Юридичні аспекти перетворення медзакладу на комунальне некомерційне підприємство

Законодавство України визначає, що перетворення медичного закладу не відрізняється від перетворення усякої іншої юридичної особи та полягає у зміні його організаційно-правового устрою. Дізнайтеся, як зробити процес перетвореня медзакладу простим та юридично виваженим.

Процес автономізації медичних закладів передбачає перетворення їх з ЗОЗ-комунальної бюджетної установи на ЗОЗ-комунальне неприбуткове підприємство. В цьому разі  новостворені юридичні особи стають правонаступниками реорганізованої установи. У їх підпорядкування переходить усе майно, права та обов’язки попередника. Дана позиція прописана у ст. 104 - 108 ЦК України. Швидким та юридично безпомилковим процес перетворення може зробити чітка робота місцевих рад та адміністрації медичних закладів, які ступають на шлях реорганізації.

Юридичні аспекти перетворення медзакладу на комунальне некомерційне підприємствоЧитайте: "Інформована добровільна згода на проведення діагностики, лікування згідно з новим клінічним протоколом: бланк"

Рішення місцевої ради про реорганізацію медичного закладу

Рішення про перетворення медичного закладу (комунальної бюджетної установи) в комунальне некомерційне підприємство приймають місцеві ради. До них законодавець зарахував ради територіальних громад, селищні, міські, районні, обласні ради, у власності яких перебуває майно закладів охорони здоров’я.

Ради приймають рішення стосовно:

  • реорганізації медичного закладу в ЗОЗ-підприємство;
  • призначення комісії, обрання голови комісії;
  • визначення порядку і термінів, у які кредитори можуть заявити свої претензій до закладів охорони здоров’я – установи, що ліквідується.

Наступного разу рада засідає уже після моменту, коли сплив термін заявлення вимог кредиторами та закінчилась процедура припинення (реорганізації) медичного закладу. Цього разу місцева рада приймає рішення щодо:

  • затвердження передавального акту;
  • припинення медичного закладу-бюджетної установи та створення медичного закладу-комунального підприємства;
  • розміру, складу та порядку формування статутного капіталу (в обов’язковому порядку має зазначатись в статуті);
  • закріплення майна на праві оперативного управління;
  • затвердження статуту комунального підприємства.

В рішенні ради прописують вид підприємства, в яке перетворюється медична установа – некомерційне. Стаття 78 ГК України та стаття 16 Основ прописує, що за цим підприємством майно закріплюється на праві оперативного управління.

Юридичні аспекти перетворення медзакладу на комунальне некомерційне підприємствоЧитайте: "Словник медреформи: що таке капітаційна ставка, МІС та солідарна страхова система" 

Стосунки з кредиторами

Кредитори мають можливість заявити про свої вимоги стосовно ЗОЗ-бюджетної установи, що припиняється, в період від двох до шести місяців з дня, коли було оприлюднено повідомлення про прийняте стосовно реорганізації (припинення) рішення.

До кінця 2018 року кредитори не можуть:

  • вимагати від ЗОЗ-бюджетної установи виконувати незабезпечені зобов’язання;
  • вимагати припинити чи достроково виконати зобов’язання;
  • вимагати забезпечити виконання зобов’язань.

У разі, коли кредитори надіслали певну вимогу, комісія має всі законні підстави відмовити у виконанні їх вимог, посилаючись на Прикінцеві положення Закону про автономізацію.

З 1 січня 2019 року кредитори знову можуть заявляти свої вимоги до медичного закладу КНП стосовно виконання зобов’язань з питань припинення чи дострокового виконання. З цього часу комісія  з перетворення повинна розглянути кожну вимогу кредиторів (яка стосується сплати зборів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та ін.). Прийняте рішення надсилають кредитору не довше тридцяти днів з того часу, як медичний заклад отримав відповідну вимогу кредитора. Якщо термін, впродовж якого кредитори можуть надсилати свої вимоги, сплив, комісія з перетворення медичного закладу – бюджетної установи прописує передавальний акт. Надалі документ затверджує орган, який приймав рішення про припинення медичного закладу-бюджетної установи.

Юридичні аспекти перетворення медзакладу на комунальне некомерційне підприємствоЧитайте: "Реимбурсация в Украине" 

Порядок державної реєстрації ЗОЗ

Державний реєстратор має бути письмово повідомлений про прийняття рішення стосовно припинення (перетворення) медичного закладу протягом трьох робочих днів. Після голосування місцевої ради щодо питання про перетворення медичного закладу в комунальне некомерційне підприємство, очільник закладу охорони здоров’я зобов’язаний подати державному реєстратору  пакет документів:

  • Заяву про державну реєстрацію створення юридичної особи (Форма 1, примірник заяви легко знайти за посиланням: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1500-16);
  • Заяву про вибір юридичною особою спрощеної системи оподаткування плюс (або) реєстраційну заяву про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, плюс (або) заяву про включення Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, що затверджені законодавством, — відповідно до бажання заявника. У інших випадках документи надаються до ДФС.
  • Екземпляр оригіналу (нотаріально завірену копію) рішення засновників.
  • Установчий документ юридичної особи (статут).
  • Екземпляр оригіналу (нотаріально завірену копію) передавального акту.
  • Заяву про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її реорганізації (Форма 8, примірник наведений за посиланням: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1500-16).

Після закінчення процедури реєстрації медичного закладу як підприємства, переходять до переоформлення прав стосовно майна, яке підлягає державній реєстрації (приміщення, земельна ділянка).

Робота за програмою медичних гарантій у 2025 році

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді