Адміністративна відповідальність настає за правопорушення, передбачені Кодексом України про адміністративні правопорушення (далі — КпАП), які не тягнуть за собою кримінальної відповідальності.
На практиці до адміністративної відповідальності притягують керівництво закладів охорони здоров’я за порушення, що не стосуються помилок у медичній документації, як-от порушення:
- податкового законодавства;
- вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів;
- процедури надання відповіді на адвокатський запит;
- встановлених законом обмежень щодо одержання подарунків;
- у сфері праці та соціального захисту тощо.
За які ще помилки медсестру спіткає кримінальна відповідальність?
Однак у судовій практиці поширені й справи, у яких головних лікарів обвинувачують через те, що вони неякісно надали медичну допомогу або не надали її взагалі. (Дізнайтеся про юридичну відповідальність за це правопорушення.)У такому разі медична документація стає предметом ретельного дослідження суду.
Читайте: "Оновлена форма № 074: Журнал реєстрації амбулаторних пацієнтів"
Якщо ж ідеться про підробку, тобто повну фальсифікацію документів або часткову зміну їх змісту, то медична документація — основний доказ у справі.
Попередьте проблему: вчасно оновлюйте медичну документацію і стежте за змінами в законодавстві.
Судові експерти, які розглядають медичну документацію за кримінальними провадженнями, зазвичай мають технічну можливість виявити, що лікар:
- вніс записи іншим почерком — навіть якщо він намагався зімітувати той самий почерк;
- замінив аркуші в документі;
- вніс записи в різний час, а вказав однакові дати.
До того ж експерти часто розшифровують зміст зачищених, заклеєних, затертих, зафарбованих тощо записів.
Якщо правоохоронці доведуть вину лікаря в підробці документів, він понесе кримінальну відповідальність згідно з Кримінальним кодексом України (КК).
Читайте: "Приклад наказу про затвердження правил дій медперсоналу щодо санепідрежиму"
Позов про створення завідомо неправдивих офіційних медичних документів
СИТУАЦІЯ:
Верховний Суд України (ВСУ) розглядав кримінальну справу, за змістом якої завідувач поліклінічного відділення ЦРЛ складала завідомо неправдиві офіційні медичні документи — виписки з медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого. Вона видавала їх медико-соціально-експертній комісії (МСЕК), аби підтвердити факт лікування особи під контролем лікаря в певний період в умовах стаціонару медичного закладу.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Документи, які складала завідувач, мали підтвердити наявність у відповідної особи (загалом 65 осіб) стійкого захворювання. Воно нібито залишалося таким пропри те, що в закладі проводили всі необхідні медичні заходи, аби відновити здоров’я пацієнта.
Ці дані обвинувачена підтверджувала результатами обстежень від імені інших лікарів, які за її вказівкою документували підпорядковані їй медичні сестри. Насправді ж ці дослідження ніхто не проводив.
Підроблені медичні документи завідувач передала особам, на імена яких вони складені, а ті надали їх до обласного центру МСЕК. На підставі цих документів МСЕК ухвалила рішення встановити цим особам групи інвалідності. Потім ці особи звернулися у відповідні управління Пенсійного фонду України (ПФУ), де їм призначили та виплатили пенсію по інвалідності.
Читайте: "Техника проведения профилактических прививок: алгоритмы, противопоказания, оборудование"
РІШЕННЯ СУДУ:
За наслідком скоєного суд першої інстанції засудив завідувача на підставі ч. 1 ст. 366 КК (службове підроблення) до обмеження волі на строк 1 рік із позбавленням права обіймати посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих функцій в установах та організаціях будь-якої форми власності, на строк 1 рік. Однак на підставі пункту 5 статті 74 КК він звільнив засуджену від основного й додаткового покарання за частиною 1 статті 366 КК у зв’язку із закінченням строку давності, що підтвердив суд касаційної інстанції.
ПЕРЕГЛЯД СУДОВОГО РІШЕННЯ:
У заяві про перегляд судового рішення заявниця стверджувала, що суди помилково визнали офіційними документами виписки з медичних карт і направлення на МСЕК, які не спричиняють і не здатні спричинити будь-яких наслідків правового характеру. Вони нібито складені належним чином і містять необхідні реквізити, оскільки слугують для реалізації права хворого лише на звернення до МСЕК. А МСЕК самостійно вирішує:
- чи встановлювати інвалідність;
- чи видавати довідку, яка дає право інваліду звернутися до ПФУ для призначення пенсії.
Читайте: "Реимбурсация в Украине"
РІШЕННЯ СУДУ:
Судова палата у кримінальних справах ВСУ роз’яснила правову природу підроблених документів по справі. Зокрема, вона зазначила, що інформація, яка міститься в таких документах, посвідчує факти, здатні спричинити наслідки правового характеру, а саме — можливість реалізації особою її прав у сфері охорони здоров’я та соціального забезпечення. Тому висновки судів про те, що виписки з медичних карт і направлення на МСЕК є офіційними документами, правильні.
Читайте більше: