МОЗ затвердило методичні рекомендації із запровадження безбар’єрності в медзакладах

Автор
головний редактор експертно-правової системи «Експертус Медзаклад»
МОЗ рекомендує керівникам ЗОЗ проводити внутрішній контроль запровадження приципів безбар’єрності під час надання медичних та реабілітаційних послуг на постійній основі

МОЗ затвердило методичні рекомендації із запровадження безбар’єрності в медзакладах

МОЗ наказом від 06.02.2024 № 198 затвердило Методичні рекомендації щодо запровадження принципів безбар’єрності під час надання медичних та реабілітаційних послуг в закладах охорони здоров’я (далі — Методичні рекомендації).

Сім принципів ефективного менеджменту для керівника ЗОЗ

Методичні рекомендації адресовані керівникам закладів охорони здоров’я і задумані як допоміжний інтрумент, який має допомогти облаштувати безбар’єрні простори, створити в ЗОЗ під час надання медичних та реабілітаційних послуг умови та середовище, що врахуватимуть потреби людей з порушенням мови, слуху, комунікації, зору, руху, батьків або законних представників з дітьми, осіб похилого віку та інших суспільних груп.

Запровадженням принципів безбар’єрності під час надання медичних та реабілітаційних послуг — систематичний та цілеспрямований процес створення умов та середовища в ЗОЗ, яке враховує та відповідає потребам всіх пацієнтів, незалежно від їхніх фізичних, психологічних, соціальних чи інших індивідуальних особливостей, з урахуванням Міжнародної класифікації функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я.

Універсальний дизайн у сфері охорони здоров’я — дизайн предметів, навколишнього середовища, медичних та реабілітаційних послуг у ЗОЗ, що забезпечує їх максимальну придатність для використання всіма пацієнтами незалежно від їхніх фізичних, психологічних, соціальних чи інших індивідуальних особливостей, з урахуванням Міжнародної класифікації функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я.

Для початку МОЗ рекомендує визначити стан безбар’єрності в ЗОЗ під час надання медичних і реабілітаційних послуг і системно моніторити відповідність ЗОЗ стандартам доступності. До цього процесу керівнику варто залучити працівників, предстаників громадськості й інших зацікавлених осіб.

Робота з визначення та моніторингу безбар’єрності охоплює:

  • аудит безбар’єрності;
  • оцінювання інформаційно-комунікаційної інфраструктури;
  • співпрацю з громадськістю;
  • навчання персоналу;
  • залучення пацієнтів до зворотного зв’язку.

Докладніше про кожен із цих кроків читайте в Методичних рекомендаціях.

Зауважимо, що запровадження принципів безбар’єрності охоплює не лише фізичну доступність приміщень, ідеться про реалізацію чотирьох складників:

1) фізична безбар’єрність (загальна доступність для всіх пацієнтів будівлі закладу охорони здоров’ю, адаптація інфраструктури, встановлення пандусів, ліфтів, широких дверей, спеціальних туалетів для осіб з обмеженнями руху, вказівників, комфортне розташування обладнання, меблів для всіх пацієнтів, наявність необхідних технічних приладів, пандусів);

2) цифрова безбар’єрність (доступність вебсайту закладу охорони здоров’я, інших інформаційно-комунікаційних систем, зокрема системи електронного документообігу тощо);

3) інформаційна безбар’єрність (вільний доступ пацієнтів до інформації в різних форматах (усний, письмовий, електронний, друкований та інший), використання універсального дизайну, зручних каналів комунікації тощо);

4) організаційно-культурна безбар’єрність (коректна взаємодія, відсутність/мінімізація конфліктних ситуацій, тощо).

Документ містить рекомендації з формування безбар’єрного простору в ЗОЗ для п'ятьох категорій осіб:

  • осіб із порушеннями слухового апарату;
  • осіб із порушеннями зору;
  • осіб із порушеннями руху;
  • осіб похилого віку;
  • для батьків або законних представників з дітьми.

Раніше МОЗ презентувало рамку цифрової компетентності працівника охорони здоров’я.

За матеріалом Експертус Медзаклад

Зміни у ліцензуванні медичної практики у 2024 році

Статті за темою

Усі статті за темою

Як оформити ліцензію на медичну практику

З'ясуйте, як отримати ліцензію на медичну практику, у які строки орган ліцензування прийматиме рішення про надання ліцензії й чи законно провадити медичну діяльність без ліцензії під час воєнного стану
51067

Публічна інформація в медзакладі: як відповідати на запити

Якщо медзаклад фінансується з державного або місцевого бюджету, будьте готові отримувати запити на оприлюднення інформації. Яку інформацію вважати публічною і як реагувати на запити, читайте в статті
2291

План перевірки пожежної безпеки закладів охорони здоров’я: зразок

Розберіться, які нормативні вимоги до пожежної безпеки медичних закладів. Хто відповідальний за пожежну безпеку в ЗОЗ. Адаптуйте наш план перевірки пожежної безпеки для свого закладу та проведіть у ньому внутрішню перевірку
3377

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді