Списання непридатних для застосування медикаментів в ампулах
Запитання
У лікарні під час інвентаризації виявили лікарські засоби в ампулах, термін придатності яких збіг. Як правильно списати такі медикаменти з бухгалтерського обліку?
Відповідь
Лікарські засоби, термін придатності яких збіг, є неякісними, тобто такими, що не підлягають подальшому використанню (далі — непридатні ліки). Це передбачено абзацами третім і восьмим пункту 4 розділу I Правил утилізації та знищення лікарських засобів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.04.2015 № 242 (далі — Правила утилізації).
Читайте: "Утилізація та знищення лікарських засобів - загальні правила та форми"
Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Правил утилізації наявність в обігу лікарських засобів, що не підлягають подальшому використанню, встановлюють органи державного контролю або посадові особи медичного закладу. Як зазначено у пункті 5 розділу II Правил утилізації, лікарські засоби, що не підлягають подальшому використанню, набувають статусу «відходів». Їх передають для утилізації або знешкодження суб’єктам господарювання, які мають відповідні ліцензії на провадження господарської діяльності у сфері поводження з небезпечними відходами (далі — збирач відходів).
Тож лікарня має вилучити з обігу непридатні ліки та зафіксувати їх в акті, що підтверджує наявність лікарських засобів, які не підлягають подальшому використанню (додаток 1 до Правил утилізації; далі — Акт про непридатні ліки).
На підставі Акта про непридатні ліки комісія складає акт про їх списання. Для цього вона має застосувати Акт списання (типова форма № З-2), затверджений наказом Державного казначейства України «Про затвердження типових форм обліку та списання запасів бюджетних установ та інструкції про їх складання» від 18.12.2000 № 130.
Читайте: "Особливості виконання внутрішньом’язових, підшкірних та внутрішньошкірних ін’єкцій"
На підставі Акта списання лікарня списує непридатні ліки з обліку, керуючись при цьому розділом IV Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 123 «Запаси», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.10.2010 № 1202, а також пунктом 27 розділу ІІ Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку для суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 23.01.2015 № 11 (далі — Методичні рекомендації). Згідно з цим пунктом Методичних рекомендацій вибуття запасів (списання з балансу) в бухгалтерському обліку має бути відображено як зменшення запасів та збільшення витрат звітного періоду.
Читайте: "Маніпуляційний кабінет: правильне зонування приміщення"
До того ж, адміністрація лікарні як установи, де утворюються відходи, має врахувати, що поводження з відходами унормовують, зокрема, Закон України «Про відходи» від 05.03.1998 № 187/98-ВР та Порядок ведення державного обліку та паспортизації відходів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.1999 № 2034 (далі — Порядок обліку відходів). Також слід мати на увазі, що первинний облік відходів провадять згідно з типовими формами первинної облікової документації (картками, журналами, анкетами) з використанням технологічної, нормативно-технічної, планово-економічної, бухгалтерської та іншої документації (п. 4 Порядку обліку відходів). Оскільки у лікарні утворюються відходи і використовують тару (ампули) та пакувальні матеріали, то потрібно обов’язково вести ще й типову форму № 1-ВТ «Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари», затверджену наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 07.07.2008 № 342. Ведення такої типової форми має бути запроваджене наказом керівника установи.
Отже, до того, як передати непридатні ліки для утилізації або знешкодження збирачу відходів, у закладі мають належно їх зберігати та обліковувати. На передавання ліків потрібно обов’язково оформити акт передачі і зробити відповідні записи у типових формах первинної документації з обліку ліків.