Керівник розв’язує питання діяльності закладу в межах та порядку, які визначають установчі документи (ч. 5 ст. 65 Господарського кодексу України; ГК). Установчі документи мають регламентувати склад і компетенції органів управління та порядок, за яким вони ухвалюють рішення (ч. 2 ст. 57 ГК).
Більшість власників (засновників) юридичних осіб визначають у статуті (положенні) порядок заміщення керівника закладу в разі його тимчасової відсутності — у зв’язку з відпусткою, відрядженням, хворобою тощо:
Якщо керівник закладу має право делегувати повноваження на час відсутності іншим посадовим особам, він може раз і назавжди закріпити розподіл обов’язків у посадових інструкціях чи наказом. Однак часто керівники розв’язують питання заміни лише тоді, коли постає потреба. Рекомендуємо остаточно регламентувати в документах порядок заміщення керівника на час тимчасової відсутності. Так ви уникнете зривів у роботі.
Швидка допомога
Отже, керівник захворів, а порядок його заміни в документах не визначений.
У перший день хвороби керівник має видати наказ про тимчасове покладання своїх обов’язків на іншу посадову особу закладу за її згодою (див. Додаток 1).
Звісно, не завжди хвора людина має змогу дістатися роботи, щоб скласти документ. Альтернативний шлях — рішення про заміну керівника та про доплату за виконання його обов’язків ухвалює власник закладу (див. Додаток 2).
Власник має право управляти підприємством та реалізує його безпосередньо або через уповноважені органи (ч. 2 ст. 65 ГК).
У перший день виходу на роботу після хвороби керівник має видати наказ про увільнення від виконання обов’язків керівника людини, яка його замінювала (див. Додаток 3).
Профілактика
Щоб уникнути карколомних ситуацій через раптову відсутність керівника, регламентуйте в документах порядок його заміни та розподіл обов’язків між заступниками на час тимчасової відсутності:
- у посадових інструкціях;
- наказом.
За цих умов, якщо керівник захворів, заступник видає наказ про виконання обов’язків керівника:
- у преамбулі — посилається на відповідний пункт статуту, посадової інструкції, наказу про розподіл обов’язків;
- у розпорядчій частині — повідомляє, що з певного числа приступає до виконання обов’язків керівника без увільнення від основних посадових обов’язків (див. Додаток 4).
- У перший день виходу на роботу після хвороби керівник має видати наказ про увільнення заступника від виконання обов’язків керівника (див. Додаток 5).
Приклад оформлення наказу про виконання обов’язків головного лікаря під час його хвороби (розподіл обов’язків в установчих документах не регламентований)
Приклад оформлення наказу про тимчасове покладання обов’язків головного лікаря на іншу посадову особу, яку визначив власник закладу
Приклад оформлення наказу про увільнення від виконання обов’язків головного лікаря (доплата зазначена в наказі про покладання обов’язків за рішенням власника)
Приклад оформлення наказу про тимчасове виконання обов’язків головного лікаря заступником на підставі посадової інструкції
Приклад оформлення наказу про увільнення заступника від виконання обов’язків головного лікаря та про доплату заступнику
Отже, порядок заміщення керівника у разі його тимчасової відсутності можна прописати в статуті (положенні) закладу, а закріпити розподіл його обов’язків — у посадових інструкціях заступників керівника або окремим наказом.
Якщо заздалегідь цього не зробили, видайте наказ із преамбулою «У зв’язку з тимчасовою непрацездатністю…». У ньому покладіть свої посадові обов’язки на іншу посадову особу закладу за її згодою. У перший день виходу на роботу після хвороби видайте наказ про увільнення від виконання обов’язків керівника людини, яка вас замінювала.