазначив таке:
  • із 30.01.2018 проходження акредитації — це право, а не обов’язок КНП (ст. 16 Основ). Порядок проведення такої акредитації визначить КМУ. Тому до Порядку акредитації закладів охорони здоров’я, що затверджений постановою КМУ від 15.07.1997 № 765 «Про затвердження Порядку акредитації закладу охорони здоров’я», потрібно внести відповідні зміни;
  • чинне законодавство не містить положення, що в разі реорганізації закладу його правонаступник має право користуватися попереднім акредитаційним сертифікатом. Тому, коли заклад реорганізується й отримає ліцензію, він має пройти акредитацію. Перетворення вважайте завершеним від дати державної реєстрації новоствореної юридичної особи (ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV);
  • якщо заклад не має акредитаційного сертифіката, що передбачає наявність окремої категорії закладу, його можливість здійснювати певні види діяльності може обмежуватися.
Такий пробіл у законодавстві має загрозливі наслідки. З огляду на курс щодо повної автономізації закладів, який проголосив уряд, їх робота по видачі листків непрацездатності після реорганізації буде повністю заблокована. З огляду на важливе правове та соціальне значення листків непрацездатності, видавати їх із затримкою неприпустимо.

Щоб урегулювати цю ситуацію, 29.03.2018 МОЗ на власній офіційній інтернет-сторінці moz.gov.ua запропонувало на громадське обговорення проект наказу МОЗ «Про внесення змін до Положення про експертизу тимчасової непрацездатності» (далі — Проект).

МОЗ розробило Проект, щоб надати можливість новоствореним закладам охорони здоров’я, у яких немає акредитації відповідно до Порядку № 765, видавати пацієнтам листки непрацездатності й так забезпечити їх соціальні гарантії.

Відповідно до Проекту буде внесено зміни до Положення №189, які зазначені в Таблиці.
 

Чинна редакція

Запропонована редакція

1.2. Експертиза тимчасової непрацездатності (даліЕТН)  здійснюється за умови наявності ліцензії МОЗ на право провадження господарської діяльності з медичної практики та сертифіката державної акредитації закладу охорони здоров'я незалежно від форм власності

 

1.2. ЕТН здійснюється за умови наявності ліцензії МОЗ на право провадження господарської діяльності з медичної практики та сертифіката акредитації закладу охорони здоров'я незалежно від форм власності.

Новостворені заклади охорони здоров’я незалежно від форми власності мають право здійснювати ЕТН без акредитаційного сертифіката закладу охорони здоров’я, але такий строк не повинен перевищувати строку проходження першої акредитації закладу охорони здоров’я відповідно до Порядку акредитації закладу охорони здоров’я, затвердженого постановою КМУ від 15.07.1997 № 765 «Про затвердження Порядку акредитації закладу охорони здоров’я» (зі змінами)

 



З огляду на потенційну резонансність ситуації із затримками у видачі листків непрацездатності, є вірогідність того, що МОЗ найближчим часом урегулює питання можливості їх видачі КНП.

Карпати-weekend для ТОПменеджерів медзакладів

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою