Нині медичне консультування в тренді в усьому світі. Його розглядають як одну з ключових ланок медичного процесу. Тому лікарям будь-якого профілю не завадять добрі комунікативні навички, щоб консультування пацієнтів і подальше лікування були максимально ефективними.
Читайте: "Розбився ртутний термометр: алгоритм дій"
Насамперед з’ясуємо, що ж таке вміння спілкуватися — природний дар чи навички, яких людина набуває впродовж життя? Швидше за все, істина посередині. Є люди, які є вправними співрозмовниками від природи. Вони здатні переконувати та надихати інших, не докладаючи до цього свідомих зусиль. Тому дійсно, не завжди і не для всіх необхідні усвідомленість і методична практика, щоб досягти успіху. Однак навіть сформовані звички часом підводять, що негативно позначається на результатах спілкування, успіху. Окрім того, цілком можливо опанувати навички спілкування з пацієнтом навіть тим лікарям, які не мають їх від природи. Тож розглянемо способи, які допоможуть ефективно проконсультувати пацієнтів у досить складних випадках.
Усвідомленість, самоконтроль і відпрацьовані навички здатні підвищувати ефективність будь-якого спілкування.
Лікарі мають бути особливо обачними, коли надають пацієнтам так звані «соціальні призначення». Наприклад, у роботі лікаря-гінеколога нерідкісні та обгрунтовані рекомендації на кшталт «у вашому випадку було б добре вагітніти і народжувати». Погодьтеся, йдеться не про курс лікування, а про рішення, яке безпосередньо вплине на всі сфери життя людини та її родини.
Читайте: "Тарифні розряди медпрацівників: що зміниться в 2018?"
Деякі пацієнтки з готовністю сприймуть таку ідею. Для них вона стане додатковим мотиваційним аргументом «за народження дитини» або спонукає обговорити це з чоловіком/родиною. Інших жінок таке «призначення» може засмутити або навіть розсердити. Вони не планують вагітність найближчим часом або взагалі категорично проти цього. Не в усіх є сформовані партнерські відносини, щоб виконати таке «призначення». І нарешті, жінка може мати об’єктивні життєві труднощі або перебувати в такій ситуації, яку вона вважає неприйнятною для материнства.
Наша мета — правильно повідомити пацієнту належну інформацію, не спричинивши при цьому негативних емоцій.
При першому контакті з пацієнтом ми не завжди здатні точно «прочитати» його реакції, отримати надійний зворотний зв’язок. Cкористайтеся порадами, аби упередити спротив та роздратування пацієнта. Ці поради допоможуть проаналізувати свої усталені шаблони спілкування і поліпшити їх.
Читайте: "Підвищення посадових окладів медичних працівників: кого торкнулися позитивні зміни?"
Поради для ефективної консультації пацієнтів
1. У найбільш гострі моменти спілкуйтеся з пацієнтом не від першої особи, а посилаючись на авторитетні та достовірні джерела. Говоріть від третьої особи («ми»).
2. Почніть розмову з формулювання мети — бажаного результату лікування.
3. Апелюйте до інтересів пацієнта без дієслів у наказовому способі.
Не кажіть: «Негайно припиніть палити!», правильне формулювання: «Відмова від паління є дуже бажаною, оскільки...», «У таких випадках, як Ваш, корисно те чи інше, адже…».
4. Коротко і чітко поясніть сенс рекомендації — вкажіть її конкретний ефект для здоров’я пацієнта.
5. Запитайте пацієнта, чи погоджується він із вашою рекомендацією.