Вийшов друком квітневий номер журналу «Довідник головної медичної сестри»

Шановні читачі! Вийшов друком квітневий номер (№ 4/2016) журналу «Довідник головної медичної сестри». Тема номера: «Скасування санітарних норм і правил: роз’яснення Держсанепідслужби України». Пропонуємо ознайомитися з його змістом. 

«Нові нормативні акти у сфері охорони здоров’я». У журналі наведено перелік найактуальніших для медичних працівників законодавчих документів та їх аналіз у лаконічній формі. 

«Втрата чинності радянських санітарних норм: відповідаємо на запитання практиків». Незабаром втратять чинність усі радянські санітарні норми і правила, якими досі мали керуватися заклади охорони здоров’я. Як у цій ситуації діяти медикам: залишити в лікарні усталений підхід до організації санепідрежиму чи істотно спростити заходи з інфекційного контролю? Відповіді на ці та інші запитання дає очільник Державної санітарно-епідеміологічної служби України. 

«Розроблення аналогів радянських санітарних норм». Чи буде затверджено сучасні нормативні документи на заміну Санітарним правилам устрою, устаткування і експлуатації лікарень та інших радянських санітарних норм? Як діяти керівникам закладів охорони здоров’я, поки таких нормативних документів не затвердять? 

«Посилання на санітарні норми у робочій документації». Чи потрібно керівництву закладу охорони здоров’я на початку 2017 року, коли втратять чинність радянські санітарні норми і правила, внести зміни у локальні накази, порядки, положення, прибравши посилання на зазначені нормативні документи? 

«Протидія внутрішньолікарняним інфекціям». Якщо говорити про ризики, які існують у лікувально-профілактичних закладах, пов’язані із санітарією та гігієною, то йтиметься насамперед про внутрішньолікарняні інфекції. Це дійсно той аспект, який потребує пильності медичних працівників, державного врегулювання та контролю з боку Держсанепідслужби України. Яких нових нормативних документів із протидії внутрішньолікарняним інфекціям очікувати? 

«Поточні та генеральні прибирання». Санітарні правила устрою, устаткування і експлуатації лікарень — це єдиний нормативний документ, що містив вимогу проводити генеральне прибирання у всіх приміщеннях лікувально-профілактичного закладу (в сучасних документах така вимога є тільки для хірургічних відділень, оглядових, маніпуляційних та перев’язувальних). 2017 року санітарні правила втратять чинність. Чи означає це, що на законодавчому рівні більше немає вимоги проводити генеральні прибирання у всіх інших приміщеннях закладів охорони здоров’я? 

«Списання деззасобів». Відповідно до наказу МОЗ «Про затвердження Методичних рекомендацій ведення обліку лікарських засобів та медичних виробів у закладах охорони здоров’я» від 09.09.2014 № 635 дезінфікуючі засоби потрібно списувати, вказуючи відповідно до якого нормативного документа. На що посилатися після втрати чинності Санітарних правил устрою, устаткування і експлуатації лікарень, де були прописані вимоги розраховувати площі приміщень та проводити генеральні/поточні прибирання з визначеною періодичністю? 

«Норми видачі санітарного одягу». Оскільки точного переліку документів, що втратять чинність 2017 року не наведено, у наших читачів виникло запитання: чи поширюється дія розпорядження КМУ 20.01.2016 № 94-р на наказ МОЗ СРСР «Галузеві норми безплатної видачі спецодягу, спецвзуття та інших засобів індивідуального захисту працівникам установ, підприємств і організацій системи охорони здоров’я» від 29.01.1988 № 65? 

«Консультування з питань санепідрежиму». З одного боку, відсутність нормативного врегулювання певного питання дає свободу керівнику закладу затверджувати локальні інструкції та правила відповідно до можливостей закладу та використовуючи новітні засоби, інноваційні вироби. Проте медичні працівники прагнуть отримувати із нормативних документів інструкцію до дій, відповіді на робочі запитання щодо того, як робити правильно, а як ні. Наприклад, досі багатьом головним медичним сестрам не зрозуміло, чи потрібно проводити ротацію дезінфікуючих засобів або чи потрібно під час генерального прибирання використовувати більші концентрації дезінфектантів. 

