Як Україна переймає досвід Швейцарії для реформування медичної освіти

5—7 листопада МОЗ провело консультації з міжнародними експертами українсько-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти». На консультаціях говорили про те, як поліпшити якість медичної освіти медиків
Консультації відбулися за такими напрямами:
  • безперервний професійний розвиток лікарів (БПР)
  • запровадження нової моделі інтернатури
  • створення університетських клінік

Як набрати бали до атестації 2020

Безперервний професійний розвиток медпрацівників

Завдяки новій моделі БПР вже у 2020 році частина українських лікарів отримає монетизовані виплати на БПР і буде вільно обирати цікаві для них теми та зручні формати навчання.

Ренато Галеацці, експерт Швейцарського інституту тропічного і громадського здоров’я, поділився досвідом Швейцарії з організації БПР. Важливу роль у цьому процесі відіграють фахові асоціації.

Так, у Швейцарії немає факультетів післядипломної освіти — професійне вдосконалення лікарів зосереджене в закладах охорони здоров’я. Для моніторингу і контролю БПР у Швейцарії створили акредитаційну агенцію, що опікується питаннями освітніх програм, вимог до БПР окремих спеціальностей, акредитації провайдерів освітніх послуг. До складу агенції входять представники всіх фахових асоціацій лікарів, які працюють на громадських засадах. Асоціації також відповідальні за можливі конфлікти інтересів під час післядипломного навчання.

Проаналізувавши досвід Швейцарії та інших розвинених країн світу, учасники зустрічі переконалися в потребі створити акредитаційну агенцію в Україні, сформували її основний функціонал та завдання. Формат агенції доопрацюють під час широких публічних консультацій разом із медичною та академічною спільнотами.

Інтернатура

Зміни у інтернатурі також почнуть реалізовувати вже в 2020 році. Нова модель передбачає впровадження справедливого електронного розподілу. Зміниться кількість спеціальностей і тривалість підготовки, а програми інтернатури оновлять. Це допоможе наблизити систему підготовки українських лікарів до європейських стандартів.

Так, у Швейцарії найкоротша інтернатура триває п’ять років, три з яких присвячують загальній спеціалізації, а два — вузькопрофільній підготовці. Програми підготовки зосереджені на практиці. Лікар-інтерн весь свій робочий час проводить у лікарні поряд із пацієнтами. Навіть теоретичне навчання проводять на території баз стажування. Усі інтерни отримують заробітну плату, яка становить приблизно 30% від плати лікаря.

Університетські клініки

Створення університетських клінік в Україні є важливим етапом трансформації охорони здоров’я. Університетські клініки:

  • забезпечать нові можливості для професійного розвитку викладачів та лікарів
  • створять умови для відпрацювання практичних навичок студентами та інтернами
  • стянуть базами для здійснення наукових досліджень
  • допоможуть створити єдиний освітній, науковий та медичний простір
Ренато Галеацці зазначив, що для їх створення насамперед необхідно визначитися з їхнім правовим статусом і джерелами фінансування. У Швейцарії практична підготовка студентів починається вже з першого року і відбувається саме на базі університетських лікарень. Також у структурі університетських клінік є симуляційні центри, лекційні аудиторії, дослідницькі підрозділи. Вони надають медичну допомогу на всіх рівнях: первинному, амбулаторно-спеціалізованому і госпітальному.

Довідка. «Розвиток медичної освіти» — довготривалий проєкт із бюджетом 3 млн швейцарських франків. Його фінансує Швейцарська агенція з розвитку та співробітництва (Swiss Agency for Development and Cooperation — SDC) і реалізує Швейцарський інститут тропічного та громадського здоров’я (Swiss TPH, Базель). Проєкт триватиме до 30 вересня 2023 року. Мета проєкту — сприяти систематичному розвитку кадрових ресурсів з акцентом на працівниках первинної ланки медичної допомоги (лікарів, медсестер) і відповідних керівників.
За матеріалами МОЗ

Атестація медичних працівників — 2025

Статті за темою

Усі статті за темою

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді