Санітарні вимоги до приміщень для роботи з медичними відходами
Вимоги до приміщень для зберігання та поводження з відходами визначають Державні санітарно-протиепідемічні правила і норми щодо поводження з медичними відходами, затверджені наказом МОЗ від 08.06.2015 № 325 (далі — Правила № 325).
Приміщення для поводження з відходами — це відповідне місце у закладі, де приймають, знезаражують або дезактивують, тимчасово зберігають (накопичують) відходи, миють і дезінфікують стійки-візки, контейнери та інше обладнання, що застосовують для переміщення відходів.
✅✅✅ Профілактика інфікування вірусним гепатитом С медпрацівників
Де ЗОЗ мають право працювати з відходами
Приймати, знезаражувати, тимчасово зберігати (накопичувати) відходи, мити та дезінфікувати стійки-візки, контейнери й інше обладнання, яке застосовують для переміщення відходів, можна в:
- окремій будівлі у господарчій зоні з під’їзними шляхами
- складі корпусу, в тому числі у підвальних приміщеннях з автономною витяжною вентиляцією (за винятком установок для знешкодження відходів методом спалювання, піролізу)
NB! Приміщення для роботи з відходами заборонено розміщувати у структурі підрозділів. Виняток — приміщення в лабораторіях, що працюють зі збудниками першої-четвертої груп патогенності.
Розташовуйте приміщення для роботи з відходами на відстані не менше 25 м від лікувальних корпусів та харчоблоку. Мінімальну площу приміщень визначайте залежно від потужності закладу, висоту — відповідно до габаритів обладнання, яке встановлюєте.
Мінімальні площі приміщень для роботи з відходами
Приміщення | Мінімальна площа, м2 |
Прийом і тимчасове зберігання (накопичення) незнезаражених відходів | 6 |
Робоче приміщення для знезараження відходів | залежить від габаритів обладнання, але не менше 12 |
Тимчасове зберігання оброблених відходів (приміщення передбачають, якщо немає умов для зберігання на території) | залежить від потужності ділянки, але не менше 6 |
Мийка і дезінфекція контейнерів, стійок, візків | 4 |
Приміщення тимчасового зберігання контейнерів, стійок, візків | 8 |
Склад витратних матеріалів | 4 |
Санітарно-побутові приміщення (гардеробна, душова, санвузол, зберігання прибирального інвентарю) | 6 |
Кімната персоналу з робочим місцем | 8 |
Примітка. Мінімальні площі приміщень наведені для будівель, які споруджують, та реконструйованих. За об’єму відходів до 200 л на добу можлива наявність мінімального набору приміщень у складі двох зон відповідно до пункту 6 розділу X Правил № 325.
Контейнери із безпечними відходами зберігайте на огородженому майданчику, що має тверде покриття. Контейнерний майданчик розташовуйте на території господарської зони закладу на відстані не менше 25 м від лікувальних корпусів та харчоблоку. Кількість контейнерів визначайте залежно від потужності закладу. Розмір контейнерного майданчика має перевищувати площу основи контейнерів на 1,5 м в усі боки.
На які зони поділяють приміщення для роботи з відходами
Об’ємно-планувальні і конструктивні рішення приміщень мають забезпечувати потоковість технологічного процесу та можливість дотримувати принципу поділу на «чисту» та «брудну» зони.
Умовний поділ приміщень для роботи з відходами
Зона | Які приміщення входять до складу |
«Брудна» |
|
«Чиста» |
|
Як проводити знезараження речей хворих
Як обладнати приміщення
Поверхня стін, підлоги і стелі має бути гладкою, стійкою до впливу вологи, мийних і дезінфекційних засобів. Підлогу вкривайте не слизьким матеріалом, стійким до вологи і механічного впливу.
NB! Зовнішня і внутрішня поверхня меблів та обладнання має бути гладкою.
Забезпечуйте приміщення постачанням холодної та гарячої води, водовідведенням, системою автономної вентиляції. У всіх приміщеннях має бути сумісне або штучне освітлення відповідно до гігієнічних вимог щодо природного, штучного та поєднаного освітлення житлових і громадських будівель. Далі ознайомтеся з вимогами до мікроклімату приміщень.
Вимоги до мікроклімату в приміщеннях
Вимоги до організації повітрообміну:
- повітрообмін приміщень має підтримувати допустимі параметри мікроклімату
- пристрій вентиляції має запобігати перетіканню повітряних мас з «брудних» зон у «чисті»
- у приміщеннях встановлюйте автономну припливно-витяжну вентиляцію з механічним спонуканням
- кратність повітрообміну за витяжкою та необхідність установки місцевих відсмоктувачів визначайте залежно від виду, кількості і потужності технологічного обладнання
- встановлюйте витяжну вентиляцію з механічним спонуканням без влаштування організованого притоку з приміщень «брудної» зони
Розміщуйте обладнання так, щоб медичний персонал мав до нього вільний доступ. Приміщення тимчасового зберігання і знезараження відходів оснащуйте бактерицидними опромінювачами або іншими пристроями знезараження повітря.
Як проводити поточне та генеральне прибирання
Приміщення для поводження з відходами, обладнання та інвентар утримуйте у чистоті. Поточне прибирання проводьте вологим способом раз на тиждень із застосуванням мийних і дезінфекційних засобів, генеральне — раз на місяць. Обробляйте стіни, меблі, технологічне обладнання, підлогу. Обробку здійснюйте дезінфекційним розчином, протирайте обладнання, видаляйте видимі забруднення зі стін, мийте підлогу.
Використовуйте окремий прибиральний інвентар для «чистої» та «брудної» зони. На ньому має бути чітке маркування, зазначені види прибиральних робіт. Інвентар для прибирання використовуйте лише за призначенням і зберігайте окремо в коморах або шафах основних виробничих приміщень.