«Дотримання вимог санепідрежиму за новими наказами МОЗ: хто має право перевіряти». Для проведення перевірки дотримання вимог санепідрежиму у закладі контролюючі органи використовують уніфіковану форму акта, затверджену наказом МОЗ від 10.04.2013 № 287. Проте у документі не враховано вимог наказів, виданих після 2013 року. Зокрема, акт не містить посилань на нормативні документи щодо правил дезінфекції і прання білизни та організації лікувального харчування. Чи мають право обласні департаменти охорони здоров’я або територіальні органи Держсанепідслужби затверджувати локальні акти перевірки закладів, до яких додавати пункти за новими нормативними документами? 

«Не забудьте зробити у квітні». Матеріал містить перелік важливих справ, які має зробити у квітні головна медична сестра. Кожне завдання містить посилання на відповідні норми чинних нормативно-правових актів.

 «Орієнтовна циклограма діяльності головної медичної сестри на другий квартал». Публікація у зручній для копіювання формі містить розгорнутий орієнтовний план роботи головної медичної сестри на другий квартал 2016 року. Пам’ятка допоможе не забути виконати основні завдання з планування та підготовки звітності, виконання вимог режимних наказів. 

«Перевірки дотримання вимог санітарного законодавства у лікувально-профілактичних закладах». На сьогодні представники територіальних органів Держсанепідслужби України мають право перевіряти тільки ті питання, які містить Уніфікована форма акта перевірки дотримання вимог санітарного законодавства у лікувально-профілактичних закладах. При цьому половина пунктів акта грунтується на вимогах радянських санітарних норм, які втратять чинність на початку 2017 року. Як, у зв’язку з цим, перевірятимуть заклади охорони здоров’я і чи перевірятимуть взагалі? 

«Уніфікований акт перевірки дотримання вимог санітарного законодавства: правомірність застосування». Захистити себе від неправомірних дій перевіряльників можуть тільки ті медичні працівники, які тримають руку на пульсі українського законодавства. Так, з початку січня 2017 року контролюючі органи юридично не матимуть права перевіряти дотримання у закладі вимог радянських актів санітарного законодавства. З’ясуємо, які питання на сьогодні підлягають контролю з боку представників територіальних органів Держсанепідслужби України та як зміниться ситуація наступного року. 

«Контроль за виконанням приписів територіального органу Держсанепідслужби України». Ознайомтеся з питаннями Уніфікованої форми акта, що підлягають перевірці представниками контролюючого органу. Кожне питання містить посилання на нормативний документ та витяг відповідного пункту, розділу. 

«Перевірка санітарно-гігієнічного стану прилеглої території закладу охорони здоров’я». Ознайомтеся з питаннями Уніфікованої форми акта, що підлягають перевірці представниками контролюючого органу. Кожне питання містить посилання на нормативний документ та витяг відповідного пункту, розділу. 

«Контроль за організацією роботи з медичними відходами». Ознайомтеся з питаннями Уніфікованої форми акта, що підлягають перевірці представниками контролюючого органу. Кожне питання містить посилання на нормативний документ та витяг відповідного пункту, розділу. 

«Перевірка дотримання архітектурно-планувальних та конструктивних рішень у приміщеннях закладу». Ознайомтеся з питаннями Уніфікованої форми акта, що підлягають перевірці представниками контролюючого органу. Кожне питання містить посилання на нормативний документ та витяг відповідного пункту, розділу.

 «Перевірка дотримання вимог розміщення пацієнтів у стаціонарних закладах». Ознайомтеся з питаннями Уніфікованої форми акта, що підлягають перевірці представниками контролюючого органу. Кожне питання містить посилання на нормативний документ та витяг відповідного пункту, розділу. 

«Санітарно-гігієнічні вимоги до харчоблоку». Наведено санітарно-гігієнічні вимоги до харчоблоку, дотримання яких до кінця 2016 року мають право перевіряти представники контролюючих органів. 

