НСЗУ навчатиме лікарів етики. Розпочала з поваги до автономії пацієнта

Напередодні Різдва в НСЗУ вирішили нагадати лікарям про етику та деонтологію. Перший текст із майбутньої серії присвятили повазі до автономії пацієнта

⭐Зміни в медичному законодавстві за грудень ⭐

Різдво, переконані в НСЗУ, — гарна нагода згадати про лікарську етику та деонтологію. Це наука, яка вивчає, зокрема, і медичну етику, правила і норми взаємодії лікаря з колегами та пацієнтом.

НСЗУ навчатиме лікарів етики. Розпочала з поваги до автономії пацієнта

✅✅✅ Лікарська таємниця: моральні та правові аспекти

«Гарний лікар — це не тільки професіоналізм, бездоганні знання, а й уміння говорити з пацієнтом та дотримуватись певних етичних вимог», — йдеться в повідомленні.

У медичній практиці України тривалий час превалювала думка, що тільки лікар або медсестра вирішує, що є безумовним благом для пацієнта:

  • робити чи ні певне обстеження або операцію
  • де проходити реабілітацію
  • отримувати паліативну допомогу вдома чи в лікарні тощо

Прикладів багато. Але такий підхід застарів у всьому світі.

Сучасний лікар, наголошують в НСЗУ, має поважати автономію пацієнта.

«Автономія — це не лише право дієздатного пацієнта сказати «ні», відмовившись від лікування чи процедур. Це також право пацієнта брати участь у прийнятті рішень щодо власного лікування. Право отримувати достовірну всебічну інформацію, щоб набути компетентності у прийнятті рішення», — пояснили в НСЗУ.

Лікар має надати пацієнту всю необхідну інформацію, і це сприятиме його максимальній свободі у прийнятті рішення. Перш ніж зробити вибір, пацієнт повинен знати про наслідки своєї згоди чи відмови від певної дії. Звісно, це не стосується екстреної допомоги.

НСЗУ надала п’ять порад стосовно надання автономії пацієнту:

  1. Залучайте пацієнта до процесу лікування, пояснюйте, що успішність лікування залежить і від нього самого.
  2. Правило інформованої згоди не має бути формальним — «підпишіть ось тут і тут». Натомість потрібно надавати пацієнту всю інформацію стосовно його стану здоров’я та необхідних маніпуляцій, щоб пацієнт набув компетентності у прийнятті рішення. Не приховуйте інформації про стан здоров’я від пацієнта.
  3. Будуйте у вашому закладі пацієнтоорієнтовану модель комунікації з пацієнтами, не з позиції «рівень бога». Адже пацієнт має право на повагу з боку медичного персоналу.
  4. Пацієнт має право у тому числі ухвалювати рішення стосовно власного здоров’я відповідно до власних цінностей, віросповідання тощо.
  5. Повага до автономії пацієнта також передбачає, що людина має право свідомо відмовитись від отримання медичної інформації і повністю довіритись лікарю.

Наостанок в НСЗУ нагадали: принципу поваги до автономії пацієнта можна дотримати за двох умов:

  • інформованості
  • відсутності зовнішнього примусу — ані фізичного, ані морального тиску, ані будь-якого іншого

«Пам’ятайте, що лікують не тільки пігулки чи процедури, а й етичне поводження медичного працівника із пацієнтами», — підсумували в повідомленні.

Нагадаємо, раніше НСЗУ запрошувала на курс «Особливості передачі даних в «Централь 103».

За матеріалами фейсбук-сторінки НСЗУ

НСЗУ навчатиме лікарів етики. Розпочала з поваги до автономії пацієнта
Юлія Миколаєцьадвокат, партнер Юридичної фірми «STATUS», Київ
У більшості кримінальних проваджень проти лікарів застосовують статтю 140 Кримінального кодексу України. Деякі слідчі та прокурори називають її «лікарською статтею». Йдеться про невиконання чи неналежне виконання медичним або фармацевтичним працівником своїх професійних обов’язків внаслідок недбалого чи несумлінного до них ставлення, якщо це спричинило тяжкі наслідки для хворого

Карпати-weekend для ТОПменеджерів медзакладів

Статті за темою

Усі статті за темою

Підвищення кваліфікації медичних працівників у Вищій школі безперервного професійного розвитку

Хочете опанувати нові знання, розібратися в складних питаннях медичного законодавства та підвищити кваліфікацію? Обирайте потрібну програму та починайте проходити навчання онлайн у Вищій школі БПР
38137

Програма підвищення кваліфікації у Вищій школі БПР «Національна сертифікація керівників закладів охорони здоров'я — 2024»

Після навчання ви успішно проходитимете перевірки держорганів, не матимете проблем із ліцензією, пацієнтами та працівниками вашого закладу
9924

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді