Що відомо про електронну систему БПР
Постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 р. № 725» від 29.09.2023 № 1036 (далі — постанова КМУ №725) передбачає впровадження електронної системи безперервного професійного розвитку (БПР).
Як вибрати надійного провайдера БПР
На виконання постанови КМУ № 725 та з метою забезпечення здійснення безперервного професійного розвитку працівниками сфери охорони здоровʼя МОЗ затвердив Порядок функціонування електронної системи забезпечення безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я наказом від 20.02.2024 № 281 (далі — Порядок № 281).
Ця система буде містити інформацію про всіх провайдерів БПР, пропоновані заходи та учасників, які беруть участь в цих заходах.
Електронне рішення дасть змогу спростити реєстрацію провайдерів і заходів БПР. Серед переваг використання електронної системи також:
- швидкий і прозорий процес звітності за результатами проведених заходів;
- підписання договорів про послуги в електронному вигляді;
- захищеність даних;
- наявність електронного кабінету.
БПР працівників охорони здоров’я регламентує постанова КМУ «Про затвердження Положення про систему безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я» від 14.07.2021 № 725 (далі — Положення № 725).
⚡ Працюємо з операційною системою ⚡ Встановлюємо необхідне програмне забезпечення ⚡ Організовуємо роботу та навчання працівників ⚡ Працюємо в команді ⚡ Працюємо з МІС
Безперервний професійний розвиток: термінологія
Безперервний професійний розвиток працівників сфери охорони здоров’я — безперервний процес навчання та вдосконалення професійних компетентностей працівників сфери охорони здоров’я, що дає їм змогу підтримувати або підвищувати рівень професійної діяльності відповідно до потреб сфери охорони здоров’я.
Електронна система забезпечення безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я — державна інформаційно-комунікаційна система, що включає інформаційні технології, технічні і програмні засоби для обробки даних та іншої інформації щодо безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я.
Заходи безперервного професійного розвитку — освітні заходи медичного, реабілітаційного та/або фармацевтичного спрямування, метою яких є підтримання або підвищення рівня професіоналізму і розвиток індивідуальної практики для задоволення потреб пацієнтів та оптимізації функціонування сфери охорони здоров’я.
За які заходи можна отримати бали БПР
Електронний кабінет — персоніфікована вебсторінка або інтерфейс, за допомогою яких користувач відповідно до його прав доступу має можливість створювати, переглядати, обмінюватися інформацією та документами в системі відповідно до цього Порядку.
Електронна картка заходу безперервного професійного розвитку (далі — картка заходу) — набір визначених цим Порядком даних у системі про конкретний захід, які повʼязані з ним шляхом використання в системі унікальних ідентифікаторів заходів.
Електронна картка провайдера (далі — картка провайдера) — визначений набір даних у системі про конкретного провайдера, які повʼязані з ним шляхом використання унікальних ідентифікаторів в системі.
Користувач — юридична особа, яка має намір бути провайдером, а також провайдери, які зареєстровані в системі і мають права доступу відповідно до Порядку № 281.
Учасник заходу безперервного професійного розвитку (далі — учасник заходу БПР) — працівник сфери охорони здоровʼя, який бере участь у освітніх заходах неформальної освіти, які проводяться провайдером, зареєстрованим в систем.
Особисте освітнє портфоліо: сервіс
Власник електронної системи БПР
Електронна система БПР належить державі через МОЗ.
Адміністратор системи, зокрема її програмного забезпечення, — ДНП «Центр тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямів підготовки «Медицина» і «Фармація» при МОЗ України». Саме на сайті Центру тестування нині розміщені зареєстровані заходи БПР.
Технічним адміністратором системи є державне підприємство «Електронне здоров’я».
Електронну систему БПР розробляє МОЗ у співпраці з проєктом USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я».
Повноваження адміністратора системи:
- забезпечує доступ до системи працівників сфери охорони здоров’я, провайдерів, державних органів у межах, визначених законодавством, та відповідно до порядку функціонування системи, затвердженого МОЗ;
- здійснює обробку та проведення аналізу внесених до системи відомостей;
- забезпечує оприлюднення інформації, що міститься у системі, у формі відкритих даних відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VI;
- надає МОЗ пропозиції щодо затвердження технічних вимог та технічних завдань з розроблення та модернізації програмного забезпечення системи, у тому числі спеціального програмного забезпечення, що пропонується технічним адміністратором системи;
- інформує технічного адміністратора системи про виявлені недоліки у роботі системи, вносить пропозиції щодо їх усунення та вдосконалення роботи системи;
- надає інформаційні та консультаційні послуги щодо системи;
- здійснює інші заходи відповідно до законодавства.
Технічний адміністратор системи здійснює технічну підтримку системи, у тому числі заходи із створення, модифікації, впровадження та супроводження програмного забезпечення системи.
Технічна підтримка системи передбачає:
- технічне і технологічне забезпечення системи (крім організації доступу до даних, що містяться в системі);
- технічні та програмні заходи для збереження та захисту інформації в системі;
- проведення технічних та профілактичних робіт з підтримки системи;
- обслуговування технічного комплексу системи;
- розроблення та підтримку в актуальному стані технічної документації системи;
- здійснення заходів із кібербезпеки;
- здійснення контролю за технічним станом системи, у тому числі шляхом проведення моніторингу процесів її ведення та аналізу ефективності технічного функціонування системи;
- навчання працівників сфери охорони здоров’я, провайдерів щодо роботи у системі;
- здійснення інших заходів відповідно до договору з власником системи.
Технічний адміністратор системи не має права :
- створювати, вносити, змінювати (модифікувати), відкривати, приховувати чи видаляти дані, а також вчиняти будь-які інші дії, що впливають на їх зміст.
- використовувати дані, інформацію, програмне забезпечення, його технічні та технологічні засоби для провадження діяльності, не передбаченої договором про технічне адміністрування.
На кого буде розрахована електронна система БПР
Майже на всіх працівники медичної галузі.
Працівники сфери охорони здоров’я зобов’язані здійснювати безперервний професійний розвиток після:
- отримання документа про вищу освіту за спеціальностями:
- 221 «Стоматологія»,
- 222 «Медицина»,
- 224 «Технології медичної діагностики та лікування»,
- 225 «Медична психологія»,
- 228 «Педіатрія» галузі знань 22 «Охорона здоров’я» та сертифіката лікаря-спеціаліста;
- отримання документа про вищу освіту за спеціальностями:
- 223 «Медсестринство»,
- 224 «Технології медичної діагностики та лікування»,
- 227 «Терапія та реабілітація»,
- 229 «Громадське здоров’я» галузі знань 22 «Охорона здоров’я»;
- отримання документа про вищу освіту за спеціальністю:
- 226 «Фармація, промислова фармація» галузі знань 22 «Охорона здоров’я» та сертифіката фармацевта/провізора-спеціаліста;
- отримання документа про вищу освіту, проходження післядипломної спеціалізації та отримання сертифіката спеціаліста за спеціальностями згідно з номенклатурою спеціальностей, затвердженою МОЗ;
- отримання документа про вищу освіту за спеціальностями згідно з номенклатурою спеціальностей, затвердженою МОЗ;
- отримання документа про фахову передвищу освіту за спеціальностями:
- 221 «Стоматологія»,
- 222 «Медицина»,
- 223 «Медсестринство»,
- 224 «Технології медичної діагностики та лікування»,
- 226 «Фармація, промислова фармація» галузі знань 22 «Охорона здоров’я».
Електронна система БПР значно полегшить для працівників сфери охорони здоров'я пошук навчальних заходів, перевірку їхньої якості та вартості в балах БПР.
У майбутньому в електронній системі БПР буде можливість створення особистих кабінетів учасників, де буде зберігатися інформація про участь у заходах та нараховані бали.
Хто буде надавати освітні послуги через електронну систему БПР
Провайдери заходів БПР (далі — провайдери) — юридичні особи, які провадять діяльність з організації та проведення заходів безперервного професійного розвитку.
Якщо заклад охорони здоров'я або медична установа планує організувати захід БПР, то їй буде легше зареєструватися як провайдер та внести інформацію про захід в електронну систему.
Система збирає та обробляє інформацію про:
- учасників заходів БПР (прізвище, власне імʼя, по батькові (за наявності), дата народження, засоби звʼязку, освіта, місце роботи та займана посада, результати оцінювання за проходження заходу БПР);
- лекторів / тренерів / доповідачів заходів БПР (прізвище, власне імʼя, по батькові (за наявності), дата народження, засоби звʼязку, освіта, місце роботи, інші відомості, які містяться в особистому освітньому портфоліо);
- провайдерів згідно із карткою провайдера;
- заходи БПР згідно із карткою заходу;
- сертифікати учасників заходів БПР (прізвище, власне імʼя, по батькові (за наявності) отримувача сертифіката, дати його видачі та номер сертифіката).
Дані, внесені до системи, обробляються з метою достовірного обліку інформації про:
- проведення заходів безперервного професійного розвитку;
- проходження заходів безперервного професійного розвитку працівниками сфери охорони здоровʼя.
Обробка та захист персональних даних у системі здійснюється з дотриманням вимог Закону України «Про захист персональних даних» від 01.06.2010 № № 2297-VI.
Важливо відзначити, що центральні органи виконавчої влади, які стають провайдерами, не реєструватимуть себе та свої заходи в системі. КМУ надає їм можливість організовувати навчання відповідно до власних регламентів. Таким чином, вимоги БПР для працівників сфери охорони здоров'я, які проходять навчання в цих провайдерах, залишаються незмінними. Ймовірно, вони отримуватимуть бали відповідно до інформації, вказаної в супровідних документах до заходу.
З метою отримання відомостей про провайдерів та заходи безперервного професійного розвитку, забезпечення ведення особистого освітнього портфоліо працівника сфери охорони здоров’я система повинна забезпечувати відкритий міжвідомчий обмін даними та отримання відомостей шляхом інформаційної взаємодії з іншими інформаційними системами та державними інформаційними ресурсами, в тому числі:
- Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань,
- Єдиною державною електронною базою з питань освіти,
- електронною системою охорони здоров’я.
Електронна інформаційна взаємодія системи з іншими електронними інформаційними ресурсами здійснюється засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів «Трембіта» з дотриманням вимог Законів України «Про публічні електронні реєстри», «Про інформацію», «Про захист персональних даних», «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах».
Провайдери та працівники сфери охорони здоров’я реєструються у системі з використанням засобів електронної ідентифікації, в тому числі кваліфікованих електронних підписів. Відомості до системи вносяться шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису.
Наразі провайдери заходів БПР перереєстровуються в електронній системі. Перехідний період триватиме до 26 червня 2024 року. Надалі реєстрація провайдерів і заходів БПР відбуватиметься виключно в електронній системі забезпечення БПР.
Увійти в електронну систему забезпечення БПР можна через кнопку на сайті Центру тестування при МОЗ. Також тут розміщені відеоінструкції для користувачів системи щодо реєстрації, апеляції та звітування про заходи БПР.
Система функціонує у цілодобовому режимі, крім випадків проведення планових та позапланових профілактичних та/або технічних робіт, повʼязаних з усуненням технічних та/або методологічних помилок чи технічного збою в роботі, тривалість проведення яких визначається технічним адміністратором.
Вимоги до інформації та електронних документів, що містяться в системі
1. Створення, внесення, перегляд, надсилання, використання інформації, відомостей (даних) та електронних документів у системі, внесення змін та доповнень до них здійснюється користувачами в межах прав доступу до системи.
2. Інформація, відомості (дані) та електронні документи створюються та вносяться до системи українською мовою. У разі коли використання літер української абетки призводить до спотворення інформації, можуть використовуватися латинські літери, розділові знаки та символи, арабські та римські цифри.
Українська для медпрацівників: експрес-курс
3. Користувач під час внесення своїх ідентифікаційних даних до системи (у тому числі даних про юридичну особу, керівників та уповноважених осіб тощо), даних лекторів / тренерів / доповідачів, даних учасників заходів безперервного професійного розвитку перевіряє та підтверджує шляхом проставлення відмітки правильність внесених ним даних. За достовірність внесених користувачем до системи відомостей відповідає користувач.
4. Документообіг в системі здійснюється відповідно до вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг
5. Програмними засобами системи автоматично вносяться до журналу всі дії та/або події, що здійснюються в системі, зокрема внесення дати і часу створення, завантаження, надсилання, отримання відомостей, електронних документів, іншої інформації з ідентифікацією відправника та отримувача і будь-якої зміни та видалення даних, доступних в системі, за допомогою кваліфікованої електронної позначки часу.
Журнал всіх дій та/або подій, що здійснюються в системі, зберігається безстроково (крім випадків, коли законодавством встановлений інший строк зберігання даних). Інформація, що міститься в журналі, може бути отримана через систему у формі електронного документа.
6. Документи вносяться користувачем до системи відповідно до типу та розміру файлів, встановлених технічним адміністратором. Повідомлення про тип і розмір файлів здійснюється системою при заповненні користувачем відповідної інформації у картці провайдера або картці заходу.
7. Під час подання документів в електронній формі в системі з використанням електронного кабінету та внесення інформації (даних) до системи проводиться аналіз поданих/внесених даних щодо повноти, відповідності формату, логічності та достовірності, відповідності вимогам законодавства.
У разі відсутності таких даних у інформаційних системах та державних інформаційних ресурсах, аналіз таких даних проводиться шляхом порівняння даних в електронній формі, що подані з використанням електронного кабінету.
9. Підтвердженням надходження та доступності електронного документа, відомостей, повідомлення користувачу — є повідомлення про доставку в текстовому форматі в електронному кабінеті. Повідомлення про доставку містить дату та час доставки електронного документа, відомостей користувачу електронного кабінету.
Датою отримання електронного документа, відомостей, повідомлення є дата, зазначена у повідомленні про доставку. У разі коли доставка документа відбулася у неробочий час робочого дня або у неробочий день, датою отримання електронного документа / відомостей користувачем електронного кабінету вважається наступний робочий день.
Порядок реєстрації користувачів в системі
Юридична особа, яка має намір бути провайдером, створює через електронний кабінет картку провайдера та подає заяву та документи в електронній формі згідно з переліком, визначеним пунктом 15 Положення № 725, з накладенням кваліфікованого електронного підпису
Картка провайдера в системі містить таку інформацію:
- повне найменування юридичної особи;
- код згідно з ЄДРПОУ;
- прізвище, власне імʼя, по батькові (за наявності), найменування посади керівника;
- контактні дані керівника юридичної особи;
- прізвище, власне імʼя, по батькові (за наявності), найменування посади осіб, яким користувач надає права доступу до системи та їх контактні дані;
- адреса вебсайту, який буде використовуватися як сайт провайдера.
У картку провайдера користувачем завантажуються документи в електронній формі.
Адміністратор встановлює наявність або відсутність підстав для реєстрації або відмови у реєстрації як провайдера в системі.
У разі встановлення відповідності інформації про юридичну особу, яка має намір бути провайдером, вимогам Положення № 725, адміністратор підтверджує реєстрацію провайдера в системі.
Реєстрації заходів безперервного професійного розвитку в системі
Користувач має не пізніше ніж за 20 робочих днів до початку проведення заходу БПР створити картку заходу та вносить до неї з урахуванням виду заходу інформацію щодо:
- теми заходу,
- мети заходу,
- цільової аудиторії,
- формату заходу (офлайн, онлайн або дуального),
- кількості навчальних годин (за наявності),
- дати проведення заходу (початку та завершення),
- місця проведення заходу (адреса при офлайн форматі або дуальному та посилання на захід при онлайн форматі або дуальному),
- наявності акредитацій та сертифікатів,
- відомості щодо ліцензії на провадження освітньої діяльності (за наявності),
- запланованої кількості учасників (якщо це передбачено вимогами до заходу),
- мови заходу, прізвище, власне імʼя та по батькові (за наявності) лекторів / тренерів / доповідачів,
- використання спеціалізованого матеріально-технічного забезпечення (за наявності),
- організаційного комітету (за наявності).
У картку заходу користувачем завантажуються:
- резюме лекторів / тренерів / доповідачів у довільній формі;
- навчальна програма (щодо всіх заходів неформальної освіти, за які нараховуються бали, крім наукової та/або науково-практичної конференції);
- програма заходу;
- опис вимог щодо рівня знань, володіння темою, навичок, досвіду учасників до моменту реєстрації для участі в заході (у разі потреби);
- документи про акредитацію міжнародними асоціаціями у сфері безперервного професійного розвитку (за наявності);
- витяг з наказу про видачу ліцензії на провадження освітньої діяльності (за наявності).
Адміністратор також перевіряє інформацію про захід БПР, внесену користувачем до картки заходу, на повноту і відповідність норм Положення №725.
За результатами реєстрації в системі заходів БПР, за проходження яких працівникам сфери охорони здоровʼя нараховуються бали, системою автоматично формується/оновлюється перелік заходів безперервного професійного розвитку, що публікується на вебсайті адміністратора.
Порядок доступу до інформації в системі працівників сфери охорони здоровʼя та органів державної влади
Працівники сфери охорони здоровʼя та учасники заходів БПР через сайт адміністратора мають вільний доступ до інформації в системі про:
- перелік зареєстрованих в системі заходів БПР, за які нараховуються бали, із інформацією про кожний захід БПР відповідно до пункту 4 розділу VII цього Порядку;
- перелік провайдерів, зареєстрованих в системі.
Учасник заходу БПР має право перевірити через вебсайт адміністратора номер виданого провайдером та внесеного в систему сертифіката.
Органи державної влади мають право отримувати доступ до інформації в системі згідно із своїми повноваженнями відповідно до закону.
Адміністратор за погодженням з МОЗ може надавати знеособлені відомості та дані, що містяться в системі, як загальну довідкову або статистичну інформацію.
Строки зберігання інформації в системі
Після проведення заходів БПР у системі зберігається: інформація у картці провайдера, інформація у картці заходу (у тому числі персональні дані лекторів / тренерів / доповідачів) протягом 5 років.
Адміністратор системи щороку має публікувати на власному веб-сайті та офіційному веб-сайті МОЗ аналітичну інформацію щодо результатів роботи системи, зареєстрованих провайдерів та проведених заходів безперервного професійного розвитку.