Поточне та генеральне прибирання маніпуляційного кабінету

журналу «Довідник головної медичної сестри»
журналу «Довідник головної медичної сестри»
Автор
експерт з охорони здоров’я Цифрового видавництва Експертус, Київ
Як часто у маніпуляційному кабінеті потрібно виконувати поточні та генеральні прибирання і чи треба кожного разу застосовувати бактерицидну лампу — читайте у статті

Прибирання у ЗОЗ: нормативні документи

Під час організації прибирання у медичному закладі  керуйтеся нормативними документами:

  • наказом МОЗ «Про затвердження Заходів та Засобів щодо попередження інфікування при проведенні догляду за пацієнтами» від 03.08.2020 № 1777;
  • наказом МОЗ «Про організацію профілактики інфекцій та інфекційного контролю в закладах охорони здоров’я та установах / закладах надання соціальних послуг / соціального захисту населення» від 03.08.2021 № 1614;
  • Санітарно-протиепідемічні правила і норми використання ультрафіолетового бактерицидного випромінювання для знезараження повітря та дезінфекції поверхонь в приміщеннях закладів охорони здоровʼя та установ /закладів надання соціальних послуг / соціального захисту населення, затверджені наказом МОЗ від 06.05.2021 № 882

Ефективне прибирання приміщень ЗОЗ — невід’ємний складник профілактики інфекцій та інфекційного контролю (ПІІК).

Зміни у БПР медиків

Прибирання приміщень медзакладу: визначення ключових понять

Деконтамінація — процес проведення медико-санітарних заходів, мета яких — усунути хімічні та біологічні агенти з поверхні.

Висококонтактні поверхні — поверхні або об’єкти, на які можуть потрапити біологічні рідини, що містять збудники інфекційних хвороб. Біологічні рідини можуть осідати на поверхнях у вигляді крапель або дрібнодисперсного аерозолю, що потрапляють з повітря закритих приміщень, або переноситися через забруднені руки.

Генеральне прибирання — заходи, спрямовані на ефективне та своєчасне видалення забруднень усіх типів на всіх поверхнях у межах приміщення, що проводяться за графіком.

Поточне прибирання — заходи, спрямовані на ефективне та своєчасне видалення забруднень усіх типів у межах приміщення, які проводяться згідно з графіком, а також за потреби.

Фоміти — предмети, контаміновані патогенними мікроорганізмами або іншими паразитами, під час торкання до яких виникає ризик зараження.

Поточне прибирання маніпуляційного кабінету

Прибирання маніпуляційного кабінету з миючим засобом потрібно виконувати щоранку, бактерицидну лампу при цьому не вмикають.

Кратність поточних прибирань маніпуляціних кабінетів становить один — два рази на добу та за потреби з використанням дезінфекційного засобу з мийними властивостями — для деконтамінації поверхонь приміщень.

Дезінфекційний засіб під час поточного прибирання використовуйте:

  • у разі забруднення біологічними рідинами об’єктів та приміщень;
  • для деконтамінації напевне інфікованих поверхонь та фомітів.

Алгоритм поточного прибирання маніпуляційного кабінету

        На І етапі підготуйте приміщення:

  • видаліть побутові та медичні відходи;
  • за можливості прочиніть вікно для провітрювання;
  • очистьте усі поверхні від предметів, щоб звільнити місце для прибирання;
  • від’єднайте електроприлади від мережі.

        На ІІ етапі:

  • протріть серветкою, змоченою дезінфекційним розчином, горизонтальні та, за потреби, вертикальні поверхні, підвіконня, продезінфікуйте крани, раковини, дверні ручки, вимикачі;
  • використовуйте одну серветку або сторону серветки на один об’єкт, щоб запобігти додатковій контамінації поверхонь під час прибирання;
  • застосовуйте ємності різних кольорів чи з відповідним маркуванням для чистих та використаних серветок і мопів, щоб їх потоки в процесі використання, зберігання та прання не перетиналися;
  • витримайте експозицію та застосуйте подвійне протирання або змивання водою згідно з методичними рекомендаціями щодо використання дезінфекційного засобу після обробки ним поверхонь та об’єктів.

Проводьте прибирання в напрямку від найменш забруднених до найбільш забруднених об’єктів, а також від високо розміщених до низько розміщених ділянок.

Покладіть моп/серветку, змочені дезінфекційним розчином, на підлогу приміщення, яке прибирається, надягніть на тримач/швабру.

По центру приміщення проведіть «вологий слід». Протирайте підлогу рухом «вісімка». Прихоплюйте дезінфекційний розчин з «вологого сліду». Ретельно вимийте кутки, плінтуси й підлогу біля них по периметру кабінету, потім промийте її центральну частину.

Провітріть приміщення. Увімкніть бактерицидний опромінювач. Враховуйте потужність лампи та об’єм приміщення. Зафіксуйте в журналі обліку роботи бактерицидного опромінювача.

Винесіть у санітарну кімнату усі брудні мопи та серветки, коли закінчите прибирання.

Генеральне прибирання маніпуляційного кабінету

Генеральне прибирання проводять раз на тиждень з дезінфекційним засобом із мийними властивостями.

Проводять прибирання медичні сестри з допомогою молодшої медичної сестри.

Підготовка до генерального прибирання маніпуляційного кабінету

  • Увімкніть бактерицидні випромінювачі Вмикайте випромінювачі на час, визначений для цього приміщення.
  • Звільніть приміщення від приладів і виробів медичного призначення, медикаментів. Столи й шафи мають бути вільними й доступними для оброблення.
  • Відключіть електроприлади від мережі.
  • Видаліть із приміщення безпечні, небезпечні, інфіковані медичні відходи відповідно до схеми поводження з відходами.
  • Налийте приготований робочий розчин у ємність для прибирання й занесіть інвентар для прибирання в приміщення.
  • Вимийте руки й надягніть спецодяг: халат, головний убір, маску, гумові рукавички.

Змочіть чисту ганчірку, що призначена для нанесення розчину на меблі й стіни, в дезінфекційному розчині. Протріть нею внутрішні поверхні шаф та інших меблів. Відсуньте за можливості меблі від стін.

Яке обладнання та матеріали використовувати під час генерального прибирання маніпуляційного кабінету

  • маркована ємність (градуйована) об’ємом 3 л — для оброблення меблів і устаткування;
  • маркована ємність (градуйована) об’ємом 8—10 л, зокрема таз, відро — для оброблення стін;
  • марковане відро (градуйоване) об’ємом 10 л — для миття підлоги;
  • дві марковані швабри — для стін і підлоги;
  • чисті марковані ганчірки (серветки) для миття й оброблення меблів, устаткування, стін — декілька штук для заміни в разі забруднення;
  • чисті марковані ганчірки для видалення дезінфекційних засобів із меблів, устаткування, стін — декілька штук для заміни в разі забруднення;
  • чисті ганчірки для миття підлоги;
  • серветки для оброблення УФ-випромінювачів;
  • чисті ганчірки (серветки) для витирання насухо й полірування поверхонь — меблів, дзеркал тощо;
  • контейнер (градуйований, із кришкою) для замочування використаних ганчірок;
  • два набори спецодягу (стерильний у біксі й нестерильний) — халат, маска, головний убір, рукавички: стерильний набір використовують під час другого етапу генерального прибирання;
  • робочий розчин дезінфекційних засобів, ручний розпилювач для оброблення важкодоступних місць.

Алгоритм генерального прибирання маніпуляційного кабінету

Проводьте прибирання за принципами «зверху — вниз» та «від чистого — до брудного».

