Поточне та генеральне прибирання маніпуляційного кабінету
Прибирання у ЗОЗ: нормативні документи
Під час організації прибирання у медичному закладі керуйтеся нормативними документами:
- наказом МОЗ «Про затвердження Заходів та Засобів щодо попередження інфікування при проведенні догляду за пацієнтами» від 03.08.2020 № 1777;
- наказом МОЗ «Про організацію профілактики інфекцій та інфекційного контролю в закладах охорони здоров’я та установах / закладах надання соціальних послуг / соціального захисту населення» від 03.08.2021 № 1614;
- Санітарно-протиепідемічні правила і норми використання ультрафіолетового бактерицидного випромінювання для знезараження повітря та дезінфекції поверхонь в приміщеннях закладів охорони здоровʼя та установ /закладів надання соціальних послуг / соціального захисту населення, затверджені наказом МОЗ від 06.05.2021 № 882
Ефективне прибирання приміщень ЗОЗ — невід’ємний складник профілактики інфекцій та інфекційного контролю (ПІІК).

Прибирання приміщень медзакладу: визначення ключових понять
Деконтамінація — процес проведення медико-санітарних заходів, мета яких — усунути хімічні та біологічні агенти з поверхні.
Висококонтактні поверхні — поверхні або об’єкти, на які можуть потрапити біологічні рідини, що містять збудники інфекційних хвороб. Біологічні рідини можуть осідати на поверхнях у вигляді крапель або дрібнодисперсного аерозолю, що потрапляють з повітря закритих приміщень, або переноситися через забруднені руки.
Генеральне прибирання — заходи, спрямовані на ефективне та своєчасне видалення забруднень усіх типів на всіх поверхнях у межах приміщення, що проводяться за графіком.
Поточне прибирання — заходи, спрямовані на ефективне та своєчасне видалення забруднень усіх типів у межах приміщення, які проводяться згідно з графіком, а також за потреби.
Фоміти — предмети, контаміновані патогенними мікроорганізмами або іншими паразитами, під час торкання до яких виникає ризик зараження.
Поточне прибирання маніпуляційного кабінету
Прибирання маніпуляційного кабінету з миючим засобом потрібно виконувати щоранку, бактерицидну лампу при цьому не вмикають.
Кратність поточних прибирань маніпуляціних кабінетів становить один — два рази на добу та за потреби з використанням дезінфекційного засобу з мийними властивостями — для деконтамінації поверхонь приміщень.
Дезінфекційний засіб під час поточного прибирання використовуйте:
- у разі забруднення біологічними рідинами об’єктів та приміщень;
- для деконтамінації напевне інфікованих поверхонь та фомітів.
Алгоритм поточного прибирання маніпуляційного кабінету
На І етапі підготуйте приміщення:
- видаліть побутові та медичні відходи;
- за можливості прочиніть вікно для провітрювання;
- очистьте усі поверхні від предметів, щоб звільнити місце для прибирання;
- від’єднайте електроприлади від мережі.
На ІІ етапі:
- протріть серветкою, змоченою дезінфекційним розчином, горизонтальні та, за потреби, вертикальні поверхні, підвіконня, продезінфікуйте крани, раковини, дверні ручки, вимикачі;
- використовуйте одну серветку або сторону серветки на один об’єкт, щоб запобігти додатковій контамінації поверхонь під час прибирання;
- застосовуйте ємності різних кольорів чи з відповідним маркуванням для чистих та використаних серветок і мопів, щоб їх потоки в процесі використання, зберігання та прання не перетиналися;
- витримайте експозицію та застосуйте подвійне протирання або змивання водою згідно з методичними рекомендаціями щодо використання дезінфекційного засобу після обробки ним поверхонь та об’єктів.
Проводьте прибирання в напрямку від найменш забруднених до найбільш забруднених об’єктів, а також від високо розміщених до низько розміщених ділянок.
Покладіть моп/серветку, змочені дезінфекційним розчином, на підлогу приміщення, яке прибирається, надягніть на тримач/швабру.
По центру приміщення проведіть «вологий слід». Протирайте підлогу рухом «вісімка». Прихоплюйте дезінфекційний розчин з «вологого сліду». Ретельно вимийте кутки, плінтуси й підлогу біля них по периметру кабінету, потім промийте її центральну частину.
Провітріть приміщення. Увімкніть бактерицидний опромінювач. Враховуйте потужність лампи та об’єм приміщення. Зафіксуйте в журналі обліку роботи бактерицидного опромінювача.
Винесіть у санітарну кімнату усі брудні мопи та серветки, коли закінчите прибирання.
Генеральне прибирання маніпуляційного кабінету
Генеральне прибирання проводять раз на тиждень з дезінфекційним засобом із мийними властивостями.
Проводять прибирання медичні сестри з допомогою молодшої медичної сестри.
Підготовка до генерального прибирання маніпуляційного кабінету
- Увімкніть бактерицидні випромінювачі Вмикайте випромінювачі на час, визначений для цього приміщення.
- Звільніть приміщення від приладів і виробів медичного призначення, медикаментів. Столи й шафи мають бути вільними й доступними для оброблення.
- Відключіть електроприлади від мережі.
- Видаліть із приміщення безпечні, небезпечні, інфіковані медичні відходи відповідно до схеми поводження з відходами.
- Налийте приготований робочий розчин у ємність для прибирання й занесіть інвентар для прибирання в приміщення.
- Вимийте руки й надягніть спецодяг: халат, головний убір, маску, гумові рукавички.
Змочіть чисту ганчірку, що призначена для нанесення розчину на меблі й стіни, в дезінфекційному розчині. Протріть нею внутрішні поверхні шаф та інших меблів. Відсуньте за можливості меблі від стін.
Яке обладнання та матеріали використовувати під час генерального прибирання маніпуляційного кабінету
- маркована ємність (градуйована) об’ємом 3 л — для оброблення меблів і устаткування;
- маркована ємність (градуйована) об’ємом 8—10 л, зокрема таз, відро — для оброблення стін;
- марковане відро (градуйоване) об’ємом 10 л — для миття підлоги;
- дві марковані швабри — для стін і підлоги;
- чисті марковані ганчірки (серветки) для миття й оброблення меблів, устаткування, стін — декілька штук для заміни в разі забруднення;
- чисті марковані ганчірки для видалення дезінфекційних засобів із меблів, устаткування, стін — декілька штук для заміни в разі забруднення;
- чисті ганчірки для миття підлоги;
- серветки для оброблення УФ-випромінювачів;
- чисті ганчірки (серветки) для витирання насухо й полірування поверхонь — меблів, дзеркал тощо;
- контейнер (градуйований, із кришкою) для замочування використаних ганчірок;
- два набори спецодягу (стерильний у біксі й нестерильний) — халат, маска, головний убір, рукавички: стерильний набір використовують під час другого етапу генерального прибирання;
- робочий розчин дезінфекційних засобів, ручний розпилювач для оброблення важкодоступних місць.
Як розробити графік навчань з інфекційного контролю
Алгоритм генерального прибирання маніпуляційного кабінету
Проводьте прибирання за принципами «зверху — вниз» та «від чистого — до брудного».
І етап:
- Обітріть горизонтальні поверхні обладнання, устаткування, фомітів та меблів чистою, змоченою дезінфекційним розчином ганчіркою чи серветкою із ємності для оброблення обладнання й меблів. Потім обробіть вертикальні поверхні. Оброблення починайте згори. Замініть ганчірку за наявності видимих забруднень.
- Протріть стіни (з висоти 2 м) та вікна плавними рухами згори вниз. Витріть підвіконня, радіатори та двері. Особливу увагу приділіть фомітам: вимикачам, дверним ручкам, лиштвам, кранам рукомийників — а також ділянкам навколо них. Використовуйте чисту, змочену дезінфекційним розчином ганчірку чи серветку з ємності для оброблення стін. Важкодоступні місця обробіть за допомогою ручного розпилювача.
- Протріть змоченими дезінфекційним розчином серветками із ємності для оброблення меблів відключені від мережі УФ-випромінювачі; лампи — серветкою, змоченою в 70%-ому етиловому спирті й добре віджатою, а потім — сухою серветкою.
- Обробіть змоченою дезінфекційним розчином ганчіркою з ємності для оброблення меблів контейнери для збирання сміття й відходів, після цього одразу помістіть ганчірку в спеціальний контейнер. Контейнери для збирання сміття й відходів обробляйте в останню чергу.
- Перш ніж вилити з ємностей для оброблення меблів і стін використаний робочий розчин дезінфекційного засобу, змочіть ним серветку та обробіть нею обидві звільнені від робочого розчину ємності.
- Змочіть дезінфекційним розчином з відра для оброблення підлоги ганчірки для прибирання підлоги та протріть підлогу. Ретельно вимийте кутки, плінтуси й підлогу біля них по усьому периметру приміщення, потім промийте його центральну частину. Мийте підлогу в напрямку від дальньої стіни до виходу з приміщення. Сходи — від верхнього майданчика до нижнього.
- Протирайте підлогу та великі об’єкти послідовними рухами, не пропускайте найменших ділянок.
- Помістіть використані під час прибирання серветки й ганчірки у спеціальний контейнер і винесіть його в санітарну кімнату.
- Зніміть халат, головний убір і маску й помістіть їх у мішок для брудної білизни.
- Зніміть рукавички, вимийте руки й обробіть їх антисептиком.
- Оброблене приміщення закрийте на час експозиції дезінфекційного засобу. Час визначте за інструкцією до нього.
- Не змивайте залишків дезінфекційного розчину, якщо цього не вимагає інструкція до засобу.
ІІ етап:
- Дочекайтеся закінчення дезінфекції. Вимийте руки, надягніть стерильний набір спецодягу: халат, головний убір, маску, рукавички, — протріть дезінфекційним розчином взуття.
- Сполосніть продезінфіковані ємності для оброблення меблів і стін та налийте в них чисту воду.
- Відмийте всі поверхні чистою серветкою для оброблення меблів і стін, змоченою водопровідною водою. Робіть це в тій самій послідовності, у якій наносили дезінфекційний розчин.
- Змийте дезінфекційний розчин на шибках із внутрішньої сторони та на інших скляних поверхнях і дзеркалах, витріть їх насухо й відполіруйте.
- Вимийте підлогу чистою ганчіркою, змоченою водопровідною водою у відрі для миття підлоги. Зробіть це в останню чергу.
- Проведіть знезараження повітря бактерицидною лампою. Встановлюйте час експозиції згідно з інструкцією.
- Провітріть приміщення (за потреби).
- Зробіть запис у журналу обліку проведення генеральних прибирань в маніпуляційному кабінеті та в Журналі реєстрації роботи бактерицидних ламп. Заповнюйте всі графи чітко й розбірливо.
Проведіть генеральне прибирання поза графіком, якщо отримаєте незадовільні результати посіву повітря і змивів з об’єктів зовнішнього середовища в приміщенні. Зробіть запис про повторне прибирання у відповідному журналі.
Перед настанням осінньо-зимового та весняно-літнього сезонів під час генерального прибирання обов’язково вимийте шибки з обох сторін і перевірте щільність закриття рам.
Генеральне та поточне прибирання спрямовані на забезпечення та підтримання чистоти приміщень і переривання контактного шляху передачі збудників інфекційних захворювань. Персонал, який залучений до прибирання, має розуміти та виконувати чіткі правила під час прибирання, щоб досягнути адекватного ступеня деконтамінації за мінімальних витрат.