Прибирання приміщень для готування і приймання їжі в медзакладі

Читайте рекомендації щодо того, як правильно мити посуд для приготування їжі для пацієнтів, як прибирати приміщення їдальні, чистити робочі поверхні для обробки та зберігання продуктів. Алгоритми знадобляться в щоденній роботі молодшої медсестри-буфетниці.

Прибирання у приміщеннях роздачі їжі

У приміщеннях їдальні та кімнаті роздачі їжі щодня проводять поточне прибирання за алгоритмом прибирання приміщень за типом поточної дезінфекції. Підлогу миють згідно із затвердженим графіком гарячою водою з використанням мийних засобів, дозволених до використання наказами МОЗ, та дезінфекційного розчину згідно з методичними вказівками щодо застосування дозволеного до використання засобу для дезінфекції. Згідно з графіком, затвердженим завідувачем відділення/центру, проводять генеральне прибирання приміщень їдальні та кімнати роздачі їжі за алгоритмом прибирання приміщень за типом генерального прибирання. Після прибирання роблять запис у журналі обліку проведення генеральних прибирань.

Прибирання приміщень для готування і приймання їжі в медзакладіЧитайте: "Спостережна рада закладу охорони здоров’я: організація роботи" 

Інвентар для прибирання приміщень має бути пофарбованим, промаркованим та використовуватися за призначенням (візок, швабра, моп — для підлоги чи стін тощо). Його зберігають в окремих, спеціально відведених місцях (шафах або стінних нішах) та в окремих ємкостях. Після миття підлоги моп знезаражують дезінфекційним розчином згідно з методичними вказівками щодо застосування дозволеного до використання засобу для дезінфекції, промивають під проточною водою, просушують на електросушарці.

Поверхні холодильників миють щодня із застосуванням мийних, дезінфекційних засобів, дозволених до використання наказами МОЗ. Необхідно контролювати, щоб у холодильниках були термометри, а продукти зберігали за температури +2 … +6 °С. Показники термометрії щодня відмічають у відповідному журналі.

Молодша медична сестра (санітарка-буфетниця) має стежити, щоб пацієнти зберігали у холодильнику продукти у целофанових пакетах або скляних банках, ємкостях, закритих кришкою та підписаними (дата, ПІБ пацієнта, № палати). Холодильники розморожують раз на тиждень згідно із затвердженим графіком.

Прибирання приміщень для готування і приймання їжі в медзакладіЧитайте: "Закон про сільську медицину: коротко про основне в документі"

Миття столового посуду

Порядок миття столового посуду

Етап

Дії медичної сестри

Очищення

Очистити посуд від залишків їжі за допомогою дерев’яної лопатки

Знежирення

Мити посуд у гарячій воді (+50 °С) з додаванням мийних засобів3, дозволених до використання наказами МОЗ

Знезараження

Дезінфікувати посуд за допомогою дезінфекційного розчину згідно з методичними вказівками щодо застосування дозволеного до використання засобу для дезінфекції

Ополіскування

Мити посуд під проточною гарячою водою (+65 °С) протягом 10 хвилин

Просушування

Сушити посуд на ребрі або у перевернутому вигляді на сушках або у  сухоповітряній шафі (за температури +85 °С) до зникнення вологи

Температуру води вимірюють водяним термометром.

 Порядок миття кухонного посуду

Етап

Дії медичної сестри

Очищення

Очистити ємкості (каструлі, відра, чайники) від залишків їжі за допомогою дерев’яної лопатки

Знежирення

Мити посуд у гарячій воді (+50 °С) з додаванням мийних засобів, дозволених до використання наказами МОЗ

Ополіскування

Мити посуд під проточною гарячою водою (+65 °С)

Просушування

Сушити посуд на ребрі або у перевернутому вигляді на сушках до зникнення вологи

Прибирання приміщень для готування і приймання їжі в медзакладіЧитайте: "Закон про сільську медицину: коротко про основне в документі"

Порядок миття скляного посуду та столових приборів

Етап

Дії медичної сестри

Очищення

Очистити посуд від залишків їжі за допомогою дерев’яної лопатки

Знежирення

Мити посуд у гарячій воді (+50 °С) з додаванням мийних засобів, дозволених до використання наказами МОЗ

Ополіскування

Мити посуд під проточною гарячою водою (+65 °С)

Просушування

Сушити посуд на ребрі або у перевернутому вигляді на сушках або у  сухоповітряній шафі (за температури +85 °С) до зникнення вологи

Заборонено мити посуд у холодній та брудній воді. Її змінюють після кожних 20 тарілок.