«Санітарно-гігієнічні вимоги до буфетних відділень». Наведено санітарно-гігієнічні вимоги до буфетних відділень, дотримання яких до кінця 2016 року мають право перевіряти представники контролюючих органів. 

«Розширення посади «Сестра медична» похідним словом «Старша». Чи можна посаду «Сестра медична загальної практики — сімейної медицини» розширити за допомогою похідного слова «Старша»? Як правильно оформити у кадровому діловодстві закладу охорони здоров’я розширення професійної назви? 

«Посадова інструкція сестри медичної загальної практики — сімейної медицини». Посадова інструкція розроблена відповідно до вимог чинного законодавства та відповідає стандартам оформлення. Адаптуйте доку мент до вашого закладу та сміливо використовуйте в роботі. 

«Як діагностувати гострий в’ялий параліч: алгоритм дій керівництва закладу». Розширено мережу закладів, лікарі яких мають діагностувати у дитини гострий в’ялий параліч — імовірний симптом поліомієліту. Які дії має вчинити керівництво закладу щоб організувати виявлення пацієнтів з ознаками гострого в’ялого паралічу? Зокрема, чи потрібно направляти лікарів та медичних сестер на курси тематичного удосконалення? Як забезпечити своєчасну доставку біологічних зразків до лабораторного центру? А також чи не стане випадок виявлення гострого в’ялого паралічу підставою для перевірки закладу і як вплине на його рейтинг? 

«Забір та зберігання проб фекальних мас пацієнта при підозрі на поліомієліт». Матеріал має зручну форму покрокового алгоритму. Головні медичні сестри можуть використати алгоритм під час розроблення стандартів медсестринських процедур і маніпуляцій. 

«Організація виявлення пацієнтів з ознаками гострого в’ялого паралічу». Матеріал має зручну форму покрокового алгоритму та містить перелік організаційних дій з боку головного лікаря, його заступників та головної медичної сестри.

«Електронні закупівлі у закладах охорони здоров’я». Якими нормативними документами врегульоване запровадження електронних закупівель у закладах охорони здоров’я? 

«Локальне Положення закладу про порядок проведення допорогових торгів через електронні системи». Чи має заклад охорони здоров’я розроблювати локальне Положення про порядок проведення допорогових торгів через електронні системи? 

«Вартість закупівлі менша за 50 000 грн.: чи використовувати електронну систему». Чи обов’язково проводити закупівлю через електронну систему, якщо очікувана вартість закупівлі дорівнює або менша 50 тис. грн.? 

«Перевірки роботодавців органами Держпраці: мораторій не діє». Чи правомірне на сьогодні проведення перевірок дотримання законодавства про працю та зайнятість? 

Перелік зразків документів та довідкових матеріалів, наведених у журналі:

  • Забір та зберігання проб фекальних мас пацієнта при підозрі на поліомієліт
  • Контроль за виконанням приписів територіального органу Держсанепідслужби України
  • Контроль за організацією роботи з медичними відходами
  • Організація виявлення пацієнтів з ознаками гострого в’ялого паралічу
  • Перевірка дотримання архітектурно-планувальних та конструктивних рішень у приміщеннях закладу
  • Перевірка дотримання вимог розміщення пацієнтів у стаціонарних закладах
  • Перевірка санітарно-гігієнічного стану прилеглої території закладу охорони здоров’я
  • Посадова інструкція сестри медичної загальної практики — сімейної медицини
  • Санітарно-гігієнічні вимоги до буфетних відділень
  • Санітарно-гігієнічні вимоги до харчоблоку

Атестація медичних працівників — 2025

Статті за темою

Усі статті за темою

Антибіотикотерапія: коли доцільно призначати та як уникнути побічних реакцій

18 листопада розпочинається Всесвітній тиждень обізнаності про антибіотики. З’ясуйте, за яких умов доцільно призначати антибіотиотерапію та як мінімізувати ризики для пацієнта
128878

Ботулізм: симптоми, лікування та профілактика

Просвітницька робота серед пацієнтів має важливе значення для профілактики смертельно небезпечних хвороб. Медичні праціники мають знати симптоми ботулізму і ділитися інформацією пацієнтами
10338

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді