Вимоги до манікюру сестри-господині
Запитання
Чи можна сестрі-господині працювати з покритими гель-лаком нігтями? Вона порушує вимоги наказу МОЗ № 1614?
Відповідь
На це запитання в журналі «Довідник головної медичної сестри» відповідає лікар-епідеміолог, Валентина Косоловська.
Нові вимоги до інфекційного контролю: пройти курс
Працівнику з господарської діяльності не можна працювати з покритими гель-лаком нігтями. Це порушеннянаказу МОЗ «Про організацію профілактики інфекцій та інфекційного контролю в закладах охорони здоров’я та установах/закладах надання соціальних послуг/соціального захисту населення» від 03.08.2021 № 1614 (далі — Наказ № 1614).
Насамперед варто зазначити, що МОЗ наказом «Про внесення змін до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 «Охорона здоров’я» від 10.04.2019 № 805 перейменувало посаду «сестра-господиня» на «працівник з господарської діяльності закладу охорони здоров’я» (далі — працівник з господарської діяльності). Таку професійну назву роботи підтверджує Зміна № 9 до Національного класифікатора України «Класифікатор професій ДК 003:2010», затверджена наказом Мінекономіки від 18.08.2020 № 1574.
Працівник з господарської діяльності будь-якого структурного підрозділу лікувального закладу — це штатний працівник відділення. Так само, як і інший персонал, він мусить дотримувати санітарно-гігієнічного режиму, правил інфекційного контролю та опанувати навички гігієнічної обробки рук.
Які функціональні обов’язки виконує працівник з господарської діяльності
Залежно від навантаження у відділенні працівник з господарської діяльності виконує роботи відповідно до функціональних обов’язків:
- контролює роботу молодшого персоналу
- дотримує правил поводження із забрудненою білизною
- дотримує правил поводження з медичними відходами
- транспортує медичні відходи до місця тимчасового зберігання
- допомагає молодшому персоналу доглядати за важкими пацієнтами (замінює білизну, підгузки, стежить за гігієною тощо)
Працівник з господарської діяльності контактує із забрудненими або контамінованими поверхнями, предметами навколо пацієнта чи іншими предметами у відділенні. Для того щоб зменшити ризик зараження інфекційними захворюваннями, потрібно дотримувати гігієни рук відповідно до Наказу № 1614.
NB! Людина контактує забрудненими руками із слизовою оболонкою та шкірою обличчя приблизно 30 разів за 1 год. Руки медичного та немедичного персоналу — це джерело інфікування та розповсюдження інфекцій на поверхні та предмети оточення.
Навіщо впроваджувати стандартні операційні процедури? Що треба знати про СОПи?
Руки працівника з господарської діяльності — це приклад для молодшого персоналу, яким він керує. Якщо не дотримувати вимог інфекційного контролю, зокрема працювати з покритими гель-лаком нігтями, то неможливо створити безпечне середовище у відділенні закладу охорони здоров’я.
Для того щоб поліпшити дотримання гігієни рук у ЗОЗ, усі медичні та немедичні працівники мають пройти курс навчання і підготовки щодо правил і практик гігієни рук згідно з п. 1 р. 3 Інструкції впровадження покращення гігієни рук, затвердженої наказом № 1614 (далі — Інструкція № 1614)
Після завершення навчання кожен працівник ЗОЗ мусить мати щонайменше базовий рівень знань із гігієни рук, щоб формувати безпечне середовище в ЗОЗ (п. 4 р. 3 Інструкції № 1614).
Якщо працівник не дотримує гігієни рук, пропишіть у посадовій інструкції, що він зобов’язаний дотримувати цих правил. Коли законодавці вносять зміни до нормативно-правових актів, також вносьте зміни до посадових інструкцій працівників.