Як медзакладу закупити електричну енергію

941

Запитання

Питання стосовно закупівлі електричної енергії у 2019 році. Наш заклад є бюджетною установою (одержувачем бюджетних коштів), тому Законом України № 2628 від 23.11.2018 передбачено, що ми маємо право (але не обов’язок) бути користувачами універсальної послуги з постачання електричної енергії ПрАТ «Y». У той же час через наявність конкурентного ринку з постачання електроенергії (ПрАТ «Y» не є монополістом) відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» наше підприємство провело відкриті торги та визначило переможця на закупівлю електричної енергії у 2019 році. Фактично ПрАТ «Y» був нашим постачальником електроенергії у січні-березні 2019 року на бездоговірних засадах: договір не укладався, заява-приєднання не підписувалась, тобто наші взаємовідносини жодним чином не підтверджені, що суперечить Правилам роздрібного ринку електричної енергії. На даний час ПрАТ «Y» вимагає погашення заборгованості за постачання електроенергії і погрожує відключенням. В телефонному режимі нам було повідомлено, що ми є споживачами універсальної послуги і зобов’язані терміново укласти договір з ПрАТ «Y». Які є шляхи вирішення даної проблеми (стягнення заборгованості у судовому порядку), адже укласти договір з ПрАТ «Y» я не маю права? (Орфографія і пунктуація автора збережені)

Відповідь

Закон України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII (далі — Закон № 2019) передбачає право певної категорії замовників-бюджетників закуповувати електроенергію в постачальника універсальних послуг (далі — ПУП).

Так, на період з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2020 року включно, універсальні послуги, окрім побутових та малих непобутових споживачів, постачальник таких послуг надає також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності та іншим споживачам, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт (п. 13 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2019).

Важливо! Закупівля електроенергії цими споживачами в ПУП є їх правом, а не обов’язком.

Отримати готову відповідь на запитання

ПУП постачає електроенергію:

  • у порядку, визначеному Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі — Правила № 312)
  • на умовах договору постачання універсальних послуг.

Договір про постачання універсальних послуг — це публічний договір приєднання. Його ПУП розробляє на підставі типового договору, форма якого затверджена НКРЕКП. ПУП повинен розмістити договір постачання універсальних послуг на своєму офіційному веб-сайті.

Договір про постачання електричної енергії ПУП — домовленість між ПУП та побутовим або малим непобутовим споживачем, яка передбачає постачання всього обсягу фактичного споживання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачем у певний період часу ПУП за цінами ПУП (пп. 1.1.2 Правил № 312).

Фактом приєднання споживача до умов договору постачання універсальних послуг (акцептування договору) вважають вчинення споживачем будь-яких дій, що засвідчують його бажання укласти договір (п. 13 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2019). Зокрема:

  • надання підписаної заяви про приєднання
  • оплата рахунка постачальника універсальної послуги
  • факт споживання електричної енергії

Договір про постачання електричної енергії ПУП укладають через приєднання до умов договору про постачання електричної енергії ПУП, опублікованого в засобах масової інформації та на веб-сайті постачальника (п. 8 постанови КМУ від 14.03.2018 № 312), шляхом:

  • оплати рахунка, отриманого від ПУП
  • фактичного споживання будь-яких обсягів електричної енергії
  • підписання заяви-приєднання до умов договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг

Отже, якщо замовник як споживач, який «підпадає» під ПУП, не уклав договір про закупівлю електричної енергії на 2019 рік до 01 січня 2019 року та продовжував фактично споживати будь-які обсяги електричної енергії з нового року, вважають, що цей замовник таким шляхом уклав договір про постачання ПУП електричної енергії.

Врахуйте також, що де-юре ринок електроенергії на сьогодні конкурентний. Отже, замовник як споживач, який має право, а не обов’язок закупити електроенергію в ПУП, повинен вчинити всі дії, що від нього залежать, щоб закупити електроенергію саме на відкритому ринку. І тільки після того, коли таку закупівлю де-факто не можна провести, закуповувати в ПУП. Наголосимо, що така закупівля в ПУП має проходити з дотриманням положень не тільки законодавства у сфері ринку електроенергії, а й у сфері публічних закупівель.

Важливо! Мінекономрозвитку у листі від 13.12.2018 № 3304-04/54502-07 зазначає, що постачання електричної енергії не належить до сфери природних монополій та є конкурентним видом діяльності. А отже, закупівлю електроенергії слід проводити лише із застосуванням відкритих торгів. Переговорну процедуру закупівлі замовник застосовує як виняток у випадках, передбачених ч. 2 ст. 35 Закону № 922.

Закупівлю електроенергії в ПУП замовники проводять як закупівлю товару, але із супровідними послугами. А умовою визначення предмета закупівлі електроенергії в ПУП як товару є те, що вартість супровідних послуг (в т. ч. послуг з розподілу) менша вартості товару.

Тож якщо очікувана вартість електроенергії для закупівлі в ПУП дорівнює або перевищує 200 тис. грн, то такій закупівлі має передувати відповідна процедура закупівлі. А оскільки в межах території здійснення діяльності одного ПУП не допускається діяльність іншими ПУП, закупівлю електроенергії в ПУП замовник проводить за переговорною процедурою закупівлі на підставі пункту 2 частини 2 статті 35 Закону № 922.

Отже, можемо зробити висновок, що у цій ситуації замовник:

  • фактично уклав договір на закупівлю електроенергії в ПУП, оскільки продовжував її отримувати та не відмовився від отримання електроенергії
  • оплату за отриману від ПУП електроенергію такий постачальник може стягнути через суд
  • якщо очікувана вартість електроенергії за січень—квітень дорівнює або перевищує 200 тис. грн, то замовник фактично уникнув проведення процедури закупівлі на відповідний обсяг та суму електроенергії

Нагадаємо: закупівля товарів, робіт і послуг без застосування визначених законодавством процедур закупівель належить до адмінправопорушень, за які передбачена адміністративна відповідальність у вигляді штрафу в розмірі від 11 900 грн до 17 000 грн (в ч. 1 ст. 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення).

Робота за програмою медичних гарантій у 2025 році

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

ProZorro для закупівлі лікарських засобів

Наприкінці грудня розробники електронної системи ProZorro інтегрували її з Національним переліком основних лікарських засобів. Користь для замовників — очевидна. Це значно зменшує ризик помилитися під час закупівлі ліків і збільшує конкуренцію. Розглянемо, із чого все розпочалося й чому це так важливо.
1320

Реєстрація сільської амбулаторії в електронній системі: чи потрібно?

Дізнайтеся, чи повинен головний лікар сільської лікарської амбулаторії реєструвати заклад і себе в електронній системі. Які аспекти роботи з електронною системою залежать від організаційно-правової форми закладу та його юридичного статусу?
1050

Закупівля лікарських засобів: практичні аспекти

Закупівля лікарських засобів проводиться відповідно до ЗУ «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922). Згідно з документом на замовника покладається обов’язок визначати предмет закупівлі відповідно до затвердженого Міністерством економічного розвитку наказу від 17.03.2016 № 454. Цей наказ встановлює порядок ідентифікації предмету закупівлі.
4233

Створення тендерного комітету в медичному закладі: основні вимоги

Для організації та проведення процедур закупівлі у медичному закладі має бути створено тендерний комітет або призначено уповноважену особу (осіб). Які вимоги на сьогодні висунуто до роботи тендерного комітету
3893