Поточне та генеральне прибирання маніпуляційного кабінету

журналу «Довідник головної медичної сестри»
журналу «Довідник головної медичної сестри»
Автор
експерт з охорони здоров’я Цифрового видавництва Експертус, Київ
Як часто у маніпуляційному кабінеті потрібно виконувати поточні та генеральні прибирання і чи треба кожного разу застосовувати бактерицидну лампу — читайте у статті

Прибирання у ЗОЗ: нормативні документи

Під час організації прибирання у медичному закладі  керуйтеся нормативними документами:

  • наказом МОЗ «Про затвердження Заходів та Засобів щодо попередження інфікування при проведенні догляду за пацієнтами» від 03.08.2020 № 1777;
  • наказом МОЗ «Про організацію профілактики інфекцій та інфекційного контролю в закладах охорони здоров’я та установах / закладах надання соціальних послуг / соціального захисту населення» від 03.08.2021 № 1614;
  • Санітарно-протиепідемічні правила і норми використання ультрафіолетового бактерицидного випромінювання для знезараження повітря та дезінфекції поверхонь в приміщеннях закладів охорони здоровʼя та установ /закладів надання соціальних послуг / соціального захисту населення, затверджені наказом МОЗ від 06.05.2021 № 882

Ефективне прибирання приміщень ЗОЗ — невід’ємний складник профілактики інфекцій та інфекційного контролю (ПІІК).

Ольга Дубина головний редактор експертно-правової системи «Експертус Медзаклад»
Рекомендації з розробки плану дій з впровадження заходів з профілактики інфекцій та інфекційного контролю. Нормативна база і зразки річного та довгострокового планів

Прибирання приміщень медзакладу: визначення ключових понять

Деконтамінація — процес проведення медико-санітарних заходів, мета яких — усунути хімічні та біологічні агенти з поверхні.

Висококонтактні поверхні — поверхні або об’єкти, на які можуть потрапити біологічні рідини, що містять збудники інфекційних хвороб. Біологічні рідини можуть осідати на поверхнях у вигляді крапель або дрібнодисперсного аерозолю, що потрапляють з повітря закритих приміщень, або переноситися через забруднені руки.

Генеральне прибирання — заходи, спрямовані на ефективне та своєчасне видалення забруднень усіх типів на всіх поверхнях у межах приміщення, що проводяться за графіком.

Поточне прибирання — заходи, спрямовані на ефективне та своєчасне видалення забруднень усіх типів у межах приміщення, які проводяться згідно з графіком, а також за потреби.

Фоміти — предмети, контаміновані патогенними мікроорганізмами або іншими паразитами, під час торкання до яких виникає ризик зараження.

Поточне прибирання маніпуляційного кабінету

Прибирання маніпуляційного кабінету з миючим засобом потрібно виконувати щоранку, бактерицидну лампу при цьому не вмикають.

Кратність поточних прибирань маніпуляціних кабінетів становить один — два рази на добу та за потреби з використанням дезінфекційного засобу з мийними властивостями — для деконтамінації поверхонь приміщень.

Дезінфекційний засіб під час поточного прибирання використовуйте:

  • у разі забруднення біологічними рідинами об’єктів та приміщень;
  • для деконтамінації напевне інфікованих поверхонь та фомітів.

Алгоритм поточного прибирання маніпуляційного кабінету

        На І етапі підготуйте приміщення:

  • видаліть побутові та медичні відходи;
  • за можливості прочиніть вікно для провітрювання;
  • очистьте усі поверхні від предметів, щоб звільнити місце для прибирання;
  • від’єднайте електроприлади від мережі.

        На ІІ етапі:

  • протріть серветкою, змоченою дезінфекційним розчином, горизонтальні та, за потреби, вертикальні поверхні, підвіконня, продезінфікуйте крани, раковини, дверні ручки, вимикачі;
  • використовуйте одну серветку або сторону серветки на один об’єкт, щоб запобігти додатковій контамінації поверхонь під час прибирання;
  • застосовуйте ємності різних кольорів чи з відповідним маркуванням для чистих та використаних серветок і мопів, щоб їх потоки в процесі використання, зберігання та прання не перетиналися;
  • витримайте експозицію та застосуйте подвійне протирання або змивання водою згідно з методичними рекомендаціями щодо використання дезінфекційного засобу після обробки ним поверхонь та об’єктів.

