Кабмін змінив кілька постанов, які регламентують програму медичних гарантій

Новий пакет про збереження кадрового потенціалу та зміни в оплаті за договорами з НСЗУ

Кабмін змінив кілька постанов, які регламентують програму медичних гарантій

КМУ вніс зміни до постанов, що забезпечують реалізацію програми медгарантій:

  • «Деякі питання реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2022 році» від 29.03.2022 № 1440 (далі — Постанова № 1440)
  • «Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій» від 25.04.2018 № 410 (далі — Постанова № 410)
  • «Деякі питання електронної системи охорони здоров'я» від 25.04.2018 № 411 (далі — Постанова № 411)
  • «Деякі питання щодо договорів про реімбурсацію» від 27.02.2019 № 136
  • «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення» від 24.12.2019 № 1086 (далі — Постанова № 1086)

Підстава — постанова КМУ «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо забезпечення реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення» від 20.03.2022 № 325 (далі — Постанова № 325; Зміни).

Оновлення стосуються насамперед розрахунків за договорами з НСЗУ та оплати праці медперсоналу комунальних ЗОЗ. Застосовуються нові норми з 1 березня 2022 року.

Розглянемо основні зміни.

✅✅✅ Атестація медпрацівників в умовах воєнного стану

Зміни до Постанови № 1440

Дофінансування на зарплати

Коли КМУ зобов'язав комунальні і державні ЗОЗ підвищити зарплати медпрацівникам до 13 500 грн для середнього медперсоналу і 20 000 грн для лікарів, виявилося, що не всі заклади мають на це кошти. Тоді уряд пообіцяв розробити для таких ЗОЗ пакет на дофінансування.

Відтепер Порядок реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2022 році, затверджений Постановою № 1440 (далі — Порядок № 1440) містить такий пакет. Він називається «Забезпечення збереження кадрового потенціалу для надання медичної допомоги».

Укласти договір за цим пакетом можуть надавачі медпослуг комунальної форми власності за одночасного виконання двох умов:

  • якщо ЗОЗ має договори з НСЗУ за іншими пакетами
  • якщо різниця між нарахованою зарплатою за відповідний місяць та виплаченою за рахунок коштів, що надійшли надавачу медпослуг, незалежно від фактичної дати надходження коштів, за даними бухгалтерського обліку становить понад 50 000 грн* (п. 132-1 Порядку № 1440; п. 5 Змін)

* Подавати дані про такі ЗОЗ до НСЗУ Постанова № 325 зобов'язує МОЗ АР Крим, структурні підрозділи з питань охорони здоров'я відповідних державних адміністрацій / військових адміністрацій / цивільно-військових адміністрацій в областях, м. Києві та м. Севастополі.

Окрім того, НСЗУ не підписуватиме договори про дофінансування зі спеціалізованими стоматологічними закладами комунальної власності (п. 132-1 Порядку № 1440).

НСЗУ укладатиме договори за пакетом про збереження кадрового потенціалу на підставі результатів аналізу поданих матеріалів та щомісячної інформації про стан розрахунків із заробітної плати. Надавачі медпослуг готують такі дані відповідно до вимог пункту 28 Типової форми договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженої Постановою № 410.

Перелік ЗОЗ, з якими НСЗУ підпише такі договори, визначають МОЗ АР Крим, структурні підрозділи з питань охорони здоров'я відповідних держадміністрацій / військових адміністрацій / цивільно-військових адміністрацій. Вони, своєю чергою, складають ці переліки на підставі даних бухгалтерського обліку ЗОЗ і відповідного обґрунтування, яке підготував надавач медпослуг (абз. 2 п. 132-1 Порядку № 1440).

Тариф на забезпечення збереження кадрового потенціалу для надання медичної допомоги встановлюється у вигляді глобальної ставки на місяць і розраховується як різниця між нарахованою зарплатою за лютий 2022 року та виплаченою за рахунок коштів, що надійшли надавачу медпослуг, незалежно від фактичної дати надходження коштів, за даними бухгалтерського обліку. Їх до НСЗУ так само надають МОЗ АР Крим, структурні підрозділи з питань охорони здоров'я відповідних держадміністрацій / військових адміністрацій / цивільно-військових адміністрацій (п. 132-2 Порядку № 1440).

Запланована вартість за договорами встановлюється як сума добутків тарифу та коригувального коефіцієнту за відповідний період, який становить:

  • 2 — за період з 1 до 31 березня 2022 р.
  • 1 — за період з 1 до 30 квітня 2022 р.
  • 0,8 — за період з 1 до 31 травня 2022 р.
  • 0 — за період з 1 червня до 31 грудня 2022 р. (п. 132-3 Порядку № 1440)

Фактична вартість за договорами розраховується як добуток тарифу та коригувальних коефіцієнтів:

  • 2 — за період з 1 до 31 березня 2022 р.
  • 1 — за період з 1 до 30 квітня 2022 р.
  • 0,8 — за період з 1 до 31 травня 2022 р.
  • 0 — за період з 1 червня до 31 грудня 2022 р.

Окрім зазначених, НСЗУ братиме до уваги коригувальний коефіцієнт динаміки різниці між нарахуваннями і виплатами. Він розраховується як співвідношення різниці між нарахуванням і виплатами за місяць, за який здійснюється виплата, та різниці між нарахуванням і виплатами за лютий 2022 року (п. 132-4 Порядку № 1440).

✅✅✅ Як виплачувати зарплати медикам в умовах воєнного стану

Сумісність первинки та спеціалізованої допомоги

КМУ прибрав норму, що забороняє надавачеві медпослуг із 1 липня 2022 року укладати договори одночасно за пакетами із первинної та спеціалізованої медичної допомоги. Припускаємо, що це лише відтермінування структурних змін у ЗОЗ і після стабілізації ситуації в країні, первинку і вторинку таки доведеться розділити.

Докладніше про зміни у Порядку № 1440 дивіться в Таблиці.

Зміни до порядку реалізації програми медгарантій у 2022 році

БулоСталоКоментар

абз. 20—21 п. 7 розд. І «Загальні положення»

Фактична вартість медичних послуг, передбачених пакетом медичних послуг, наведеним у главі 1 розділу II цього Порядку, на місяць розраховується на рівні фактичної вартості медичних послуг, наданих за таким пакетом медичних послуг, у лютому 2022 року.

Положення розділу II цього Порядку щодо розрахунку фактичної вартості медичних послуг для всіх пакетів медичних послуг не застосовуються.

Для надавачів медичних послуг, які розташовані на території, на якій введено воєнний стан, протягом строку дії такого стану фактична вартість медичних послуг, передбачених пакетом медичних послуг, наведеним у главі 1 розділу II цього Порядку, на місяць розраховується на рівні фактичної вартості медичних послуг, наданих за таким пакетом медичних послуг, у березні 2022 року.

Для надавачів медичних послуг, які розташовані на території, на якій введено воєнний стан, протягом строку дії такого стану положення розділу II цього Порядку щодо розрахунку фактичної вартості медичних послуг для всіх пакетів медичних послуг не застосовуються.


Уточнили особливості розрахунку вартості медпослуг за пакетами на період дії воєнного стану.

Зазначили, фактична вартість медпослуг за пакетом «Первинна медична допомога» розраховується на рівні фактичної вартості медпослуг, наданих за цим пакетом, не в лютому, в березні 2022 року

п. 12 розд. І «Загальні положення»

НСЗУ не укладає договори з одним надавачем медичних послуг про надання одночасно медичних послуг, які відносяться до пакетів медичних послуг:

зазначених у главі 1 та главах 2—7, 19—24, 28, 30—33 розділу II цього Порядку, — з 1 липня 2022 р.;

зазначених у главах 24 і 25 розділу II цього Порядку.

НСЗУ не укладає договори з одним надавачем медичних послуг про надання одночасно медичних послуг, які відносяться до пакетів медичних послуг, зазначених у главах 24 і 25 розділу II цього Порядку.

Виключили пункт, що забороняє з 1 липня надавачеві медпослуг одночасно укладати договори на певинну і окремі пакети спеціалізованої медичної допомоги

п. 129 гл. 33 «Готовність до надання медичної допомоги в умовах поширення інфекційних захворювань, епідемій та в інших надзвичайних ситуаціях» розд. ІІ «Пакети медичних послуг, що підлягають оплаті в рамках програми медичних гарантій»

НСЗУ укладає договори для забезпечення готовності до надання медичної допомоги в умовах поширення інфекційних захворювань, епідемій та в інших надзвичайних ситуаціях із надавачами медичних послуг, які визначені Міністерством охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, структурними підрозділами з питань охорони здоров’я відповідних держадміністрацій (в областях, мм. Києві та Севастополі), із розрахунку один надавач медичних послуг на 200000 населення.

НСЗУ укладає договори за пакетом медичних послуг «Готовність до надання медичної допомоги в умовах поширення інфекційних захворювань, епідемій та в інших надзвичайних ситуаціях» із надавачами медичних послуг, які визначені Міністерством охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, структурними підрозділами з питань охорони здоров’я відповідних держадміністрацій (в областях, мм. Києві та Севастополі), із розрахунку один надавач медичних послуг на 200000 населення.

Уточнили формулювання

п. 141 розд. ІІІ «Реімбурсація»

З 1 липня 2022 р. НСЗУ здійснює реімбурсацію лікарських засобів, призначених для лікування захворювань, що зазначені в пункті 140 цього Порядку, відповідно до кодів національного класифікатора
НК 025:2021 «Класифікатор хвороб та споріднених проблем охорони здоров’я», затвердженого Мінекономіки, визначених НСЗУ.

Виключили норму

✅✅✅ СОП «Медичне сортування в разі хімічної загрози»

Зміни до Постанови № 410

На період дії воєнного стану оплати надавачам медпослуг щомісяця розраховуються на основі 1/12 від запланованої вартості медичних послуг за відповідним пакетом на 2022 рік. Згідно з Постановою № 325, суму оплати надавачам медпослуг у поточному або наступних звітних періодах за потреби можна скоригувати. Для збільшення/зменшення суми оплати НСЗУ братиме інформацію, внесену до електронної системи охорони здоров'я (абз. 13 Постанови № 410; пп. 1 п. 1 Змін).

На період дії воєнного стану не застосовуються вимоги Порядку укладення, зміни та припинення договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженого Постановою № 410, щодо опублікування на офіційному сайті НСЗУ:

  • договорів про медичне обслуговування населення за програмою медгарантій
  • іншої інформації, пов'язаної із цими договорами (абз. 14 Постанови № 410; пп. 2 п. 1 Змін)

Зміни до Постанови № 411

На період дії воєнного стану вимоги Порядку опублікування відомостей з електронної системи охорони здоров'я Національною службою здоров'я, затвердженого Постановою № 411, не застосовуються (п. 2 Змін).

Зміни до Постанови № 1086

На період дії воєнного стану вимоги Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення, затвердженого Постановою № 1086, щодо звітів надавачів медпослуг про надані медичні послуги не застосовуються.

Органи Державної казначейської служби реєструватимуть бюджетні зобов'язання та бюджетні фінансові зобов'язання на підставі реєстрів, які подаватиме НСЗУ.

Окрім того для реєстрації бюджетних зобов'язань та бюджетних фінансових зобов'язань не треба подавати підтвердні документи для оплати медичних послуг за договорами та оплати за договорами про реімбурсацію (п. 4 Змін).

Раніше МОЗ нагадало, як працювати ЗОЗ у період воєнного стану.

Підготувала Ольга Дубина,
головний редактор Експертус Медзаклад

Друзі, у цей тяжкий воєнний час ми хочемо бути для вас корисними, тому продовжуємо працювати! Редакції й далі наповнюють для вас експертно-правову систему «Експертус Медзаклад» і випускають електронні журнали «Управління закладом охорони здоров’я» та «Довідник головної медичної сестри».

Наші менеджери також на зв’язку та готові допомогти — звертайтеся! Підтримаймо економіку країни!

Робота за програмою медичних гарантій у 2025 році

Статті за темою

Усі статті за темою

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді