Зазвичай посаду диспетчера пункту (відділення) невідкладної медичної допомоги обіймає фельдшер або медична сестра. У своїй роботі цей працівник насамперед керується нормами Примірного положення про фельдшера (сестру медичну) ― диспетчера пункту (відділення) невідкладної медичної допомоги для дорослого та дитячого населення, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України «Про заходи щодо удосконалення надання екстреної медичної допомоги населенню України» від 29.08.2008 № 500 (далі ― Примірне положення № 500).
Читайте:"Навчаємо медичних працівників принципам надання невідкладної допомоги у відділеннях"
Згідно з нормами Примірного положення № 500 диспетчер підпорядковується завідувачу, старшій медичній сестрі пункту (відділення) невідкладної медичної допомоги, а в оперативній роботі ― старшому черговому медичному працівнику. З іншого боку, йому мають підпорядковуватися чергові працівники пункту (відділення) невідкладної медичної допомоги: лікар, медична сестра (фельдшер), молодша медична сестра та водій санітарного автомобіля.
Диспетчер зобов’язаний працювати позмінно за затвердженим графіком без права сну. Керівництво має право затримати його після закінчення зміни для продовження роботи при виникненні надзвичайних ситуацій.
При отриманні виклику до пацієнта диспетчер не пізніше ніж через 2 хвилини направляє виїзну бригаду за вказаною адресою. Щоб не пропустити телефонний дзвінок, працівник зобов’язаний перебувати в приміщенні пункту (відділення) невідкладної медичної допомоги безперервно. Він не має права відлучатися, у тому числі, щоб:
- оформити документацію;
Читайте та завантажте: "Медична документація швидкої допомоги: форми та інструкції"
- перевірити роботу підлеглих працівників;
- перевірити наявність необхідних ліків, інструментарію і виробів медичного призначення;
- переконатися у справності апаратури;
- ознайомлюватися з професійною літературою тощо.
При виникненні надзвичайних ситуацій диспетчер має діяти відповідно до затверджених інструкцій пункту (відділення) невідкладної медичної допомоги.
Згідно з нормами Примірного положення № 500 у випадках безпосереднього звертання громадян до пункту (відділення) невідкладної медичної допомоги (за відсутності на пункті персоналу виїзної бригади) диспетчер повинен особисто оглянути та надати необхідну медичну допомогу пацієнту.
Диспетчер не проводить експертизи алкогольного та наркотичного сп’яніння, судово-медичних експертиз та не видає з цих приводів ніяких довідок.
Читайте: "Нове Положення про центр первинної медико-санітарної допомоги"
Диспетчер не тільки приймає виклики пацієнтів (абонентів) за телефоном відповідно до спеціальних алгоритмів, а й сортує їх за територією та черговістю виконання, направляє виїзні бригади пункту (відділення) невідкладної медичної допомоги за наданими адресами.
Згідно з нормами Примірного положення № 500 диспетчер контролює час роботи виїзних бригад пункту (відділення) невідкладної медичної допомоги та підтримує оперативний радіозв’язок з виїзними бригадами. Його зусиллями забезпечується передача інформації в оперативний відділ (диспетчерську).
У разі відмови в отриманні виклику від станції екстреної (швидкої) медичної допомоги диспетчер реєструє її обгрунтовану причину у журналі прийому викликів із зазначенням дати та часу. Особі, що зателефонувала, варто надавати конкретні поради щодо того, як їй надалі діяти.
Читайте: "Як задокументувати відмову пацієнта від медичного втручання"
Наприклад, перехожий побачив на розі вулиці бійку двох чоловіків. Очевидних ознак травмування того чи того учасника сутички не помітно. Випадковий свідок телефонує за номером 103 та просить диспетчера надіслати бригаду швидкої медичної допомоги. У цьому разі диспетчер має пояснити абоненту, що йому потрібно звернутися до правоохоронних органів за номером 102, та зазначити у спеціальному журналі дату, час виклику і причину відмови.
Згідно з нормами Примірного положення № 500 до інших функцій диспетчера належать такі:
- оформлення подорожніх листків водіям бригад пункту (відділення) невідкладної медичної допомоги;
- переведення за потреби медичного персоналу з однієї бригади до іншої у випадках виникнення надзвичайних ситуацій;
- вжиття дієвих заходів для своєчасного надання невідкладної медичної допомоги пацієнтам;
- ведення обліково-звітної документації та своєчасне її подання у встановленому порядку;
- приймання оформлених облікових та затверджених звітних статистичних форм від працівників виїзних бригад та перевірка її достовірності, повноти заповнення тощо.
- виклик за проханням лікаря виїзної бригади невідкладної медичної допомоги працівників міліції, дорожньої автоінспекції, пожежної охорони та інших оперативно-рятувальних служб;
- передача інформації про оперативну обстановку диспетчеру, який прийшов на зміну.
Читайте: "Заходи щодо профілактики внутрішньолікарняних інфекцій"
Диспетчер має приймати від працівників виїзних бригад та своєчасно передавати керівнику інформацію про випадки виявлених осередків з великою кількістю пацієнтів, дорожньо-транспортних пригод, кримінальні та суїцидальні випадки, а також про виявлених інфекційних хворих, особливо з підозрою на карантинні інфекції тощо.