І етап:

  • Обітріть горизонтальні поверхні обладнання, устаткування, фомітів та меблів чистою, змоченою дезінфекційним розчином ганчіркою чи серветкою із ємності для оброблення обладнання й меблів. Потім обробіть вертикальні поверхні. Оброблення починайте згори. Замініть ганчірку за наявності видимих забруднень.
  • Протріть стіни (з висоти 2 м) та вікна плавними рухами згори вниз. Витріть підвіконня, радіатори та двері. Особливу увагу приділіть фомітам: вимикачам, дверним ручкам, лиштвам, кранам рукомийників — а також ділянкам навколо них. Використовуйте чисту, змочену дезінфекційним розчином ганчірку чи серветку з ємності для оброблення стін. Важкодоступні місця обробіть за допомогою ручного розпилювача.
  • Протріть змоченими дезінфекційним розчином серветками із ємності для оброблення меблів відключені від мережі УФ-випромінювачі; лампи — серветкою, змоченою в 70%-ому етиловому спирті й добре віджатою, а потім — сухою серветкою.
  •  Обробіть змоченою дезінфекційним розчином ганчіркою з ємності для оброблення меблів контейнери для збирання сміття й відходів, після цього одразу помістіть ганчірку в спеціальний контейнер. Контейнери для збирання сміття й відходів обробляйте в останню чергу.
  • Перш ніж вилити з ємностей для оброблення меблів і стін використаний робочий розчин дезінфекційного засобу, змочіть ним серветку та обробіть нею обидві звільнені від робочого розчину ємності.
  • Змочіть дезінфекційним розчином з відра для оброблення підлоги ганчірки для прибирання підлоги та протріть підлогу. Ретельно вимийте кутки, плінтуси й підлогу біля них по усьому периметру приміщення, потім промийте його центральну частину. Мийте підлогу в напрямку від дальньої стіни до виходу з приміщення. Сходи — від верхнього майданчика до нижнього.
  • Протирайте підлогу та великі об’єкти послідовними рухами, не пропускайте найменших ділянок.
  • Помістіть використані під час прибирання серветки й ганчірки у спеціальний контейнер і винесіть його в санітарну кімнату.
  • Зніміть халат, головний убір і маску й помістіть їх у мішок для брудної білизни.
  • Зніміть рукавички, вимийте руки й обробіть їх антисептиком.
  • Оброблене приміщення закрийте на час експозиції дезінфекційного засобу. Час визначте за інструкцією до нього.
  • Не змивайте залишків дезінфекційного розчину, якщо цього не вимагає інструкція до засобу.

ІІ етап:

  • Дочекайтеся закінчення дезінфекції. Вимийте руки, надягніть стерильний набір спецодягу: халат, головний убір, маску, рукавички, — протріть дезінфекційним розчином взуття.
  • Сполосніть продезінфіковані ємності для оброблення меблів і стін та налийте в них чисту воду.
  • Відмийте всі поверхні чистою серветкою для оброблення меблів і стін, змоченою водопровідною водою. Робіть це в тій самій послідовності, у якій наносили дезінфекційний розчин.
  • Змийте дезінфекційний розчин на шибках із внутрішньої сторони та на інших скляних поверхнях і дзеркалах, витріть їх насухо й відполіруйте.
  • Вимийте підлогу чистою ганчіркою, змоченою водопровідною водою у відрі для миття підлоги. Зробіть це в останню чергу.
  • Проведіть знезараження повітря бактерицидною лампою. Встановлюйте час експозиції згідно з інструкцією.
  • Провітріть приміщення (за потреби).
  • Зробіть запис у журналу обліку проведення генеральних прибирань в маніпуляційному кабінеті та в Журналі реєстрації роботи бактерицидних ламп. Заповнюйте всі графи чітко й розбірливо.

Проведіть генеральне прибирання поза графіком, якщо отримаєте незадовільні результати посіву повітря і змивів з об’єктів зовнішнього середовища в приміщенні. Зробіть запис про повторне прибирання у відповідному журналі.

Перед настанням осінньо-зимового та весняно-літнього сезонів під час генерального прибирання обов’язково вимийте шибки з обох сторін і перевірте щільність закриття рам.

Генеральне та поточне прибирання спрямовані на забезпечення та підтримання чистоти приміщень і переривання контактного шляху передачі збудників інфекційних захворювань. Персонал, який залучений до прибирання, має розуміти та виконувати чіткі правила під час прибирання, щоб досягнути адекватного ступеня деконтамінації за мінімальних витрат.

додаток

Х Конгрес MedSprava: десятиліття лідерства

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді