Заклади охорони здоров’я зобов’язані інформувати споживачів про властивості пропонованого товару/послуги, наявність відповідних дозвільних документів, сертифікатів якості тощо. Цього вимагають такі нормативно-правові акти:
- Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 № 1023-XII (далі — Закон про захист прав споживачів);
- Правила побутового обслуговування населення, затверджені постановою КМУ від 16.05.1994 № 313;
Які документи оприлюднити
Документи, з якими ви зобов’язані ознайомлювати споживачів, ми об’єднали в блоки:
- інформація про заклад;
- інформація про послуги, які надає заклад;
- загальна інформація.
Що передбачає кожен блок, розглянемо детальніше.
1. Інформація про медзаклад
Аби поінформувати споживачів про найменування виконавця робіт, його адресу, номери телефонів, ПІБ керівника (власника), дозвіл провадити господарську практику тощо, підготуйте такі документи, як-от:
- копія —
— Виписки з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців;
— ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики;
— акредитаційного сертифіката — за наявності;
— свідоцтва про атестацію/сертифікацію лабораторії — за наявності;
— інших наявних дозвільних документів (сертифікатів, ліцензій, патентів), наприклад ліцензії на провадження діяльності з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів; - інформація про медичних працівників, які працюють у закладі, — ПІБ, посада, наявність кваліфікаційної категорії;
- режим роботи закладу.
- напис «Згідно з оригіналом»;
- дата;
- ПІБ, підпис посадової особи і печатка (за наявності).
Що робити тим, хто не має ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики у паперовому вигляді? Роздрукуйте рішення МОЗ про видачу вашому закладу ліцензії. Воно має бути розміщене на офіційному сайті відомства.
2. Інформація про послуги, які надає заклад
Цей блок передбачає ознайомити споживачів з інформацією про:
- медичні послуги — платні та безплатні;
- гарантійні зобов’язання, якщо вони затверджені в закладі;
- сертифікацію продукції, яку заклад використовує під час роботи.
3. Загальна інформація
Документи цього блоку мають ознайомити споживачів із їхніми правами та обов’язками, а також допомогти розв’язати можливі проблеми. Для цього підготуйте:
- книгу відгуків та пропозицій;
- правила перебування та обслуговування пацієнтів у закладі;
- права та обов’язки пацієнтів;
- перелік категорій громадян, які мають пільги та привілеї в обслуговуванні — якщо вони встановлені;
- адреси та номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів, тощо.
Книгу відгуків та пропозицій прошийте, пронумеруйте та завірте підписом керівника і печаткою закладу (за наявності).
Читайте: "Медична реформа для медсестер: умови роботи, навики та оплата праці"
Де розмістити інформацію про медзаклад
Законодавство чітко не визначає місця, де заклад охорони здоров’я має розміщувати зазначені документи. За аналогією до законів, що регулюють це питання у сфері торгівлі, зберіть таку інформацію в куточку та/або папці споживача. До того ж закон не забороняє мати й те, й інше.
Якщо вирішите сформувати і куточок, і папку, то в куточку розмістіть ліцензійні документи, режим роботи, правила перебування пацієнтів та відвідувачів у закладі тощо. Детальнішу інформацію зберіть у папці споживача.
Куточок споживача установіть у холі приміщення у доступному для пацієнтів місці. Папку споживача зберігайте на рецепції.
Якою мовою складати куточок споживача в медзакладі
Інформацію споживачам надавайте згідно із законодавством про мови (абз. 20 ч. 1 ст. 15 Закону про захист прав споживачів). Конституційний Суд України визнав Закон України «Про засади державної мовної політики» від 03.07.2012 № 5029-VI неконституційним. Тому звертайтеся до Конституції України, яка визначає основи державної мовної політики.
Отже, навіть якщо ваш заклад працює на території, де використовуються регіональні мови або мови національних меншин, усю документацію викладайте українською мовою. Це стосується й інформації для споживачів.
Читайте: "Орієнтовна циклограма діяльності головної медичної сестри на ІV квартал"
Чого чекати за порушення прав споживачів
Якщо не надаватимете споживачам необхідної доступної, достовірної та своєчасної інформації про товар, роботу або послугу, можете наразитися на штраф. Його розмір становить:
- 30% вартості наданої послуги, але не менше ніж п’ять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
- п’ять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян — якщо ваш заклад не веде обов’язковий облік доходів і витрат (пп. 7 п. 1 ст. 23 Закону про захист прав споживачів).
Аби уникнути зайвих проблем, виважено оформлюйте й публікуйте для споживачів необхідну їм інформацію.
Тож не бійтеся штрафів, якщо дотримуєте вимог законодавства про права споживачів. Пам’ятайте, що інформацію можна розміщувати як у куточку, так і в папці споживача. Документи складайте українською мовою. Копії документів обов’язково завіряйте.