Первинна медична допомога є базовим рівнем надання медичної допомоги в усьому світі. В Україні вона потребує кардинального реформування — внесення істотних змін в організаційні моделі функціонування закладів первинної медичної допомоги. Реалізувати це можливо лише шляхом запровадження закладами охорони здоров’я адекватного та дієвого правового механізму державного управління у сфері первинної медичної допомоги як на національному, так і на регіональному рівнях.
На сьогодні законодавством встановлено перелік моделей організації діяльності центрів первинної медичної допомоги. Цей перелік є вичерпним і не підлягає розширеному тлумаченню.
Читайте: "Консультування пацієнтів онлайн"
Зокрема, Законом України «Про внесення змін до Основ законодавства України про охорону здоров’я щодо удосконалення надання медичної допомоги» від 07.07.2011 № 3611-VI введено нові положення про первинну медичну допомогу. Відповідно до змін, що набрали чинності з 1 січня 2012 року, надання первинної медичної допомоги забезпечують центри первинної медичної (медико-санітарної) допомоги.
Нещодавно, а саме 16 вересня, набрав чинності наказ МОЗ «Про затвердження Положення про центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги та положень про його підрозділи» від 29.07.2016 № 801 (далі — Наказ № 801), яким затвердили:
- Положення про центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги;
- Положення про амбулаторію;
- Положення про фельдшерсько-акушерський/фельдшерський пункт;
- Положення про медичний пункт тимчасового базування.
Читайте: "Фармаконагляд у ЛПЗ за новими правилами"
Водночас втратив чинність наказ МОЗ «Про затвердження Положення про центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги та положень про його підрозділи» від 04.11.2011 № 755 (далі — Наказ № 755).
Зміни, внесені до Положення про амбулаторію
Редакція, затверджена Наказом № 755 | Редакція, затверджена Наказом № 801 | Що змінилося |
- | Кількість населення, що обслуговує амбулаторія, може бути меншою за умови погодження такого зменшення Засновником з Міністром охорони здоровʼя АР Крим, керівником структурного підрозділу з питань охорони здоровʼя обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій | Пункт додано |
В амбулаторії працюють від одного до декількох (переважно 4-8) лікарів загальної практики — сімейних лікарів (далі — лікар ЗП — СЛ) | В амбулаторії працюють від одного до декількох лікарів загальної практики — сімейних лікарів (далі — лікар ЗП — СЛ) з урахуванням кількості прикріпленого до амбулаторії населення | Видалено (переважно 4-8); Додано з урахуванням кількості прикріпленого до амбулаторії населення |
За наявності у штаті амбулаторії лікарів-терапевтів дільничних та лікарів-педіатрів дільничних в амбулаторії можуть також працювати лікарі інших спеціальностей, передбачених законодавством | - | Пункт видалено |
Кількість лікарських посад в амбулаторії та/або лікарів ЗП — СЛ, які провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи — підприємці та перебувають у цивільно-правових відносинах з ЦПМСД, і кількість прикріпленого до амбулаторії населення залежить від характеру розселення та забудови | - | Пункт видалено |
В амбулаторії створюються умови для функціонування існуючих стоматологічних кабінетів | В амбулаторії створюються умови для надання населенню стоматологічної допомоги шляхом надання приміщень для стоматологічних кабінетів та сприяння роботі пересувних стоматологічних кабінетів | Роз’яснено, що потрібно надавати приміщення для стоматологічних кабінетів та сприяти роботі пересувних стоматологічних кабінетів |
Основними завданнями амбулаторії є участь у розробці рекомендацій з профілактики і зниження впливу негативних факторів, що є чинниками виникнення захворювань | - | Пункт видалено |
Забезпечення проходження профілактичних медичних оглядів працівниками амбулаторії та ФАП/ФП | - | Пункт видалено |
Надає невідкладну медичну допомогу | Надає невідкладну медичну допомогу в межах робочого часу амбулаторії | Додано в межах робочого часу амбулаторії |
Бере участь у наданні екстреної медичної допомоги | - | Пункт видалено |
- | Проводить скринінг захворювань, раннє виявлення яких веде до зменшення інвалідизації та смертності населення | Пункт додано |
Здійснює диспансеризацію населення | Здійснює диспансерний нагляд за пацієнтами з хронічними захворюваннями, у т. ч. за інвалідами та дітьми-інвалідами, відповідно до медико-технологічних документів зі стандартизації медичної допомоги | Конкретизовано, що диспансерного нагляду потребують пацієнти з хронічними захворюваннями, у т. ч. інваліди та діти-інваліди, відповідно до медико-технологічних документів зі стандартизації медичної допомоги |
- | Забезпечує здійснення постійного активного сестринського нагляду за хворими з хронічною патологією, у т. ч. за інвалідами та дітьми-інвалідами, що потребують постійного медичного патронажу | Пункт додано |
Направляє осіб з ознаками стійкої втрати працездатності на медико-соціальну експертизу, скеровує пацієнтів на медико-соціальну реабілітацію | Оформлює документацію для направлення осіб з ознаками стійкої втрати працездатності на медико-соціальну експертизу та на медико-соціальну реабілітацію | Уточнено, що для направлення осіб з ознаками стійкої втрати працездатності на медико-соціальну експертизу потрібно забезпечити підготовку медичної документації |
Проводить виписку рецептів для пільгового забезпечення медикаментами окремих груп населення відповідно до чинного законодавства | Проводить виписку рецептів для пільгового забезпечення лікарськими засобами окремих груп населення та за певними категоріями захворювань відповідно до чинного законодавства | Роз’яснено, що пільгове забезпечення ЛЗ можливе не лише для окремих груп населення, а ще й за певними категоріями захворювань |
Проводить санітарно-просвітницьку роботу та роботу з формування здорового способу життя серед прикріпленого населення в амбулаторії та організовує її у ФАП/ФП та МПТБ | Проводить в амбулаторії санітарно-просвітницьку роботу та роботу з формування здорового способу життя, відповідального батьківства серед прикріпленого населення та організовує її проведення у ФАП/ФП та МПТБ | Додано відповідального батьківства |
Забезпечує здійснення роздрібної торгівлі лікарськими засобами відповідно до вимог законодавства | Створює умови для здійснення функцій аптечного пункту з продажу лікарських засобів на договірних основах відповідно до вимог законодавства | Уточнено, що в амбулаторії створюють умови для здійснення функцій аптечного пункту з продажу лікарських засобів на договірних основах |
Амбулаторія має право самостійно виписувати пацієнтам лікарські засоби на рецептурних бланках суворої звітності | Амбулаторія має право самостійно виписувати пацієнтам лікарські засоби на спеціальних рецептурних бланках відповідно до Інструкції про порядок зберігання, обліку та знищення рецептурних бланків, затвердженої наказом МОЗ України від 19.07.2005 № 360, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 20.07.2005 за № 784/11064 | Додано посилання на нормативний документ, яким врегульовано порядок виписування рецептів |
Дотримання встановленого порядку обліку та звітності | Дотримання встановленого порядку ведення обліку матеріально-технічних засобів та ведення і надання встановленої звітності | Уточнено, що йдеться про облік матеріально-технічних засобів, а також чітко сформульовано вимогу вести і надавати встановлену звітність |