Проводьте прибирання в напрямку від найменш забруднених до найбільш забруднених об’єктів, а також від високо розміщених до низько розміщених ділянок.

Покладіть моп/серветку, змочені дезінфекційним розчином, на підлогу приміщення, яке прибирається, надягніть на тримач/швабру.

По центру приміщення проведіть «вологий слід». Протирайте підлогу рухом «вісімка». Прихоплюйте дезінфекційний розчин з «вологого сліду». Ретельно вимийте кутки, плінтуси й підлогу біля них по периметру кабінету, потім промийте її центральну частину.

Провітріть приміщення. Увімкніть бактерицидний опромінювач. Враховуйте потужність лампи та об’єм приміщення. Зафіксуйте в журналі обліку роботи бактерицидного опромінювача.

Винесіть у санітарну кімнату усі брудні мопи та серветки, коли закінчите прибирання.

Генеральне прибирання маніпуляційного кабінету

Генеральне прибирання проводять раз на тиждень з дезінфекційним засобом із мийними властивостями.

Проводять прибирання медичні сестри з допомогою молодшої медичної сестри.

Підготовка до генерального прибирання маніпуляційного кабінету

  • Увімкніть бактерицидні випромінювачі Вмикайте випромінювачі на час, визначений для цього приміщення.
  • Звільніть приміщення від приладів і виробів медичного призначення, медикаментів. Столи й шафи мають бути вільними й доступними для оброблення.
  • Відключіть електроприлади від мережі.
  • Видаліть із приміщення безпечні, небезпечні, інфіковані медичні відходи відповідно до схеми поводження з відходами.
  • Налийте приготований робочий розчин у ємність для прибирання й занесіть інвентар для прибирання в приміщення.
  • Вимийте руки й надягніть спецодяг: халат, головний убір, маску, гумові рукавички.

Змочіть чисту ганчірку, що призначена для нанесення розчину на меблі й стіни, в дезінфекційному розчині. Протріть нею внутрішні поверхні шаф та інших меблів. Відсуньте за можливості меблі від стін.

Яке обладнання та матеріали використовувати під час генерального прибирання маніпуляційного кабінету

  • маркована ємність (градуйована) об’ємом 3 л — для оброблення меблів і устаткування;
  • маркована ємність (градуйована) об’ємом 8—10 л, зокрема таз, відро — для оброблення стін;
  • марковане відро (градуйоване) об’ємом 10 л — для миття підлоги;
  • дві марковані швабри — для стін і підлоги;
  • чисті марковані ганчірки (серветки) для миття й оброблення меблів, устаткування, стін — декілька штук для заміни в разі забруднення;
  • чисті марковані ганчірки для видалення дезінфекційних засобів із меблів, устаткування, стін — декілька штук для заміни в разі забруднення;
  • чисті ганчірки для миття підлоги;
  • серветки для оброблення УФ-випромінювачів;
  • чисті ганчірки (серветки) для витирання насухо й полірування поверхонь — меблів, дзеркал тощо;
  • контейнер (градуйований, із кришкою) для замочування використаних ганчірок;
  • два набори спецодягу (стерильний у біксі й нестерильний) — халат, маска, головний убір, рукавички: стерильний набір використовують під час другого етапу генерального прибирання;
  • робочий розчин дезінфекційних засобів, ручний розпилювач для оброблення важкодоступних місць.

Як розробити графік навчань з інфекційного контролю

Алгоритм генерального прибирання маніпуляційного кабінету

Проводьте прибирання за принципами «зверху — вниз» та «від чистого — до брудного».

І етап:

  • Обітріть горизонтальні поверхні обладнання, устаткування, фомітів та меблів чистою, змоченою дезінфекційним розчином ганчіркою чи серветкою із ємності для оброблення обладнання й меблів. Потім обробіть вертикальні поверхні. Оброблення починайте згори. Замініть ганчірку за наявності видимих забруднень.
  • Протріть стіни (з висоти 2 м) та вікна плавними рухами згори вниз. Витріть підвіконня, радіатори та двері. Особливу увагу приділіть фомітам: вимикачам, дверним ручкам, лиштвам, кранам рукомийників — а також ділянкам навколо них. Використовуйте чисту, змочену дезінфекційним розчином ганчірку чи серветку з ємності для оброблення стін. Важкодоступні місця обробіть за допомогою ручного розпилювача.
  • Протріть змоченими дезінфекційним розчином серветками із ємності для оброблення меблів відключені від мережі УФ-випромінювачі; лампи — серветкою, змоченою в 70%-ому етиловому спирті й добре віджатою, а потім — сухою серветкою.
  •  Обробіть змоченою дезінфекційним розчином ганчіркою з ємності для оброблення меблів контейнери для збирання сміття й відходів, після цього одразу помістіть ганчірку в спеціальний контейнер. Контейнери для збирання сміття й відходів обробляйте в останню чергу.
  • Перш ніж вилити з ємностей для оброблення меблів і стін використаний робочий розчин дезінфекційного засобу, змочіть ним серветку та обробіть нею обидві звільнені від робочого розчину ємності.
  • Змочіть дезінфекційним розчином з відра для оброблення підлоги ганчірки для прибирання підлоги та протріть підлогу. Ретельно вимийте кутки, плінтуси й підлогу біля них по усьому периметру приміщення, потім промийте його центральну частину. Мийте підлогу в напрямку від дальньої стіни до виходу з приміщення. Сходи — від верхнього майданчика до нижнього.
  • Протирайте підлогу та великі об’єкти послідовними рухами, не пропускайте найменших ділянок.
  • Помістіть використані під час прибирання серветки й ганчірки у спеціальний контейнер і винесіть його в санітарну кімнату.
  • Зніміть халат, головний убір і маску й помістіть їх у мішок для брудної білизни.
  • Зніміть рукавички, вимийте руки й обробіть їх антисептиком.
  • Оброблене приміщення закрийте на час експозиції дезінфекційного засобу. Час визначте за інструкцією до нього.
  • Не змивайте залишків дезінфекційного розчину, якщо цього не вимагає інструкція до засобу.

ІІ етап:

  • Дочекайтеся закінчення дезінфекції. Вимийте руки, надягніть стерильний набір спецодягу: халат, головний убір, маску, рукавички, — протріть дезінфекційним розчином взуття.
  • Сполосніть продезінфіковані ємності для оброблення меблів і стін та налийте в них чисту воду.
  • Відмийте всі поверхні чистою серветкою для оброблення меблів і стін, змоченою водопровідною водою. Робіть це в тій самій послідовності, у якій наносили дезінфекційний розчин.
  • Змийте дезінфекційний розчин на шибках із внутрішньої сторони та на інших скляних поверхнях і дзеркалах, витріть їх насухо й відполіруйте.
  • Вимийте підлогу чистою ганчіркою, змоченою водопровідною водою у відрі для миття підлоги. Зробіть це в останню чергу.
  • Проведіть знезараження повітря бактерицидною лампою. Встановлюйте час експозиції згідно з інструкцією.
  • Провітріть приміщення (за потреби).
  • Зробіть запис у журналу обліку проведення генеральних прибирань в маніпуляційному кабінеті та в Журналі реєстрації роботи бактерицидних ламп. Заповнюйте всі графи чітко й розбірливо.

Проведіть генеральне прибирання поза графіком, якщо отримаєте незадовільні результати посіву повітря і змивів з об’єктів зовнішнього середовища в приміщенні. Зробіть запис про повторне прибирання у відповідному журналі.

Перед настанням осінньо-зимового та весняно-літнього сезонів під час генерального прибирання обов’язково вимийте шибки з обох сторін і перевірте щільність закриття рам.

Генеральне та поточне прибирання спрямовані на забезпечення та підтримання чистоти приміщень і переривання контактного шляху передачі збудників інфекційних захворювань. Персонал, який залучений до прибирання, має розуміти та виконувати чіткі правила під час прибирання, щоб досягнути адекватного ступеня деконтамінації за мінімальних витрат.

Все на 4. Розбір найцікавіших кейсів за рік

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді