Наглядова рада закладу охорони здоров’я: порядок утворення і повноваження

Автор
експерт з охорони здоров’я
Що таке наглядова рада, коли вона повинна почати діяти у медзакладі відповідно до чинного законодавства і які є вимоги до її членів? Про це читайте у статті

Державні і комунальні закладах охорони здоров’я, які надають спеціалізовану медичну допомогу та укладають договори з НСЗУ, наглядові ради матимуть обов’язково. В інших ЗОЗ наглядові ради утворюватимуть за бажанням. Докладніше про це далі.

Виплати працівникам ЗОЗ

21.11.2023 Уряд ухвалив постанову «Про наглядову раду закладу охорони здоров’я» від № 1221 (далі Постанова № 1221), якою затвердив:

  • Порядок утворення наглядової ради закладу охорони здоров’я (далі — Порядок);
  • Типове положення про наглядову раду закладу охорони здоров’я.

Обов’язок і базові норми, які стосуються утворення та повноважень наглядових рад ЗОЗ, встановив Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення надання медичної допомоги» від 01.07.2022 № 2347-IX. Ці норми наведені в статті 24 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» від 19.11.1992 2801-XII.

Вимога про наявність у спеціалізованому ЗОЗ наглядової ради для укладення договору з НСЗУ почне діяти через шість місяців після припинення або скасування воєнного стану, але не раніше завершення формування спроможної мережі закладів охорони здоров’я відповідних госпітальних округів (п. 4 Постанови № 1221). Утім підготуватися слід завчасно.

Що таке наглядова рада

Наглядова рада — це утворений відповідно до Порядку колегіальний орган управління закладу охорони здоров’я, який у межах компетенції, визначеної законом і положенням про наглядову раду, здійснює управління закладом охорони здоров’я, а також контролює діяльність керівника закладу охорони здоров’я.

Мета діяльності наглядової ради:

  • забезпечити ефективне управління закладом охорони здоров’я у спосіб, що збалансовує та задовольняє інтереси всіх заінтересованих сторін;
  • гарантувати надання якісної та доступної медичної допомоги;
  • забезпечити реалізацію прав пацієнтів та працівників ЗОЗ;
  • сприяти ефективній реалізації прав власника на управління ЗОЗ.

Наглядова рада ЗОЗ: порядок утворення

КМУ постановою від 06.09.2024 № 1070 вніс зміни до Постанови № 1221. Зокрема, конкретизував вимоги до членів конкурсної комісії, незалежних членів наглядових рад і порядку проведення конкурсу. 

Наглядова рада утворюється за рішенням власника закладу та діє на засадах незалежності, професійності, компетентності, відкритості та прозорості.

Кількість членів наглядової ради визначається залежно від статусу закладу охорони здоров’я у спроможній мережі закладів охорони здоров’я відповідного госпітального округу:

  • загальний ЗОЗ — 5—7 осіб;
  • кастерний ЗОЗ — 7—11 осіб;
  • надкластерний ЗОЗ — 11—15 осіб.

Наглядова рада складається з:

  • представників власника — від 2 до 7 осіб,
  • незалежних членів наглядової ради — від 3 до 8 осіб.

Кандидат у члени наглядової ради мусить відповідати трьом вимогам:

  1. Мати вищу освіту не нижче ніж перший (бакалаврський) рівень.
  2. Мати досвід роботи не менше ніж п’ять років в одній або сукупно у кількох сферах — забезпечення та захист прав у галузі охорони здоров’я, сприяння розвитку охорони здоров’я, надання медичних послуг, протидія корупції, економіка, банківська справа, фінанси, управління та правознавство.
  3. Вільно володіти державною мовою. Виняток — кандидати з іноземним громадянством.

ВРУ законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вирішення нагальних питань у сфері охорони здоров’я та соціальній сфері» від 22.05.2024 № 3728-IX (далі — Закон № 3728) уточнила, яким має бути склад наглядових рад ЗОЗ.

Закон № 3728 регламентує, що до складу наглядової ради закладу охорони здоровʼя, крім представників власника закладу охорони здоровʼя (уповноваженого ним органу) та відповідних органів виконавчої влади та/або органів місцевого самоврядування, входять (за їхньою згодою):

  • депутати місцевих рад,
  • представники громадськості та громадських обʼєднань, діяльність яких спрямована на захист прав у сфері охорони здоровʼя,
  • організацій, що здійснюють професійне самоврядування у сфері охорони здоровʼя.

До складу наглядових рад мають бути включені незалежні члени наглядової ради, кількість яких повинна становити більшість від загальної кількості.

Увага! Наглядова рада, в якій кількість представників власника перевищує кількість незалежних членів наглядової ради, не є правоможною.

Незалежні члени наглядової ради обираються за конкурсом. Для проведення конкурсу власник закладу утворює конкурсну комісію та затверджує її склад.

Власник закладу розміщує рішення про утворення конкурсної комісії та затвердження її персонального складу на своєму офіційному веб-сайті та письмово повідомляє про це керівникові ЗОЗ.

Не може бути кандидатом у члени наглядової ради особа, яка має:

  • судимість за вчинення кримінального правопорушення, якщо така судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку,
  • протягом останніх п’яти років накладалося адміністративне стягнення за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення;
  • для державного закладу охорони здоров’я, утвореного у формі державного некомерційного підприємства, до незалежних членів наглядової ради додатково застосовуються критерії, передбачені статтею 113 Закону України «Про управління об’єктами державної власності».

Антикорупційні декларації: хто з медиків має подавати

Для державного закладу охорони здоров’я, утвореного у формі державного некомерційного підприємства, до незалежних членів наглядової ради додатково застосовуються критерії, передбачені статтею 113 Закону України «Про управління об’єктами державної власності».

Додаткові вимоги до незалежних членів наглядових рад державних ЗОЗ

Для державного ЗОЗ, утвореного у формі державного некомерційного підприємства, до незалежних членів наглядової ради додатково застосовують критерії, передбачені статтею 11-3 Закону України «Про управління об’єктами державної власності» від 21.09.2006 № 185-V (далі — Закон № 185). Так, незалежним членом наглядової ради державного унітарного підприємства або, з урахуванням положень законів України, господарського товариства, у статутному капіталі якого понад 50% акцій (часток) належать державі, не може бути особа:

  • яка є або протягом останніх п’яти років була посадовою особою такого державного унітарного підприємства або господарського товариства, або його дочірнього підприємства, філії, представництва та/або іншого відокремленого підрозділу;
  • є або протягом останніх трьох років була працівником такого державного унітарного підприємства або господарського товариства, або його дочірнього підприємства, філії, представництв та/або іншого відокремленого підрозділу;
  • є афілійованою особою* такого державного унітарного підприємства або господарського товариства та/або його акціонерів (учасників), або його дочірнього підприємства, філії, представництва та/або інших відокремлених підрозділів та/або їх посадових осіб;
  • отримує або отримувала від такого державного унітарного підприємства або господарського товариства, або його дочірнього підприємства, філії, представництва та/або іншого відокремленого підрозділу будь-які доходи, крім доходів у вигляді винагороди за виконання функцій члена наглядової ради;
  • є власником корпоративних прав такого господарського товариства (самостійно або разом з афілійованими особами) або представляє інтереси такого власника;
  • є державним службовцем чи представником держави;
  • є аудитором такого державного унітарного підприємства або господарського товариства, або була ним протягом певного періоду за останні три роки, що передували її призначенню (обранню) до наглядової ради;
  • бере участь в аудиті такого державного унітарного підприємства або господарського товариства, або його дочірнього підприємства, філії, представництва та/або іншого відокремленого підрозділу як аудитор, який працює в складі аудиторської організації, або брала участь у такому аудиті протягом певного періоду за останні три роки, що передували її призначенню (обранню) до наглядової ради;
  • має або мала протягом останнього року господарські або цивільно-правові відносини з таким державним унітарним підприємством або господарським товариством, або його дочірнім підприємством, філією, представництвом та/або іншим відокремленим підрозділом безпосередньо чи як акціонер (учасник), керівник або член виконавчого органу суб’єкта господарювання, яке має або мало такі зв’язки;
  • працювала на посаді незалежного члена в складі наглядової ради такого державного унітарного підприємства або господарського товариства протягом трьох строків;
  • є близькою особою** з особами, зазначеними в пунктах 1—10 частини першої статті 11-3 Закону № 185.

* Термін «афілійована особа» вживається у значенні, наведеному в Законі України «Про акціонерні товариства» від 27.07.2022 № 2465-IX.

** Термін «близька особа» вживається у значенні, наведеному в Законі України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII.

Наглядова рада: конкурс

Для проведення конкурсу власник закладу утворює конкурсну комісію та затверджує її склад.

До складу конкурсної комісії входять по три представники від:

  • власника закладу;
  • структурного підрозділу з питань охорони здоров’я (для комунального закладу охорони здоров’я) або МОЗ (для державного закладу охорони здоров’я);
  • громадських об’єднань, діяльність яких спрямована на захист прав у сфері охорони здоров’я або протидію корупції, які провадять такий вид діяльності протягом не менш як п’яти років до дати подання кандидатур своїх представників.

Якщо власник закладу — структурний підрозділ з питань охорони здоров’я або МОЗ, до складу конкурсної комісії входять чотири представники від власника та п’ять представників від неурядових організацій.

Якщо кандидатів від неурядових організацій більше — власник закладу обирає того, який найбільше відповідає вимогам, визначеним у пункті 13 Порядку № 1221. Неурядова організація може подати власникові закладу одного кандидата до складу конкурсної комісії.   

Увага! Члени конкурсної комісії подають власникові закладу заяву про відсутність конфлікту інтересів. У заяві зобов’язуються утриматися від участі в голосуванні щодо члена наглядової ради, стосовно якого мають конфлікт інтересів. Форму заяви затверджує власник.

До проведення конкурсу залучаються з правом дорадчого голосу експерти проєктів міжнародної технічної допомоги, фінансових організацій, які відповідно до міжнародних угод протягом останніх п’яти років надають Україні міжнародну технічну допомогу у сфері охорони здоров’я, корпоративного управління та/або запобігання і протидії корупції за кошти таких організацій, а також фахівці з управління персоналом, призначені власником закладу.

Конкурс проводиться конкурсною комісією у строк, що не перевищує 60 календарних днів з моменту опублікування оголошення.

Документи для участі у конкурсі приймаються у строк не менше 10 календарних днів після дати оприлюднення оголошення. Документи, надіслані кандидатами на посаду незалежного члена наглядової ради (далі — Кандидат) для участі у конкурсі після закінчення зазначеного в оголошенні строку, не розглядаються.

Конкурсна комісія опубліковує оголошення на офіційному веб-сайті власника закладу, закладу охорони здоров’я та/або веб-сайтах, на яких опубліковуються оголошення.

Як заповнити і подати антикорупційну декларацію: шпаргалка

Документи кандидата для участі у конкурсі

Для участі у конкурсі кандидати надсилають в електронній формі на адресу електронної пошти, зазначену в оголошенні, заяву про участь у конкурсі разом з:

1) копією документа, що посвідчує особу кандидата;

2) резюме за формою, визначеною в оголошенні;

3) копією (копіями) документа (документів) про вищу освіту;

4) мотиваційним листом, що містить обґрунтування заінтересованості кандидата у зайнятті посади незалежного члена наглядової ради;

5) копією довідки про відсутність судимості;

6) копією інформаційної довідки з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні aбo пов’язані з корупцією правопорушення;

7) заявою про відсутність конфлікту інтересів за формою, визначеною в оголошенні;

8) копією довідки про доходи (довідки з Державного реєстру фізичних осіб про суми виплачених доходів та утриманих податків) за останні чотири послідовні податкові квартали.

Кандидат може подавати додаткові документи стосовно досвіду роботи, професійної компетентності і репутації (зокрема, характеристики, рекомендації, наукові публікації).

Алла Худякова шеф-редактор Експертус Охорона здоров'я
За алгоритмом створіть сильну медичну команду та виведіть якість послуг ЗОЗ на новий рівень. Станьте лідером, до якого прислухається весь медичний персонал

Наглядова рада: етапи конкурсу

Конкурс проводиться у два етапи.

На І етапі конкурсна комісія розглядає подані кандидатами заяви та документи i перевіряє їх на відповідність вимогам, передбаченим у п. 6 Порядку.

На ІІ етапі конкурсна комісія проводить відкриту співбесіду із кандидатами.

Конкурсна комісія подає власникові закладу узгоджену пропозицію щодо кандидатів, відібраних за результатами конкурсу.

Власник закладу протягом 14 календарних днів після надходження пропозиції від конкурсної комісії приймає рішення про створення наглядової ради та затвердження її персонального складу з включенням  представників власника та незалежних членів наглядової ради.

Між незалежним членом наглядової ради та ЗОЗ укладається цивільно-правовий договір, який, зокрема, містить:

  • порядок здійснення повноважень,
  • права та обов’язки члена наглядової ради,
  • підстави дострокового припинення повноважень,
  •  наслідки розірвання договору та інші умови, щодо яких сторонами досягнуто згоди.

Строк повноважень члена наглядової ради (як представників власника, так i незалежних членів наглядової ради) становить п’ять років, але може бути меншим у зв’язку з плановою ротацією.  Це стосується як представників власника, так i незалежних членів. Утім, положення про планову ротацію наразі не діють, вони наберуть чинності 24 листопада 2026 року.

Повноваження наглядової ради ЗОЗ

Серед основних повноважень наглядової ради:

1. погоджувати стратегічний та річний плани діяльності ЗОЗ, затверджувати показники ефективності діяльності та створювати систему контролю за їх досягненнями;

2. надавати пропозиції до проєктів фінансового плану ЗОЗ;

3. погоджувати принципи формування організаційної структури ЗОЗ, вносити пропозиції щодо оптимізації організаційної структури за напрямами діяльності;

4. подавати пропозиції власникові ЗОЗ щодо звільнення з посади керівника, умов контракту з ним, матеріальної винагороди за ефективне управління та матеріальної відповідальності за заподіяну шкоду;

5. утворювати підрозділ внутрішнього аудиту ЗОЗ, до функцій якого входять, зокрема, перевірка, оцінювання та моніторинг функціонування систем бухгалтерського обліку та внутрішнього контролю ЗОЗ, затверджувати порядок проведення внутрішнього аудиту та подавати власникові закладу звіти за його результатами;

6. створювати систему контролю за дотриманням норм етики та деонтології, вимог законодавства і прав пацієнтів під час здійснення медичного обслуговування, а також за своєчасним, достовірним i повним розкриттям інформації, яка підлягає оприлюдненню ЗОЗ відповідно до законодавства;

7. інформувати власника ЗОЗ про недоліки діяльності ЗОЗ, випадки недодержання норм етики та деонтології і вимог законодавства під час здійснення медичного обслуговування населення, внесення пропозицій щодо покращення діяльності ЗОЗ, розвитку матеріально-технічної бази та інфраструктури ЗОЗ, якості медичного обслуговування населення, забезпечення прав і безпеки пацієнтів;

  • погоджувати внутрішні положення та порядки, що мають системний характер, зокрема:
  • положення про преміювання працівників за підсумками роботи ЗОЗ;
  • порядку надходження і використання коштів, отриманих як благодійні пожертви, гранти та дарунки;
  • порядку приймання, зберігання, відпуску та обліку лікарських засобів та медичних виробів;
  • положення про забезпечення належного розгляду скарг пацієнтів та реагування ЗОЗ на такі скарги.

Зверніть увагу, що члени наглядової ради мають право, зокрема, отримувати повну, достовірну та своєчасну інформацію про ЗОЗ, необхідну для виконання своїх функцій, ознайомлюватися з документами ЗОЗ, отримувати їх копії. Не виняток — інформація з обмеженим доступом за умови її деперсоніфікації.

ЗОЗ має надати документи та інформацію членам наглядової ради протягом п’яти робочих днів із дати подання відповідного запиту керівникові ЗОЗ та/або секретарю наглядової ради.

Наглядова рада провадить свою діяльність за щорічними робочими планами. Їх формують на підставі пропозицій голови та членів наглядової ради.

Робочий план повинен містити ключові показники ефективності наглядової ради, над досягненням яких вона має працювати. До таких показників належать, зокрема:

  • виявлення системних проблем ЗОЗ і шляхи їх розв’язання;
  • підвищення рівня інвестиційної привабливості ЗОЗ;
  • формування системи внутрішнього контролю ЗОЗ;
  • забезпечення функціонування механізму оцінки якості медичної допомоги;
  • стан виконання стратегії ЗОЗ.

Формою роботи наглядової ради є засідання.

Щороку наглядова рада звітує власникові ЗОЗ про свою діяльність та вжиті нею заходи, спрямовані на виконання робочого плану, за відповідний календарний рік. Термін подання річного звіту — не пізніше 31 травня року, що настає за звітним. У річному звіті обов’язково має бути розділ, який містить інформацію про виконання ключових показників ефективності наглядової ради та оцінку діяльності членів наглядової ради.

Якщо за результатами незалежного оцінювання, проведеного зовнішнім аудитором чи аудиторською фірмою, діяльність наглядової ради виявиться незадовільною, власник ЗОЗ ухвалює рішення про формування нового складу наглядової ради.

Члени наглядової ради, діяльність якої визнана незадовільною, не можуть увійти до нового складу наглядової ради.

Вимога про наявність у спеціалізованому ЗОЗ наглядової ради для укладення договору з НСЗУ почне діяти через шість місяців після припинення або скасування воєнного стану, але не раніше завершення формування спроможної мережі закладів охорони здоров’я відповідних госпітальних округів (п. 4 Постанови № 1221).

Як бачимо, порядок утворення наглядової ради і положення про її роботу передбачають широке коло повноважень. Наглядова рада має виконувати не лише контрольну функцію, а й допомагати підвищити ефективність роботи ЗОЗ і якість медичного обслуговування. Наскільки успішно це працюватиме на практиці, побачимо через кілька років. Наразі ЗОЗ і їхні власники мають час ознайомитися з новими нормами і визначити, чи потрібна їм наглядова рада. Рішення про утворення наглядової ради приймає власник. Її формування так само входить до компетенції власника.

Робота за програмою медичних гарантій у 2025 році

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді