Вимоги з інфекційного контролю для законтрактованих НСЗУ ЗОЗ

5216
Автор
головний редактор експертно-правової системи «Експертус Медзаклад»

Запитання

Яких вимог з інфекційного контролю мають дотримувати ЗОЗ, що співпрацюють з НСЗУ?

Відповідь

На запитання відповідає  головний редактор системи «Експертус Медзаклад», Ольга Дубина.

Перегляньте нові зобов’язання медзакладів щодо забезпечення належного рівня надання медичних послуг за договором з НСЗУ. КМУ вніс зміни до додатка 3, де перераховані ці зобов’язання, Типової форми договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженої постановою КМУ від 25.04.2018 № 410 (постанова КМУ від 21.04.2023 № 376; далі — Постанова № 376).

ІПНМД: міфи і правда

Найбільше змін стосується забезпечення належного інфекційного контролю в законтрактованих медзакладах. КМУ розділив вимоги до ЗОЗ, які надають медичну допомогу в стаціонарних та амбулаторних умовах. Зобов’язання відповідають новим Державним санітарним нормам і правилам «Санітарно-протиепідемічні вимоги до новозбудованих, реставрованих і реконструйованих закладів охорони здоров’я» і змінам в інфекційному контролі, затвердженим наказом МОЗ від 21.02.2023 № 354.

✅✅✅ Наказ МОЗ № 1614: нові правила інфекційного контролю

Нових зобов’язань муситимуть дотримувати ЗОЗ, які укладатимуть договори з НСЗУ у 2024 році. Постанова № 376 набере чинності 1 січня 2024 року. Зокрема, щоб відповідати вимогам на момент оголошення пропозицій про укладення договорів, стаціонарний ЗОЗ повинен мати відділ з інфекційного контролю, затверджений план дій з профілактики інфекцій та інфекційного контролю на рік і визначений бюджет на його реалізацію. Так само план з ПІІК повинен мати амбулаторний ЗОЗ, утім наявність відділу з інфекційного контролю для такого закладу не обов’язкова. 

Ознайомтеся з повним переліком зобов’язань, аби вчасно підготуватися до співпраці з НСЗУ у 2024 році.

Перелік зобов’язань законтрактованого надавача медпослуг щодо забезпечення належного інфекційного контролю

Медична допомога в стаціонарних умовах дорослим і дітям

Надавач протягом строку дії договору з НСЗУ відповідно до законодавства зобов’язаний забезпечити:

1. Наявність відділу з інфекційного контролю (з розрахунку 250 ліжок на одну особу, яка працює на умовах повної зайнятості)

2. Наявність затвердженого керівником надавача плану дій з профілактики інфекцій та інфекційного контролю (ПІІК) на поточний рік і визначеного бюджету на його реалізацію, який включає або частиною якого є плани дій з покращення гігієни рук і адміністрування антимікробних лікарських засобів

3. Проведення спостереження за споживанням антимікробних лікарських засобів і ведення обліку спожитих засобів відповідно до Інструкції з впровадження адміністрування антимікробних препаратів в закладах охорони здоров’я, які надають медичну допомогу в стаціонарних умовах, затвердженої наказом МОЗ від 03.08.2021 № 1614

4. Проведення рутинного епідеміологічного нагляду за інфекційними хворобами, пов’язаними з наданням медичної допомоги:

  • інфекціями в ділянці хірургічного втручання (за наявності хірургічних відділень)
  • девайс-асоційованими інфекціями
  • інфекційними хворобами, викликаними Clostridium difficile, включно з проведенням моніторингу антимікробної резистентності клінічно значущих збудників

5. Наявність у структурі надавача лабораторій мікробіологічного профілю або договору, укладеного з такою лабораторією чи іншим ЗОЗ, у якого є лабораторія мікробіологічного профілю:

  • у якій впроваджено методологію визначення чутливості збудників до антимікробних лікарських засобів EUCAST;
  • яка акредитована на відповідність вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019 та/або ДСТУ EN ISO 15189:2015;

6. Наявність стандартних операційних процедур:

  • з гігієни рук
  • деконтамінації медичних виробів
  • очищення і дезінфекції поверхонь
  • поводження з медичними відходами
  • безпеки під час проведення ін’єкцій
  • медичного сортування (тріажу)
  • стандартних, контактних, крапельних і аерогенних заходів із запобігання інфікуванню
  • реагування на виникнення надзвичайних і аварійних ситуацій

затвердження:

  • переліку антимікробних лікарських засобів, які використовують у ЗОЗ
  • протоколів периопераційної антибіотикопрофілактики і емпіричної антимікробної терапії
  • протоколів преавторизації призначення антимікробних лікарських засобів

7. Наявність затвердженого графіка навчань медпрацівників з ПІІК на поточний рік та наявність підтвердних документів щодо проведених навчання, підготовки і перевірки знань медпрацівників з ПІІК, включно із заповненими формами проведеного анкетування/перевірки знань медпрацівників і звітів щодо проведених навчальних заходів

8. Наявність запасу засобів індивідуального захисту і засобів специфічної хіміопрофілактики на випадок виникнення надзвичайної ситуації у сфері громадського здоров’я

9. Наявність однієї палати на кожні 20 ліжок для індивідуальної/групової ізоляції пацієнтів з інфекційними хворобами з крапельним шляхом інфікування та/або пацієнтів, інфікованих мікроорганізмами з резистентністю

10. Відстань між ліжками (з усіх сторін) мінімум 1 метр

11. Наявність мінімум одного унітаза на 20 ліжок стаціонару

12. Наявність палат захисної ізоляції пацієнтів у надавачів, які проводять трансплантацію кісткового мозку

13. Проведення передопераційного бактеріологічного обстеження пацієнтів перед плановим хірургічним втручанням на S. aureus (мазок з носа), дослідження калу на виявлення токсинів А і В Clostridium difficile, бактеріологічного скринінгового дослідження щодо наявності мікроорганізмів з мультирезистентністю до антимікробних лікарських засобів відповідно до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я, затверджених МОЗ

14. Наявність приміщень/палат, що розраховані на розміщення максимально двох пацієнтів у протитуберкульозних ЗОЗ

Медична допомога в в амбулаторних умовах дорослим і дітям

Надавач протягом строку дії договору з НСЗУ відповідно до законодавства зобов’язаний забезпечити:

1. Наявність затвердженого плану дій з ПІІК на поточний рік, який включає або частиною якого є план дій з покращення гігієни рук (крім ФОП, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики)

2. Наявність стандартних операційних процедур:

  • з гігієни рук
  • деконтамінації медичних виробів
  • очищення і дезінфекції поверхонь
  • поводження з медичними відходами, безпеки під час проведення ін’єкцій, медичного сортування (тріажу); стандартних, контактних, крапельних і аерогенних заходів із запобігання інфікуванню
  • реагування на виникнення надзвичайних і аварійних ситуацій

3. Наявність затвердженого графіка навчань медпрацівників з ПІІК на поточний рік та наявність підтвердних документів щодо проведених навчання, підготовки і перевірки знань медпрацівників з ПІІК, включно із заповненими формами проведеного анкетування/перевірки знань медпрацівників і звітів щодо проведених навчальних заходів (крім ФОП, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики)

4. Наявність запасу засобів індивідуального захисту і засобів специфічної хіміопрофілактики на випадок виникнення надзвичайної ситуації у сфері охорони здоров’я

 

Робота за програмою медичних гарантій у 2025 році

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Класифікація медичних відходів

З'ясуйте, до якої категорії належать медичні відходи. Дотримуйте вимог чинного законодавства та убезпечте заклад від поширення інфекцій, а себе — від відповідальності
132349

Ботулізм: симптоми, лікування та профілактика

Просвітницька робота серед пацієнтів має важливе значення для профілактики смертельно небезпечних хвороб. Медичні праціники мають знати симптоми ботулізму і ділитися інформацією пацієнтами
10588