Як змінилося надання ПМД за останні два роки: результати дослідження

НСЗУ узагальнила результати роботи закладів первинки, які підписали договори із Службою, за 2018—2020 роки

Як укладати контракти з керівниками ЗОЗ

3 2018 року надавачі первинної медичної допомоги (ПМД) перейшли на нові принципи фінансування — оплату за одного пацієнта з використанням капітаційної ставки в рамках виконання договорів про медичне обслуговування населення між надавачами ПМД та НСЗУ.

Первинка працює за новими правилами вже майже два роки і переваги та ефективність нової системи фінансування відчули як медзаклади, так і пацієнти.

На сьогодні 1597 закладів, що надають ПМД, підписали договори з НСЗУ в нинішньому році. З них:

  • 1089 — комунальні
  • 323 — ФОП
  • 185 — приватні

З початку року НСЗУ виплатила цим закладам понад 8 567 млрд грн.

Нова модель фінансування покладає на заклад низку зобов’язань щодо надання ПМД населенню. Водночас сама по собі капітаційна модель оплати не є основним стимулом для впровадження значних змін. Саме тому для подальшого реформування галузі покращання якості послуг ПМД і показників здоров’я населення необхідно впроваджувати систему додаткових фінансових стимулів, моніторингу якості, повноти та обсягу надання медичних послуг та заходи, спрямовані на підвищення професійного рівня лікарів.

Як змінилося надання ПМД за останні два роки: результати дослідження

ЕСОЗ: останні зміни

Завдяки дослідженню «Оцінка поведінки провайдерів первинної медичної допомоги» в Україні з’явилися дані, котрі допомагають проаналізувати перші результати реформування ланки первинної медичної допомоги. Зокрема, щодо зміни:

  • методів надання послуг
  • практики лікування
  • поведінки самого пацієнта, що користується послугами ПМД

Дослідження провели фахівці проекту USAID Ukraine — USAID Україна «Підтримка реформи охорони здоров’я» спільно із міжнародною консультаційною корпорацією «The Palladium Group» та Київською школою економіки.

У рамках дослідження проаналізували роботу 163 закладів ПМД та опитали понад 2000 пацієнтів. Вдалося отримати інформацію щодо обсягу споживання послуг, визначити, як змінилися методи надання послуг, підходи до лікування та взаємодії між пацієнтом і лікарем. Також дослідники зʼясували рівень задоволеності серед лікарів та пацієнтів та охоплення послугами ПМД різних категорій населення, зокрема вразливих груп.

Про що свідчить статистика, отримана в результаті дослідження, та які зміни відбулися в роботі лікарів, управлінців і безпосередньо в самих закладах ПМД — читайте далі.

Статистика за результатами дослідження «Оцінка поведінки провайдерів первинної медичної допомоги»

Дані

Статистика

Надання ПМД

  • у середньому лікарі ведуть прийом пацієнтів протягом 4,5 години на день і приймають близько 20 пацієнтів. Середня тривалість візиту одного пацієнта становить 13 хвилин
  • основними споживачами послуг ПМД є жінки віком від 40 до 64-х років. У середньому жінки становлять 68% від загальної кількості пацієнтів, котрі користуються послугами ПМД, у сільській місцевості цей показник сягає 70%
  • головними причинами візиту до закладу стали гострі симптоми хвороби (34% від загальної кількості візитів) і регулярні візити до лікаря переважно через хронічні захворювання (20% від загальної кількості візитів)
  • за рік 69% пацієнтів, котрі прийшли на прийом до лікаря, отримували в середьому до 10 послуг ПМД. Під послугою тут ідеться про звернення до лікаря, вакцинацію, проведення аналізів, отримання рецептів і довідок тощо
  • пацієнти з хронічними захворюванням відвідують лікаря в середньому 14 разів на рік, з гострими симптомами хвороби — 10.1 раз на рік, ті, хто потребують рецептів — 12.2 рази на рік
  • пацієнти, що зарахували себе до вразливих груп населення, отримують більше послуг ПМД. Їх частіше перенаправляють на вторинний рівень
  • люди, котрі потребують послуг паліативної допомоги, отримують 15.6 послуг ПМД на рік, люди із особливими потребами — 18, люди, котрі постраждали від Чорнобильської катастрофи — 16.6, безпритульні особи —13.2
  • один лікар ПМД робить в середньому 16 направлень до вузьких спеціалістів на кожні 100 візитів пацієнтів. Найвищий середній рівень направлень — у лікарів ПМД з досвідом роботи менше 10 років (18 направлень на 100 візитів)
  • більшість лікарів загальної практики становлять жінки — 80%, середній вік — 47 років. Лікар ПМД укладає із пацієнтами у середньому 1,700 декларацій. Майже 60% закладів мають дефіцит кадрового забезпечення
  • у 2019 році в всіх закладах ПМД основним джерелом доходів були кошти, отримані від НСЗУ: у поліклініках — 92%, в ЦПМСД — 82%, в амбулаторіях — 72%, в лікарнях— 50%

Зміни в роботі закладів первинки

  • більшість лікарів відзначили зростання обсягу телефонних консультацій та зменшення кількості візитів додому
  • понад 51% лікарів стверджують що їхні підходи до надання послуг ПМД змінилися. Проте 64% визнали, що методи та практики лікування лишилися такими самими
  • більшість керівників закладів ПМД відзначають, що зміни відбулися у підходах до складання фінансових планів та оплати праці
  • 78,5% лікарів задоволені своєю роботою. 71,1% лікарів зазначають, що задоволеність зросла після введення капітації
  • 66% головних лікарів вважають, що їхні заклади готові лікувати хворих на туберкульоз
  • досить високий відсоток закладів ПМД в сільській місцевості все ще потребує обладнання для доступу людей з особливими потребами

За матеріалами НСЗУ

Як створити наглядову раду ЗОЗ: алгоритм дій від розробників постанови

Статті за темою

Усі статті за темою

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді