Чи має право ЗОЗ надавати історії хвороб пацієнтів комісії департаменту охорони здоров’я
Запитання
Комісія, яку сформував директор департаменту охорони здоров’я відповідно до листа МОЗ, просить ЗОЗ надати для перевірки історії хвороб пацієнтів. Мета — визначити обґрунтованість госпіталізації та забезпечення пацієнтів лікарськими засобами. Чи має ЗОЗ законні підстави надавати таку документацію? Чи належать листки лікарських призначень, які є невід’ємною частиною історії хвороби, до медичної таємниці?
Відповідь
Заклад охорони здоров’я не має права розголошувати лікарську таємницю навіть на вимогу комісії департаменту охорони здоров’я (ДОЗ). Докладніше — далі.
Юридичний супровід роботи медзакладу: прораховуємо ризики
Форма № 003-4/о «Листок лікарських призначень» (далі — Форма № 003-4/о) — основний обліковий документ, у якому реєструють режим перебування хворого в стаціонарі, призначені йому обстеження й лікування (п. 2 Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації № 003-4/о «Листок лікарських призначень», затвердженої наказом МОЗ від 29.05.2013 № 435).
Після виписки хворого зі стаціонару ЗОЗ зберігає Форму № 003-4/о разом із формою первинної облікової документації № 003/о «Медична карта стаціонарного хворого № ___», затвердженою наказом МОЗ від 14.02.2012 № 110, протягом 25 років.
Пацієнт має право на таємницю про стан свого здоров’я, факт звернення по медичну допомогу, діагноз і відомості, одержані під час його медичного обстеження (ст. 286 Цивільного кодексу України, ст. 39-1 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» від 19.11.1992 № 2801-XII; далі — Основи).
Медичні працівники й інші особи, які під час виконанням професійних або посадових обов’язків отримали інформацію про хворобу, медичне обстеження, інтимне й сімейне життя громадянина, не мають права розголошувати цих відомостей. Виняток — якщо таке розголошення передбачають законодавчі акти.
Медичні, фармацевтичні працівники й фахівці з реабілітації зобов’язані зберігати лікарську таємницю. Заборонено вимагати й надавати за місцем роботи або навчання інформацію про діагноз і методи лікування пацієнта (ст. 39-1, 40, 78 Основ).
Увага! З огляду на інформацію, яку вносять медичні працівники до Листка лікарських призначень, Форма № 003-4/о є документом, що містить лікарську таємницю.
РНБО доручило МОЗ спільно з НСЗУ забезпечити моніторинг того, як надавачі медичних послуг виконують договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій. Зокрема, перевіряти, чи забезпечують вони наявність і використання необхідних лікарських засобів під час надання медичних послуг відповідно до галузевих стандартів (Рішення РНБО «Про додаткові заходи щодо забезпечення доступності лікарських засобів для українців» від 12.02.2025 № 82/2025).
Для того щоб реалізувати свої повноваження, місцеві державні адміністрації мають право:
- одержувати відповідну статистичну інформацію та інші дані, зокрема, від підприємств, установ та організацій, їхніх філій і відділень незалежно від форм власності;
- давати згідно з законодавством розпорядження керівникам підприємств, установ, організацій, їхніх філій та відділень незалежно від форм власності і громадянам із контрольованих питань (п. 3 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.1999 № 586-XIV).
ДОЗ як структурний підрозділ місцевої державної адміністрації має право одержувати в установленому законодавством порядку від підприємств, установ та організацій документи й матеріали, необхідні для того, щоб виконувати свої завдання (постанова КМУ «Про затвердження Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації» від 26.09.2012 № 887).
Ознайомтеся також із положенням про ДОЗ, якому підпорядковується ваш заклад. Наприклад, Положення про Департамент охорони здоров’я Харківської обласної державної адміністрації передбачає право цього ДОЗ одержувати в установленому порядку від інших структурних підрозділів обласної державної адміністрації, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій усіх форм власності інформацію, документи й інші матеріали, а від місцевих органів державної статистики — безплатно статистичні дані, необхідні для виконання своїх завдань.
Хоча стаття 40 Основ і передбачає можливість розголошувати лікарську таємницю у визначених законодавством випадках, жоден із нормативних актів, на виконання яких керівник ДОЗ видав наказ, не містить повноважень комісії отримувати інформацію з обмеженим доступом, зокрема й лікарську таємницю. У такому разі законних підстав розголошувати лікарську таємницю ЗОЗ не має.