Постійний контроль за дотриманням працівниками вимог з охорони праці зазвичай покладено на завідувача відділення. Проте кожний працівник особисто відповідає за свої дії, дотримання правил, інструкцій, наказів.
Особлива увага у стоматологічному відділенні звертається на колективні засоби захисту:
- спеціальні конструкції для захисту апаратів
- захисні заземлення обладнання
- вентиляцію
- діелектричні килимки
Під час роботи персонал має бути забезпечений також і засобами індивідуального захисту: захисними щитками, гумовими рукавицями, непромокальними фартухами.
Читайте: "Сучасні дезінфікуючі засоби та їх застосування в медицині"
Вимоги безпеки перед початком роботи у стоматологічному відділенні
Перед початком роботи кожен медичний працівник має надягнути санітарний одяг, медичний халат, шапочку. Після цього слід підготувати робоче місце. Всі речі, які не стосуються роботи, потрібно прибрати. Щоразу слід перевіряти справність електрообладнання шляхом зовнішнього огляду.
Лікар-стоматолог має перевірити функціонування електроустановки, під’єднавши її до електромережі та ввімкнувши, після чого має загорітися сигнальна лампочка, а потім закрити вентиль «склянка», «чашка», «слиновідсос» та відкрити замикаючий вентиль водяного насосу. Після цього можна розпочинати перевірку справності установки.
Медична сестра та молодша медична сестра мають:
- перевірити стан захисного заземлення, запобіжних клапанів, стан контрольно-вимірювальних приладів
- провести оброблення поверхонь приміщення, кварцування, провітрювання
!Важливо: У випадку виявлення несправності в обладнанні або індивідуальних засобах захисту потрібно негайно повідомити старшу медичну сестру відділення, завідувача відділення.
Читайте: "Положення про центр первинної медико-санітарної допомоги"
Вимоги безпеки під час роботи
Протягом робочого дня медичні працівники мають перебувати на своєму робочому місці і займатися винятково виконанням функціональних обов’язків, визначених у їхніх посадових інструкціях. Під час роботи медичний персонал має застосовувати засоби індивідуального захисту.
Персонал, який працює з сушильною шафою, має:
- контролювати температуру в камері за допомогою термометра;
- якщо температура у сушильній шафі не досягає необхідного показника на 10−15 °С, повільно, з зупинками, повертати ручку приладу проти годинникової стрілки до вимкнення індикатора.
!Важливо: Виявивши несправність обладнання, устаткування, засобів захисту медичний персонал має негайно повідомити про це старшу медичну сестру, завідувача відділення.
Слід звернути увагу, що заборонено:
- користуватися несправними розетками та вилками;
- працювати на незаземленій апаратурі;
- відкривати кришки водної системи та задню кришку стоматологічної установки;
- замінювати запобіжники та усувати інші несправності, доки апарат під’єднано до електромережі;
- класти в сушильну шафу матеріал, який за обраної температури термостатування (чи наближеної до неї) може загорітися;
- торкатися до переднього облицювального кільця сушильної шафи за температури в робочій камері вище +100 °С.
Лікарю-стоматологу, окрім того, заборонено:
- залишати апарат увімкненим;
- допускати до обладнання осіб, які не мають права доступу до роботи на апараті (не пройшли відповідне навчання тощо);
- допускати, щоб стріла вигину в середній частині між першим та другим коліном жорсткого рукава перевищувала 40 мм;
- вмикати клавішу «нагрівання води», попередньо не випустивши зі шланга через наконечник холодну воду.
Читайте: "Бактерицидні лампи та їх застосування у медичних закладах"
Вимоги безпеки після закінчення роботи
Після закінчення зміни кожен медичний працівник має прибрати своє робоче місце. Також персонал стоматологічного відділення (кабінету) має:
- вимкнути всі клавіші установки;
- перекрити замикаючі вентилі водяної системи;
- протерти всі частини установки сухою м’якою ганчіркою;
- відкрутити гайку відстійника чаші-плювальниці, очистити її і щільно загорнути, після чого закрити водяну систему кришки (не менше одного разу на тиждень);
- змастити підшипники і тримачі наконечників (раз на місяць);
- від’єднати всі електроприлади від мережі;
- вимкнути загальний рубильник;
- зняти санітарно-гігієнічний одяг, взуття та помістити його в спеціальну шафу;
- оглянути приміщення кабінету, вимкнути електричне освітлення, перевірити водопровідні крани.
Після закінчення другої зміни двері кабінету зачиняють на ключ і здають його у визначене адміністрацією місце.
Читайте: "Заступник головного лікаря з медсестринства: завдання та обов’язки"
Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
У разі виникнення аварійної ситуації потрібно негайно повідомити завідувача відділення та головного лікаря.
У разі виникнення пожежі медичний працівник має вимкнути подачу електроенергії. Якщо є необхідність, викликати протипожежну команду за номером «101» та розпочати ліквідацію пожежі первинними засобами пожежогасіння.
У випадку враження людини електрострумом потрібно негайно перервати контакт між тілом постраждалого та джерелом електроструму, покласти постраждалого на спину, закинути йому голову назад, робити штучне дихання способом «з рота в рот» та закритий масаж серця.