НСЗУ роз’яснила, як повідомляти пацієнту важкі новини

Багато лікарів використовують у своїй практиці протокол повідомлення поганих новин SPIKES. Однак він, переконані в НСЗУ, не враховує всіх моральних аспектів, із якими стикається молодий лікар. Тож НСЗУ запропонувала ще 10 порад

⭐ Зміни в медичному законодавстві за грудень ⭐

Лікарю іноді складно не лише поставити правильний діагноз, а й повідомити пацієнтові, якщо діагноз невтішний. Розмова про погані новини важка як для пацієнта, так і для лікаря, підкреслили в НСЗУ.

НСЗУ роз’яснила, як повідомляти пацієнту важкі новини

«І якщо в інших країнах навички комунікації з пацієнтами — обов’язковий предмет у медичних вишах, в Україні лікарі цього вчаться тільки під час роботи», — йдеться в повідомленні.

Відомий протокол повідомлення поганих новин SPIKES складається з шести кроків:

  1. Налаштуватися на складну розмову.
  2. З’ясувати під час бесіди з пацієнтом ступінь його обізнаності стосовно наявної хвороби.
  3. Запитати пацієнта про готовність отримати достовірну та повну інформацію.
  4. Провести складну розмову (якщо пацієнт виявив бажання почути правду).
  5. Слідкувати за емоціями пацієнта та реагувати на них.
  6. Ознайомити пацієнта з планом лікування.

✅✅✅ Як вести Реєстр медичних висновків в ЕСОЗ

Однак, на думку авторів статті, цей протокол не враховує усіх моральних аспектів, з якими стикається молодий лікар. Тож НСЗУ запропонувала ще 10 порад щодо того, як повідомляти пацієнтам важкі новини:

  1. Прийміть для себе факт, що повідомляти, навіть погані новини, потрібно. Адже переважна більшість людей хотіла б знати правду, навіть невтішну. Важливо озброїти пацієнта інформацією, яка дозволить йому прийняти зважене рішення щодо подальших кроків.
  2. Не зволікайте зі складною розмовою. Людині потрібен час, щоб прийняти правду та наважитись на наступні кроки.
  3. Складна розмова має відбуватися тільки віч-на-віч, а не по телефону. Знайдіть спокійне місце, де у людини буде можливість сісти і усвідомити те, що трапилося. Не створюйте фізичний бар’єр між вами та пацієнтом — краще сідати поруч, аніж за письмовим столом.
  4. Говорити про діагноз, про варіанти лікування або про відсутність сенсу у подальшому лікуванні потрібно зрозумілою для пацієнта мовою. Не використовуйте складну термінологію.
  5. Велике значення має пауза. Сказали діагноз та прогноз, зробіть паузу. Адже іноді лікарі ніяковіють і продовжують розмовляти, щоб уникнути тиші. Дайте пацієнтові трохи часу для реакції.
  6. Не лякайтесь сліз. Пацієнт плаче — це нормальна реакція. Доктор Стівен Пантілат радить:

    «Якщо це пацієнт, якого ви знаєте давно, і вам доводиться повідомляти погані новини, і пацієнт починає плакати, ви можете плакати з разом з ним. Але моє правило — я не повинен засмучуватися настільки, що пацієнт має втішати лікаря».

  7. Дозвольте пацієнту виговоритися. Так ви зрозумієте, про що страх людини. Кожен боїться різного, і навіть не завжди саме діагнозу, а — «де знайти гроші на лікування», «чи встигну побачити онуків», «чи буде боляче» та інше. Розуміння страху пацієнта — можливість дати людині ту інформацію, яка їй може допомогти.
  8. Відповідайте чесно на всі питання пацієнта.
  9. Повідомлення невтішних новин — це діалог. У завершенні розмови отримайте зворотній зв’язок від пацієнта: наскільки він зрозумів викладену вами інформацію, який варіант розгортання подій (наприклад, продовження чи припинення лікування) він обрав і наскільки пацієнт готовий співпрацювати у цьому варіанті з медичним персоналом.
  10. Дайте пацієнтові надію. Надія може бути різною, і не обов’язково на одужання.

Нагадаємо, НСЗУ навчає лікарів етики. Розпочала з поваги до автономії пацієнта.

За матеріалами фейсбук-сторінки НСЗУ

НСЗУ роз’яснила, як повідомляти пацієнту важкі новини
Юлія Миколаєцьадвокат, партнер Юридичної фірми «STATUS», Київ
У більшості кримінальних проваджень проти лікарів застосовують статтю 140 Кримінального кодексу України. Деякі слідчі та прокурори називають її «лікарською статтею». Йдеться про невиконання чи неналежне виконання медичним або фармацевтичним працівником своїх професійних обов’язків внаслідок недбалого чи несумлінного до них ставлення, якщо це спричинило тяжкі наслідки для хворого

Ефективний керівник медсестринського персоналу

Статті за темою

Усі статті за темою

Семінари та вебінари для медиків

Цифрове видавництво Експертус організовує медичні семінари та безплатні медичні вебінари для керівників медзакладу, лікарів та медсестер. Долучайтеся та прокачуйте свої професійні знання й уміння
58817

Підвищення кваліфікації медичних працівників у Вищій школі безперервного професійного розвитку

Хочете опанувати нові знання, розібратися в складних питаннях медичного законодавства та підвищити кваліфікацію? Обирайте потрібну програму та починайте проходити навчання онлайн у Вищій школі БПР
29739

Атестація лікарів під час війни: актуальні зміни

Впродовж дії воєнного стану лікарі не проходять атестацію. Утім це не означає, що не треба підвищувати кваліфікацію і набирати бали БПР. Читайте у статті докладно про атестацію лікарів під час війни
202799

Атестація та безперервний професійний розвиток медиків в умовах війни

Протягом дії воєнного стану медики не проходять атестацію. Утім це не означає, що не треба підвищувати кваліфікацію і набирати бали БПР. Читайте у статті докладно про БПР під час війни
8806

Програма підвищення кваліфікації «Цифрові навички у роботі медпрацівника» — 15 балів БПР

Навчальну програму «Цифрові навички у роботі медпрацівника» розроблено з урахуванням стратегії реформування медичної галузі, інструментів для ефективної роботи із гаджетами та професійними програмами
1243

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді