Наказ № 49/180: докладно про медичну допомогу військовим в цивільних медзакладах

Що органузувати ефективну вторинну і третинну медичну допомогу для військовослужбовців та підготовки визначених медзакладів МОЗ та Міноборони видали Наказ № 49/180. Дізнайтеся, як саме цей документ змінить роботу лікарень, та яких заходів повинні вжити керівники медзакладів, аби не порушити законодавство.

Ще на початку поточного року Міноборони та МОЗ видали наказ, який регулює порядок надання вторинної та третинної меддопомоги учасникам АТО та інших заходів з оборони нашої країни, а також в умовах воєнного або надзвичайного стану. Це наказ «Про визначення механізму надання вторинної (спеціалізованої) і третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги військовослужбовцям, які беруть участь в антитерористичній операції та здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та/або в умовах запровадження воєнного чи надзвичайного стану» від 07.02.2018 № 49/180. (Далі — Наказ № 49/180)

Форми-додатки до Наказу № 49/180

Форма 1Документ Word
Форма 2Документ Word
Форма 3Документ Word

Наказ № 49/180 затвердив Інструкцію щодо механізму організації надання вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги військовослужбовцям у закладах охорони здоров’я, що залучаються для надання такої допомоги (далі – Інструкція), а також Перелік закладів охорони здоров’я та державних установ НАМН, що залучаються для надання вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги військовослужбовцям Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів військових формувань та правоохоронних органів, особам рядового і начальницького складу та поліцейським, які беруть участь в антитерористичній операції та здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та/або в умовах запровадження воєнного чи надзвичайного стану далі – Перелік).

Згідно з цим наказом, відповідальність за організацію підготовки медзакладів з переліку, покладається на Управління екстреної меддопомоги та медицини катастроф МОЗУ, Головне військово-медичне управління СПУ, галузеві департаменти ОДА, а також НАМН України. Контролювати цей процес мають спільно заступник Міністра оборони України та заступник Міністра охорони здоров’я України.

Інструкція щодо механізму організації надання вторинної та третинної меддопомоги військовим

Як вже зазначалося, положеннями Інструкції визначається механізм організації надання вторинної та третинної меддопомоги особам, що беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони та АТО та/або в умовах запровадження воєнного чи надзвичайного стану (далі — військовим), в регіональних медзакладах та державних установах НАМН України.

У наданні меддопомоги медзаклади та установи НАМН опираються на Конституцію України, закони України, нормативні акти щодо охорони здоров’я в Україні, включно з цією Інструкцією.

Надання меддопомоги військовим не є приводом медзакладам та установам НАМН припиняти свою основну діяльність — вони мають як і раніше обслуговувати населення.

Завдання та діяльність медзакладів

Основними завданнями, які мають виконувати такі установи охорони здоров’я, є:

  • приймати, реєструвати та вести облік щодо чисельності поранених (хворих) військових;
  • надавати вторинну та третинну меддопомогу пораненим та хворим військовим;
  • здійснювати заходи медичної та фізичної реабілітації військових.

Медзаклади, щойно отримавши повідомлення Міноборони, мають:

  • підготувати резервні профільні ліжка для прийому поранених та хворих військових;
  • підготувати запас медикаментів та медвиробів, донорської крові та її препаратів;
  • бути готовими до госпіталізації 10-15 військових одночасно;
  • узгоджувати свою роботу з надання меддопомоги військовим із впровадженими згідно з наказом МОЗ № 751, стандартами;
  • вести за формами 1-3 (додатки) облік чисельності хворих та поранених військових, що отримують або отримували стаціонарне лікування;
  • проводити облік дефектів меддопомоги на догоспітальному та госпітальному етапах, наприклад, несвоєчасності або занизької якості;
  • інформувати робочі групи про потреби медзакладів для надання меддопомоги військовим у медикаментах, медвиробах, донорській крові та її препаратів.

Співпраця з іншими установами

У своїй діяльності медзаклади, що надають військовим вторинну та третинну меддопомогу, об’єднуються з державними установами НАМН, медичними ВНЗ та медзакладами Міноборони.

Організація та проведення військово-лікарської експертизи здійснюється до поранених або хворих військових після проходження ними курсу терапії. При цьому керуються постановою КМУ від 07.09.1993 року № 708.

Як вже зазначалося, організовувати надання спеціалізованої та високоспеціалізованої меддопомоги військовим у медзакладах мають спільно МОЗ та Міноборони.

При цьому, аби зробити заходи з організації надання такої допомоги якомога ефективнішими, у регіонах можна створювати робочі групи, до яких входять також і представники від органів управління медзабезпеченням ЗСУ. Ці представники діють від імені Міноборони.

Робочі групи

Діяльність робочих груп розпочинається з моменту повідомлення Міноборони, а припиняється після закінчення лікування та виписки всіх військових із медзакладів.

До їх обов’язків належать:

  • здійснення заходів з організації готовності медзакладів приймати хворих та поранених військових, надавати їм допомогу;
  • організація співпраці з органами управління медзабезпеченням ЗСУ та інших утворених згідно з законами військових формувань;
  • забезпечення обліку чисельності хворих та поранених військових, що отримували або отримують стаціонарне лікування, а також передачу даних обліку до військових органів управління медзабезпеченням;
  • здійснення контролю за своєчасністю виписки військових або переведенням їх в інші медзаклади Міноборони, МОЗ чи установи НАМН;

Евакуація хворих та поранених

Ліжковий фонд медзакладів, що входять до Переліку, заповнюється за попереднім повідомленням і погодженням щодо чисельності та термінів направлення військових.

Медична евакуація військових до медзакладів та установ НАМН здійснюється за допомогою сантранспорту ЗСУ та військових формувань. Коли існує така необхідність, може бути використаний спеціалізований сантранспорт, що належить системі екстреної медичної допомоги.

Наказ № 49/180: докладно про медичну допомогу військовим в цивільних медзакладахЧитайте: "Керівник захворів: як оформити заміну"

Кадрове забезпечення вторинної та третинної меддопомоги

Вторинну та третинну меддопомогу військовим у включених до Переліку медзакадах надають їх медпрацівники. При цьому вони підлягають бронюванню згідно з чинним законодавством.

Профільні ВНЗ та НАМН надають медзакладам необхідну кадрову підтримку медфахівцями тієї спеціальності та кваліфікаційного рівня, якої потрібно. Направляються такі спеціалісти згідно з постановою КМУ від 02.02.2011 року № 98.

Прикомандировані медпрацівники мають повернутися до установи, що є їх постійним місцем роботи.

Робота за програмою медичних гарантій у 2025 році

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді