Інвентаризація ліків і медвиробів у КНП
Щоб правильно відобразити в бухобліку та фінзвітності медзакладу інформацію про запаси лікарських засобів і медичних виробів (далі — засоби, вироби), проводять інвентаризацію. При цьому керуються такими нормативними документами, як:
- Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879
- Методичні рекомендації ведення обліку лікарських засобів та медичних виробів у закладах охорони здоров’я, затверджені наказом МОЗ від 09.09.2014 № 635, у редакції наказу МОЗ від 24.06.2019 № 1428
Економічний аналіз діяльності закладу охорони здоров’я
Відповідальний за інвентаризацію — керівник КНП. Наказом про проведення інвентаризації керівник:
- створює інвентаризаційну комісію
- призначає її голову та членів
- визначає обсяг і строки інвентаризації
- керівники закладу
- працівники бухгалтерії
- фахівці, що знають об’єкти інвентаризації
Матеріально відповідальні особи (МВО) не мають права інвентаризувати запаси, що перебувають у них на відповідальному зберіганні (п. 2.4 розд. II Положення № 879).
Етапи інвентаризації:
- Підготовка
- Перевірка наявності та стану засобів і виробів
- Перевірка та оформлення результатів
Підготовка до інвентаризації
До інвентаризації готуються бухгалтерія та МВО.
Бухгалтерія опрацьовує документи щодо руху засобів та виробів і визначає їх залишки у розрізі МВО та місць зберігання.
МВО розміщують засоби та вироби у місцях зберігання у зручному для інвентаризації порядку — за найменуваннями, видами тощо.
NB! Засоби та вироби, придбані власним коштом, відокремлюйте від придбаних коштом бюджету за певною програмою чи отриманих від благодійників.
Як вилучити з обігу лікарські засоби
Порядок інвентаризації ліків та медвиробів
Інвентаризація має охоплювати всі засоби та вироби, незалежно від місцезнаходження.
Інвентаризаційна комісія зобов’язана працювати повним складом та в присутності МВО. Під час інвентаризації комісія:
- визначає фактичну наявність засобів та виробів —
-
- підрахунками, зважуванням чи вимірюванням
- окремо за кожною МВО у розрізі субрахунків
- виявляє лишки та нестачі засобів та виробів — зіставленням фактичної наявності з даними бухобліку
- виявляє зіпсовані та прострочені засоби і вироби, які потрібно вилучити з обігу
- перевіряє документи, а саме наявність —
-
- наказів про призначення МВО
- письмових договорів із МВО про повну індивідуальну матеріальну відповідальність
- підписів МВО у підтвердних документах про одержання засобів і виробів
Результати інвентаризації комісія фіксує в інвентаризаційних описах .
Інвентаризація певних груп лікарських засобів та медвиробів
Лікарські засоби та медичні вироби | Особливості інвентаризації |
Засоби та вироби, яких ще немає в закладі:
| Комісія має перевірити обгрунтованість сум на рахунках бухобліку. Визнавайте ці суми, якщо їх підтверджують належно оформлені:
Інформацію про засоби та вироби поза медзакладом заносьте до окремих описів. Не заповнюйте ці описи зі слів МФО або на підставі даних обліку без перевірки |
Спецодяг і постіль, які заклад передав у прання чи на ремонт | Інвентаризуйте на підставі документів надавача послуг |
Тара
| Інформацію про тару зазначте в описі за видами, призначенням та якісними показниками:
На непридатну тару складіть акт списання, де зазначте причини псування |
Непридатні або зіпсовані засоби та вироби | Фіксуйте в окремому описі. Записи складайте за формою:
|
Незавершені науково-дослідні роботи | Інвентаризуйте за темами/договорами медичних досліджень. Комісія має встановити:
|
Як підготуватися до перевірки обігу лікарських засобів
Які документи оформити за результатами інвентаризації
Результати інвентаризації маєте задокументувати. Для цього, як і до перетворення, можете використовувати типові форми, затверджені наказом Мінфіну від 17.06.2015 № 572. А можете взяти в роботу й форми первинної облікової документації, затверджені для підприємств та організацій постановою Держкомстату СРСР від 28.12.1989 № 241. Постанова № 241 в Україні діє (лист Держкомстату України від 30.01.2003 № 03-04-05/18).
У закладі повинні бути оформлені:
- інвентаризаційні описи
- акти розрахунків і вимірювань
- акти інвентаризації
- звіряльні відомості
- протоколи
✅✅✅ Семінари та вебінари для медиків
Як перевірити матеріали інвентаризації
Після інвентаризації комісія передає бухгалтерії:
- затверджений протокол інвентаризації
- інвентаризаційні описи (акти інвентаризації) за підписами голови, членів інвентаризаційної комісії та МВО
- додатки до описів та пояснення відповідальних осіб щодо нестач і лишків
Бухгалтерія:
- перевіряє оформлення документів інвентаризації
- підраховує вартість засобів та виробів відповідно до їх фактичної наявності
- вносить відомості про кількість, ціну і вартість засобів та виробів, відображені в обліку
- підсумовує показники за всіма графами кожного інвентаризаційного опису
- порівнює фактичну наявність з даними бухгалтерського обліку за всіма найменуваннями засобів та виробів
Якщо виявите неправильно оформлені матеріали інвентаризації, поверніть їх інвентаризаційній комісії для доопрацювання.
Результати інвентаризації з протоколу бухгалтерія відображає в обліку та фінзвітності того звітного періоду, коли завершили інвентаризацію.
⚡ Вхідний контроль якості ліків та медвиробів: організовуємо роботу ⚡Робота з ліками та медвиробами: працюємо без порушень ⚡Облікові та звітні документи: заповнюємо правильно ⚡Державний нагляд: успішно проходимо перевірки