Клінічний маршрут пацієнта: що слід врахувати керівнику стоматологічного ЗОЗ

Автор
консультант експертно-правової системи «Експертус Медзаклад», лікар-стоматолог
Як розробити клінічний маршрут пацієнта в закладі — скористайтеся алгоритмом та скачайте зразок, адаптуючи його до умов вашого ЗОЗ

Обов’язок медичних закладів — мати затверджені у встановленому законодавством порядку клінічні маршрути пацієнта  (п.12 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, затверджених постановою КМУ від 02.03.2016 №285).

Ліцензійні порушення в стоматології: приклади судових справ

Що таке клінічний маршрут пацієнта

Клінічний маршрут пацієнта — це алгоритм руху пацієнта структурними підрозділами закладу охорони здоров’я (або різних закладів охорони здоров’я), які залучені до надання допомоги при конкретному стані або захворюванні (абз. 6 п. 1.2 Методики розробки та впровадження медичних стандартів медичної допомоги на засадах доказової медицини, затвердженої наказом МОЗ від 28.09.2012 №751 (далі — Методика № 751).

Для чого ЗОЗ потрібні клінічні маршрути

Цілі упровадження клінічних маршрутів у роботу медичного закладу:

  • Вдосконалити управління ресурсами
  • Використовувати клінічні настанови у клінічній практиці
  • Впроваджувати безперервний клінічний аудит в клінічній практиці
  • Допомогти знизити варіативність допомоги пацієнтам (заохочуючи стандартизацію)
  • Допомогти керувати клінічними ризиками
  • Допомогти покращити клінічні наслідки
  • Допомогти розширити можливості пацієнтів
  • Забезпечити основу для майбутнього розвитку
  • Налагодити та вдосконалити взаємодію між структурними підрозділами в ЗОЗ
  • Оптимізувати ведення медичної документації
  • Оптимізувати витрати на пацієнта, скорочуючи час його перебування у медзакладі
  • Підтримати безперервність та координацію моніторингу за профільними клінічними дисциплінами та галузями
  • Підтримати клінічну ефективність, управління ризиками та клінічний аудит
  • Поліпшити міждисциплінарне спілкування, спільну роботу та планувати розвиток
  • Створити систему управління якістю з постійним моніторингом ключових показників надання меддопомоги
  • Уніфікувати та впровадити стандарти догляду за пацієнтами

Клінічний маршрут пацієнта базується на клінічних протоколах та галузевих стандартах у сфері охорони здоров’я, затверджених МОЗ. Цей документ відповідає на запитання «де лікуємо пацієнта» і залежить від організаційної структури конкретного медичного закладу.

Стандарт медичної допомоги

Клінічний протокол

Сукупність норм, правил і нормативів, а також показники (індикатори) якості надання медичної допомоги відповідного виду, які розробляються з урахуванням сучасного рівня розвитку медичної науки і практики

Відповідає на запитання «як лікуємо» і є набором уніфікованих практик та правил для медичних закладів залежно від виду допомоги, яка надається

Стандарти і протоколи, які МОЗ затвердило у 2021—2025 роках

Клінічний маршрут пацієнта — це  самостійний документ, створений, щоб  унормувати процедуру руху (логістику) відвідувача/пацієнта медичним закладом або між закладами охорони здоров’я та урахувати принципи та норми надання медичної допомоги.

Клінічний маршрут спрямований на виконання мультидисциплінарного набору щоденних призначень та цільових результатів для ведення пацієнтів (наприклад, від первинного прийому до виписки пацієнта після стаціонарного лікування).

Клінічний маршрут пацієнта: як розробити

Затвердженої уніфікованої форми для клінічного маршруту пацієнта немає, відтак кожен заклад, з урахуванням особливостей надання медичної допомоги, розробляє його у довільній формі. Для цього використовують схеми, графіки або текстовий опис, головне —  показати шлях пацієнта від кабінету одного фахівця до кабінету іншого. Виконавці маршруту мають розуміти, куди направляти пацієнта. Для цього зазначають не лише конкретного фахівця, а й назву відділення, номер кабінету, поверх тощо.

Якщо є потреба залучити спеціалістів для надання медичної допомоги з інших закладів, керівники укладають договір про співпрацю між двома лікувальними закладами й затверджують спільний клінічний маршрут пацієнта (п. 3.10 Методики № 751).

До прикладу, бригади екстреної (швидкої) медичної допомоги транспортують пацієнтів у ЗОЗ за клінічним маршрутом пацієнта, який узгоджений МОЗ. Мета – доправити хворого до ЗОЗ, у якому є можливість надати необхідний обсяг екстреної медичної допомоги при відповідному невідкладному стані (п. 9 Порядку транспортування пацієнтів бригадами екстреної (швидкої) медичної допомоги у заклади охорони здоров’я, затвердженого наказом МОЗ від 26.03.2021 № 583).

Національна сертифікація з управління стоматологією — 2025

Алгоритм створення клінічних маршрутів пацієнтів

Крок 1.

Етап планування розробки. Формуємо робочу групу з числа працівників ЗОЗ. Склад команди затверджує керівник своїм наказом.

Крок 2.

Проводимо навчання працівників, підвищуємо рівень знань з конкретної обраної теми.

Крок 3.

Шукаємо медико-технологічні документи (МТД) та опрацювуємо ці документи. Акцент на Стандарти надання медичної допомоги, затверджені МОЗ.

Крок 4.

Аналізуємо можливості виконання положень галузевого стандарту в ЗОЗ, як-от:

  • кадрове забезпечення,
  • логістика,
  • особливості громади,
  • інші питання.

Крок 5.

Оцінюємо фактичні можливості:

  • який обсяг медичної допомоги пацієнт отримає в даному ЗОЗ;
  • хто саме з медичного персоналу і які саме послуги надає пацієнту з даним діагнозом (медичною проблемою);
  • деталізація місця дислокації пунктів надання передбачених послуг (лабораторне обстеження, інструментальне обстеження, консультації суміжних спеціалістів);
  • уніфікація ситуацій, за яких пацієнт направляється в інший ЗОЗ при даній патології на даному етапі обстеження (лікування, реабілітації).

Крок 6.

Аналізуємо результати етапу планування (крок 1):

  • створюємо робочу групу;
  • проводимо ситуативний аналіз (при цьому робоча група має виявити, чи спроможний ЗОЗ виконати вимоги галузевого стандарту);
  • проводимо навчання та підвищуємо рівень знань;
  • визначаємо зміст та строки роботи.

Крок 7.

Етап розробки клінічного маршруту. Оформляємо документ згідно з:

Крок 8.

Етап затвердження. Затверджує керівник ЗОЗ, упроваджують усі працівники.

Крок 9.

Етап впровадження:

  • навчання медичного персоналу;
  • впровадження відповідних медичних технологій;
  • планування фінансування та ресурсного забезпечення;
  • визначення взаємодії з іншими ЗОЗ;
  • санітарно-просвітницька робота серед пацієнтів та громади.

Крок 10.

Моніторимо виконання.

Крок 11.

Переглядаємо та актуалізовуємо у зазначений термін.

Як надавати платну послугу «Чекап»

Клінічний маршрут пацієнта у стоматологічному медзакладі: зразок

Маршрут пацієнтів стоматологія

Скачати зразок маршруту

До чого готуватися ЗОЗ після скасування Господарського кодексу

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді