Багато медичних сестер маніпуляційних, процедурних, перев’язувальних тривалий час не можуть зорієнтуватися у внутрішній структурі кабінету, де надають медичну допомогу з порушенням цілісності шкіри і слизових оболонок пацієнта.
Що таке маніпуляційний кабінет (маніпуляційна кімната)? Це спеціально облаштоване приміщення, в якому проводять лікувально-профілактичні процедури.
Як набрати бали до атестації 2020
А тому медичні сестри часто не дотримуються принципів роботи таких кабінетів:
- чіткого розмежування «чистих» і «брудних» етапів роботи при наданні медичної допомоги
- послідовності дій при переході від «брудного» до «чистого» етапу роботи і навпаки
- оцінювання внутрішньої структури маніпуляційного кабінету, щоб організувати безпечне надання медичної допомоги (а це вкрай важливо)
Крім того, деякі медичні сестри не знають, що у маніпуляційній і будь-якому іншому медичному кабінеті, де надають медичну допомогу з порушенням цілісності шкіри і слизових оболонок, є суворий поділ функціональних поверхонь. Так, наприклад, одну поверхню столу не дозволено ділити на «стерильну» і «чисту» частини або «чисту» і «брудну». Кожна поверхня столу має бути монофункціональною.
Часто ситуацію загострюють виробники медичних меблів, устаткування, коли для медичних кабінетів, маніпуляційних пропонують дуже довгі столи, на всю стіну кабінету, уподібнюючи маніпуляційну до кухні. І багато лікарів, навіть епідеміологи, не звертають на це уваги.
Вимоги до маніпуляційного кабінету
Стандарти роботи маніпуляційного кабінету, наведені у цій статті, розроблено на основі:
- вимог асептики, антисептики, дезінфекції, стерилізації
- наказів і методичних вказівок МОЗ
- розробок і рекомендацій комісій з інфекційного контролю
Наведені стандарти узагальнили досвід багатьох лікарів-епідеміологів та інших фахівців у сфері санепіднагляду.
Багато маніпуляційних нині не забезпечені спеціальним пакувальним матеріалом для інструментів під час стерилізації. Як і раніше, використовують бікси Шиммельбуша, які не лише не мають бактерицидних фільтрів, а й швидко деформуються і не захищають простерилізовані медичні вироби від реінфікування.
Табель оснащення маніпуляційного кабінету
Також бракує одноразових серветок для оброблення поверхонь, рук, тому використовують стерильні багаторазового використання (ганчір’я). Не завжди в маніпуляційних достатньо й іншого оснащення — одноразових спиртових серветок для антисептики шкіри пацієнта під час ін’єкцій, тож використовують стерильні ватні кульки власного виробництва. У багатьох закладах не вистачає спеціальних ємкостей для дезінфекції інструментів тощо, тому застосовують звичайні пластмасові відра різних розмірів. Окрім цього, закладам не вистачає панмедів та інших виробів медичного призначення.
NB! Кожен заклад складає такі переліки тільки на основі специфіки своєї роботи. Наприклад, якщо ваш заклад забезпечений одноразовими серветками для оброблення поверхонь, то вам не потрібна окрема ємкість для їх дезінфікування. Після використання їх скидають в ємкість для контамінованих медичних відходів.
Зона оброблення рук і поверхонь
Зону оброблення рук і поверхонь розміщують біля умивальника. На стіні над умивальником кріплять одноразовий рушник. На рівні ліктя в ліктьових дозаторах розміщують:
- рідке мило
- антисептик для рук
- засіб для догляду за шкірою рук медичного персоналу
Все це можна розмістити і на столику. Крім того, на ньому можна зберігати ємкість, наприклад, пластмасову, але обов’язково з високими бортиками. В ємкість вкладають мішечок зі стерильними серветками (ганчір’я 30 × 30 см). Стерильні серветки складають у стос по 30-50 штук. Серветки можна виймати чистими руками без пінцета, а також використовувати їх для витирання рук.
Додаток
Алгоритм дезінфекції, передстерилізаційного очищення та стерилізації інструменту
Під час підготовки маніпуляційного кабінету до роботи на столику виставляють невеликих розмірів ємкості з робочим дезінфекційним розчином «для дезінфекції поверхонь». Зверніть увагу, дезінфікувати (методом протирання) можна тільки функціональні поверхні. Серветку, змочену один раз у цьому розчині і використану, ніколи не кладуть у цю рідину повторно. Використані серветки скидають в ємкість «для дезінфекції серветок» і для кожної поверхні використовують окрему серветку. Також на столику можна зберігати дозатор із дезінфекційним розчином, який розбризкують для дезінфікування поверхонь методом зрошення.
NB! На раковині умивальника заборонено розміщувати чи ставити будь-які речі, в тому числі дозатори тощо. Це зумовлено тим, що поверхня умивальника через розбризкування води, зокрема й брудної під час миття рук, постійно волога. На ній добре розмножується мікрофлора, наприклад синьогнійна паличка.
Перед проведенням маніпуляцій із порушенням цілісності шкіри або слизових оболонок медична сестра миє руки та надягає чистий хірургічний халат, призначений тільки для проведення маніпуляцій. На випадок розбризкування біорідин під час проведення маніпуляцій у кишені має бути маска медична і окуляри. Щодня вранці, а також у разі забруднення кров’ю або іншою біологічною рідиною медична сестра змінює халат. Щодобову зміну халата для маніпуляцій забезпечує сестра-господиня відділення.
Перед і після кожної маніпуляції медична сестра має обробити руки антисептиком. Якщо під час проведення маніпуляції медична сестра забруднила руки, вона зобов’язана негайно зняти рукавички, ретельно вимити руки з милом і потім обробити їх антисептиком. Під час оброблення рук варто керуватися наказом МОЗ «Про затвердження рекомендацій "Хірургічна та гігієнічна обробка рук медперсоналу"» від 21.09.2010 № 798 (далі — Наказ № 798).
Чиста зона в маніпуляційному кабінеті
«Чиста зона» — це чистий стіл, на якому комплектують стерильний лоток для пацієнта. У лоток викладають стерильні ватні кульки (скільки потрібно) і поливають спиртом або іншим антисептиком для шкіри перед проколом.
Торкатися стерильними ватними кульками до шийки пляшки з антисептиком під час змочування заборонено.
Сюди ж, у лоток, викладають шприци з ліками.
На «чистому столі» розміщують стерильні ватні кульки в мішечку — 25-30 штук. Мішечок має бути вкладений у стерильну банку. На «чистому столі» у стерильних банках має бути розміщений стерильний металевий предмет для розкриття пляшок зі стерильними розчинами для внутрішньовенних вливань (наприклад зажим).
Для розкриття пляшок не можна використовувати пінцет, його плутатимуть зі стерильним пінцетом для забору стерильного матеріалу та інструментів зі стерильного столу, панмеда, бікса, виїмки стерильних кульок.
Стерильний металевий предмет після розкриття першої пляшки вже не є стерильним, але ним продовжують працювати протягом шести годин. На «чистому столі» можуть бути розміщені упаковані стерильні шприци, системи, рукавички стерильні і нестерильні в коробці.
Ножиці для розкриття пакетів можна зберігати в шухляді столу разом з упакованими шприцами і системами. Ножиці можна дезінфікувати методом протирання. На столі має бути ліктьовий дозатор з антисептиком для рук, а також пляшка з антисептиком (спиртом) для оброблення шкіри пацієнта.
Біля столу, на підлозі, слід розміщувати ємкість для сухих неконтамінованих відходів (коробки, ампули, пакети тощо). Суть «чистого столу» полягає в тому, що між ним і пацієнтом немає безпосереднього контакту. Медична сестра під час роботи з хворим контамінованими руками не має торкатися «чистого столу». Це може статися тільки в екстрених випадках, наприклад, при сильній кровотечі з судини, коли треба додатково взяти вату.
Якщо медична сестра в екстреному випадку контамінованими руками торкнулася речей «чистого столу», то після зупинення кровотечі вона має:
- руки вимити з милом і обробити антисептиком
- продезінфікувати поверхню столу
- чистими руками змінити предмети «чистого столу», до яких вона торкалася при наданні екстреної допомоги пацієнту
У статті — правила прибирання та дезінфекції приміщень. Їх дотримання убереже заклад від поширення внутрішньолікарняних інфекцій, а персонал — від проблем зі здоров’ям
Стерильна зона маніпуляційної
«Стерильна зона» в маніпуляційній — це панмед, який зберігає стерильність медичних інструментів до п’яти діб, або стерильний стіл, який змінюють кожні шість годин, як і вміст «чистого столу». Завантаження панмеду, як і накривання стерильного столу проводять в асептичних умовах, вранці, після прибирання маніпуляційної з миючим засобом.
Якщо немає панмеду, стерильний стіл накривають кожні шість годин. При цьому інструменти потрібно простерилізувати безпосередньо перед накриттям стерильного столу. Йдеться про стерилізацію відкритим методом в повітряних стерилізаторах. Для кожного накриття стерильного столу готують стерильний бікс. Власне вміст бікса і є тим оснащенням, яке використовують для накриття стерильного столу (стерильні простирадла, халати, серветки, перев’язувальний матеріал тощо).
Завантажують панмед та накривають стерильний стіл лише в асептичних умовах. Щоб було зручно виймати «стерильне» на «чистий стіл», доцільно розміщувати панмед або стерильний стіл поруч, зліва від «чистого столу».
Згідно з наказом МОЗ «Про затвердження державних санітарних норм та правил «Дезінфекція, передстерилізаційне очищення та стерилізація медичних виробів в закладах охорони здоров’я» від 11.08.2014 № 552 (далі — Санітарні норми № 552) заборонено проводити стерилізацію, як і передстерилізаційне очищення інструментів у маніпуляційних та процедурних, де надають медичну допомогу пацієнтам.
Передстерилізаційне очищення і стерилізацію проводять або в центральному стерилізаційному відділенні, або в спеціальних приміщеннях у відділенні. Якщо ви поки проводите стерилізацію за допомогою повітряного стерилізатора, який розміщений в маніпуляційній, радимо послуговуватися алгоритмом дій, наведеним у Додатку.
Вигідніше і зручніше мати панмед — це своєрідний стерильний стіл (коробка з бактерицидною лампою), який зберігає стерильність інструментів до п’яти діб. Кількість стерилізацій за наявності панмеду залежить від кількості інструментів. Якщо такого обладнання немає, потрібно стерилізувати інструменти безпосередньо перед накриванням стерильного столу. Йдеться про стерилізацію відкритим методом в повітряному стерилізаторі. Краще, якщо інструменти стерилізують в центральному стерилізаційному відділенні в упакованому вигляді, пакувальний матеріал зберігає стерильність не один день.
Якщо повітряний стерилізатор розміщений в окремому приміщенні у відділенні поруч з маніпуляційною, радимо також послуговуватися відповідним алгоритмом. При цьому «стерильний стіл» або панмед мають бути рухомі (на колесах).
Алгоритм «Накриваємо стерильний стіл»
Якщо у вашому закладі є центральне стерилізаційне відділення, то стерилізація відкритим методом в цьому разі виключена. Стерильний інструмент доставляють у відділення у спеціальній упаковці, в якій і викладають на стерильний стіл. Такий інструмент використовують за потребою. Інструмент в упакованому вигляді можна зберігати в біксах та інших ємкостях, в яких його стерилізували.
Зона пацієнта в маніпуляційному кабінеті
«Зона пацієнта» — зона маніпуляційної, де хворому проводять всі маніпуляції. Її оснащують столиком або тумбочкою, кушеткою і стільцем для пацієнта. На столі може бути розміщена подушка і джгут для проведення внутрішньовенних маніпуляцій.
Дезінфекцію поверхні столу, кушетки, подушки, джгута проводять методом протирання або зрошення після кожного пацієнта, який відвідав маніпуляційну. У цій же зоні, поруч зі столиком, на підлозі розміщують
ємкість, вистелену перфорованим целофановим пакетом для медичних відходів, контамінованих кров’ю та іншими біологічними рідинами, які підлягають утилізації (рукавички, вата, піпетки, перев’язувальний матеріал тощо).
Ємкість маркують так: «Медичні відходи категорії «В» — особливо небезпечно». Контаміновані відходи вранці заливають дезінфікуючим розчином з дотриманням експозиції, після чого пакет з відходами утилізують, а розчин виливають у каналізацію.
У «зоні пацієнта» також працює лаборант клінічної лабораторії із забору крові з пальця. Йому на столик, в «зоні пацієнта», ставлять ліктьовий дозатор з антисептиком для оброблення рук. Все відпрацьоване (вата, рукавички тощо) одразу після кожного хворого скидають в ємкість для контамінованих відходів.
Щоб запобігти інфікуванню медиків та хворих, потрібно суворо виконувати протиепідемічний режим, дотримуватися правил асептики, антисептики, дезінфекції і стерилізації. Кожного пацієнта потрібно вважати потенційним носієм ВІЛ. Якщо біологічна рідина все ж потрапила на шкіру медпрацівника, він має надати собі першу допомогу та повідомити про аварійну ситуацію лікарю. За потреби працівнику буде призначена екстрена постконтактна профілактика.
Проведення екстреної постконтактної профілактики ВІЛ-інфекції у медпрацівників регламентують накази МОЗ «Про затвердження нормативно-правових актів щодо захисту від зараження ВІЛ-інфекцією при виконанні професійних обов’язків» від 05.11.2013 № 955 і «Про затвердження форм облікової документації та звітності стосовно реєстрації випадків контакту осіб з кров’ю чи біологічними матеріалами людини, забрудненими ними інструментарієм, обладнанням чи предметами, проведення постконтактної профілактики ВІЛ-інфекції та інструкцій щодо їх заповнення» від 22.05.2013 № 410.
Медична сестра і молодша медична сестра, а також лікар, що працюють в маніпуляційній, зобов’язані суворо виконувати вимоги наказів МОЗ щодо профілактики ВІЛ та інших парентеральних інфекцій з метою збереження свого здоров’я, а також здоров’я пацієнтів. Якщо під час набрання ліків у шприц на «чистому столі» медична сестра випадково вколола себе чистою голкою, вона має змінити голку на шприці. Адже медсестра і сама може бути носієм парентеральної інфекції (вірусу гепатитів С, В тощо), а отже, може інфікувати пацієнта.
NB! Після використання шприца заборонено надягати ковпачок на голку, знімати голку зі шприца руками, а шприц розбирати.
Флакон оброблюють за такими правилами. Внесений до маніпуляційної флакон з інфузійним розчином, як і пакети з внутрішньовенними системами, викладають на столик в зоні пацієнта. Потім флакон протирають серветкою, змоченою в дезінфікуючому розчині, і тільки після цього перекладають в шафу або на «чистий стіл». На «чистому столі» перед використанням кришку флакона протирають антисептиком і розкривають спеціально призначеним для цього металевим предметом, який зберігають на «чистому столі» в стерильній банці. Після розкриття першої пляшки металевий предмет втрачає свою стерильність, але його продовжують використовувати протягом шести годин.
Як створити комісію з інфекційного контролю
Облаштування зони дезінфекції в маніпуляційній
«Зона дезінфекції» — місце біля умивальника, на столику, можливо, частково на підлозі, де встановлені ємкості з дезінфікуючими розчинами для занурення в них відпрацьованих інструментів, серветок (ганчір’я) тощо.
Маркування ємкостей:
1 ємкість | |
2 ємкість | «дезінфекція серветок» (ганчір’я) |
3 ємкість | «дезінфекція пластика» (шприци, системи тощо) |
4 ємкість | «дезінфекція голок — особливо небезпечно» |
Надалі деякі з медичних відходів передають для перероблення, а деякі — на утилізацію. Ємкість для пластику устелюють перфорованим целофановим пакетом. Перед скиданням у дезінфікуючий розчин шприц з голкою промивають два рази в ємкості «для голок», голку одразу знімають і залишають у ємкості. Шприц, не розбираючи, кладуть в ємкість «для дезінфекції пластика». В ємкість «для дезінфекції пластика» також скидають відпрацьовані внутрішньовенні системи, попередньо знявши голку і помістивши її в ємкість «для голок».
Внутрішньовенна система розрізанню не підлягає, її повністю занурюють у дезінфікуючий розчин.
Щодо четвертої ємкості (для дезінфекції ріжучих і колючих медичних відходів), то на ній обов’язково пишуть «особливо небезпечно».
Голку відпрацьованого шприца знімати руками заборонено, для цього на кришці ємкості є пристосування — різьблена зірочка.
У кінці зміни медична сестра увесь вміст ємкостей (після витримки часу експозиції) перекладає в прозорий пластиковий контейнер відповідного розміру. Тобто в пластиковий контейнер складають:
- інструменти (лотки, банки, затискачі, пінцети, шпателі, предмети для розкриття пляшок тощо)
- серветки (ганчір’я, вийняте з розчину)
Вага заповненого контейнера не має перевищувати 10 кг.
Потім медична сестра щільно закриває кришкою контейнер, укладає його в дві наволочки і передає в центральне стерилізаційне відділення на передстерилізаційне очищення, якому підлягають як інструменти, так і контейнер з кришкою.
Ганчір’я в центральному стерилізаційному відділенні перуть і сушать. Після цього заповнений обробленим інструментом і сухим ганчір’ям контейнер в тих самих наволочках повертають у відділення. Йдеться про стерилізацію у відділенні в повітряних стерилізаторах відкритим методом. Якщо стерилізацію проводять в центральному стерилізаційному відділенні, — то лише закритим методом в повітряних стерилізаторах або будь-яким іншим методом, дозволеним Санітарними нормами № 552.
Скачати зразок інструкції з організації дезінфекції
Якщо центральне стерилізаційне відділення обладнано для проведення повного циклу оброблення, то в ньому виконують:
- передстерилізаційне очищення
- прання серветок
- сушку інструментів за температури 85 °С
- пакування
- стерилізацію
Якщо створені необхідні умови, прання може бути організоване і на пральні ЛПЗ.
Стерильний матеріал доставляють у відділення запакованим у біксах, спеціальних кошиках, пеналах, в яких їх стерилізували. Транспортують у двох наволочках (верхня для транспортування, середню — автоклавують). Вага ноші не має перевищувати 10 кг. Зверніть увагу, у маніпуляційних дозволена тільки дезінфекція.
Хірургічний інструмент піддають стерилізації усіма дозволеними методами, крім відкритого в повітряному стерилізаторі.