Заходи по закінченню миття посуду:

  • ретельно помити раковини для миття посуду мийними засобами, дозволеними до використання наказами МОЗ;
  • знезаразити раковини, використовуючи дезінфекційний розчин (згідно з методичними вказівками щодо застосування дозволеного до використання засобу для дезінфекції);
  • промити раковини проточною водою.

Дошки, ножі обов’язково маркують на бічній стороні (наприклад «хліб», «масло»). Їх миють гарячою водою (+50 °С) з додаванням мийних засобів, дозволених до використання наказом МОЗ, ополіскують проточною водою, обдають окропом та просушують на стелажах, поставивши на ребро.

Прибирання приміщень для готування і приймання їжі в медзакладіЧитайте: "Міжнародна класифікація первинної медичної допомоги в практиці українських лікарів"

Прибирання кухні медичного закладу

Столи для їжі та приліжкові тумбочки у палатах:

  • миють тричі на добу із застосуванням мийних засобів, дозволених до використання наказами МОЗ;
  • знезаражують, протираючи змоченою у відповідному дезінфекційному розчині ганчіркою згідно з методичними вказівками щодо застосування дозволеного до використання засобу для дезінфекції, та ополіскують чистою водою.

Умовно стерильні серветки для миття посуду, столів та приліжкових тумбочок по закінченню прибирання знезаражують у дезінфекційному розчині згідно з методичними вказівками щодо застосування дозволеного до використання засобу для дезінфекції. Такі серветки зберігають у спеціально відведених та маркованих ємкостях. Їх можна використовувати лише раз та проводити подальші дії щодо їх утилізації. Одразу після використання умовно стерильні серветки знезаражують у ємкості «Для дезінфекції використаних умовно стерильних серветок» та утилізують.

Вікно видачі їжі пацієнтам знежирюють за допомогою мийних засобів, дозволених до використання наказами МОЗ, знезаражують дезінфекційним розчином згідно з методичними вказівками щодо застосування дозволеного до використання засобу для дезінфекції, миють гарячою водою та протирають сухою умовно стерильною серветкою.

Ємкості для зберігання хліба миють гарячою водою із застосуванням мийних засобів, дозволених до використання наказами МОЗ, промивають під проточною водою та просушують. Такі ємкості раз на тиждень протирають 1%-вим розчином оцтової кислоти для профілактики картопляної хвороби хліба.

Прибирання приміщень для готування і приймання їжі в медзакладіЧитайте: "Сімейний лікар — як працювати в нових умовах?"

Ємкості (відра, бачки) для харчових відходів та сміття мають щільно закриватися кришкою та бути промаркованими відповідно до категорії. Після звільнення від харчових відходів ємкості миють гарячою водою у санітарній кімнаті з додаванням мийних засобів, дозволених до використання наказами МОЗ, знезаражують дезінфекційним розчином згідно з методичними вказівками щодо застосування дозволеного до використання засобу для дезінфекції, миють гарячою водою та просушують. Молодша медична сестра (санітарка-буфетниця) стежить, щоб харчові відходи у кімнаті роздачі їжі не зберігали більше двох годин. Для пацієнтів, які під час роздачі їжі у їдальні перебувають на лікувально-діагностичних обстеженнях відділення/центру, продукти залишають у холодильнику в ємкості із закритою кришкою не більше ніж на годину. Перед споживанням пацієнтом продукти піддають термічній обробці (кип’ятять).

Хліб транспортують до відділень/центрів у двох мішках: внутрішній — полотняний, зовнішній — клейончастий або поліетиленовий. Мішки для отримання хліба мають бути чистими та підписаними. Їх зберігають на окремо відведених поличках. Ємкості (мішечки) для отримання та зберігання цукру й чаю мають бути чистими.

Робота за програмою медичних гарантій у 2025 році

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді