Випуском 78 «Охорона здоров’я» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 29.03.2002 № 117, регламентовано діяльність головного лікаря та заступника головного лікаря закладу охорони здоров’я.
Читайте: "Медична доказова інформація: відбираємо джерела"
Керівництво закладом охорони здоров’я відповідно до чинного законодавства України та нормативноправових актів щодо роботи підприємств, установ і організацій охорони здоров’я передбачає організацію керівником лікувальнопрофілактичної, адміністративногосподарчої та фінансової діяльності закладу, співпрацю з органами управління, місцевою владою, суміжними медичними закладами, забезпечення взаємодії підрозділів лікувальнопрофілактичного закладу та надання якісної медичної й фармацевтичної допомоги населенню; дотримання лікувальнооздоровчого режиму, раціонального харчування; забезпечення впровадження сучасних методів діагностики та лікування, створення належних виробничих умов; організацію роботи з добору, розстановки і використання медичних кадрів, забезпечення своєчасного підвищення їхньої кваліфікації; забезпечення додержання працівниками правил внутрішнього трудового розпорядку, охорони праці та протипожежного захисту; аналіз показників роботи закладу, вживання заходів щодо їх оптимізації; регулювання використання ліжкового фонду; видачу відповідних директивних документів із цих питань; організацію проведення науковопрактичних конференцій медичних працівників закладу з актуальних питань охорони здоров’я.
Читайте: "Банк крові у лікарні: організаційні та правові аспекти створення"
Діяльність заступників головного лікаря
Ефективний менеджмент керівника забезпечується делегуванням повноважень відповідно до посадових обов’язків його заступникам.
На заступника головного лікаря покладаються такі обов’язки:
1. Здійснення керівництва у підпорядкованих йому підрозділах лікувальнопрофілактичного закладу у порядку делегованих головним лікарем повноважень.
2. Виконання обов’язків головного лікаря у разі його відсутності та за його дорученням.
3. Забезпечення ефективного управління закріпленими за ним напрямами діяльності закладу.
4. Контроль виконання в межах делегованих йому повноважень і компетенції:
- дотримання нормативноправових актів з питань охорони здоров’я;
- забезпечення надання якісної медичної та фармацевтичної допомоги населенню;
- впровадження сучасних методів діагностики і лікування, лікувально-оздоровчого режиму;
- створення належних виробничих умов.
5. Забезпечення додержання працівниками правил внутрішнього трудового розпорядку, охорони праці та протипожежного захисту.
6. Планування, регулювання та контроль співпраці з органами управління, суміжними закладами охорони здоров’я.
7. Забезпечення взаємодії підрозділів закладу.
8. Організація роботи з добору, розстановки і використання медичних кадрів, забезпечення своєчасного підвищення їхньої кваліфікації
Читайте: "Вакцинація дітей – розвіюємо страхи батьків"
9. Аналіз показників роботи підпорядкованих підрозділів, вживання заходів щодо їх оптимізації.
Заступник головного лікаря повинен знати:
- Конституцію України;
- законодавчі акти, нормативні документи, що стосуються державної служби та місцевого органу виконавчої влади;
- Укази Президента України, постанови та розпорядження Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, інші нормативноправові акти, що регулюють розвиток галузі охорони здоров’я;
- основи медичного і трудового права;
- концепцію розвитку охорони здоров’я населення України;
- основи міжнародного та європейського законодавства у сфері охорони здоров’я;
- основи державного управління;
- основи організації роботи та технологію процесу управління;
- економічні основи управління охороною здоров’я, демографічну ситуацію в регіоні;
- специфіку менеджменту і маркетингу в галузі охорони здоров’я;
- технології інформаційного забезпечення управління, форми та методи роботи із засобами масової інформації;
- правила ділового етикету;
- сучасні засоби комунікацій та зв’язку.
Щоб забезпечити ефективну діяльність закладу охорони здоров’я головний лікар делегує заступникам свої посадові обов’язки для виконання всіх організаційних процесів з надання медичної допомоги в закладах охорони здоров’я різного рівня, особливо у високоспеціалізованому багатопрофільному стаціонарному закладі.
Злагоджена робота заступників головного лікаря з медичної частини, заступника головного лікаря з економічних питань, заступника головного лікаря з організаційної роботи сприяє ефективному виконанню завдань, покладених на керівника високоспеціалізованого та багатопрофільного лікувальнопрофілактичного закладу.
Читайте: "Форма 065/о: медична карта хворого на венеричне захворювання"
Специфіка роботи заступника головного лікаря з організаційнометодичної роботи
Наказом Міністерства охорони здоров’я України «Про заходи щодо удосконалення надання екстреної медичної допомоги населенню в Україні» від 29.08.2008 № 500 (далі — Наказ № 500) затверджено Примірне положення про заступника головного лікаря станції швидкої медичної допомоги з організаційнометодичної роботи, що регламентує обов’язки цього працівника щодо організаційно-методичного керівництва інформаційно-аналітичним відділом медичної статистики. Заступник головного лікаря з організаційно-методичної роботи повинен мати практичний досвід роботи лікаря, пройти підготовку з медичної статистики та здобути спеціалізацію за спеціальністю «Організація і управління охороною здоров’я», кваліфікаційну категорію за цією спеціальністю.
Обов'язки заступника головного лікаря з організаційно-методичної роботи
На заступника головного лікаря з організаційно-методичної роботи покладено функцію організації методики провадження медичної допомоги в закладі охорони здоров’я та видання нормативних директив з усіх питань, що стосуються забезпечення функціонування закладу:
- надання якісної медичної та фармацевтичної допомоги населенню;
- реалізація впровадження сучасних методів діагностики і лікування, лікувально-оздоровчого режиму та раціонального харчування;
- регулювання використання ліжкового фонду;
- контроль своєчасного підвищення кваліфікації медичних працівників;
- забезпечення належних виробничих умов та матеріально-технічного оснащення діагностичних, лікувальних, допоміжних та господарських підрозділів закладу;
- додержання працівниками правил внутрішнього трудового розпорядку, охорони праці, протипожежного захисту;
- аналіз показників роботи закладу, вжиття заходів щодо їх оптимізації;
- організація проведення нарад, науково-практичних конференцій та конгресів для медичних працівників закладу з актуальних питань охорони здоров’я;
- сприяння проведенню наукових досліджень та зростанню наукового потенціалу медичних кадрів;
- організація щорічних та періодичних медичних оглядів для медичних працівників закладу.
Читайте: "Медична сестра кабінету щеплень: роль в проведенні вакцинації"
Завдання заступника головного лікаря з організаційнометодичної
Відповідно до Наказу № 500 на заступника головного лікаря з організаційно-методичної роботи покладено такі основні завдання:
- розробка організаційно-методичних заходів щодо підвищення ефективності роботи закладу, організаційно-методичне керівництво інформаційно-аналітичним відділом медичної статистики закладу охорони здоров’я;
- підготовка інформаційно-аналітичних матеріалів для керівництва закладу при прийнятті управлінських рішень;
- планування перспективного розвитку закладу та здійснення контролю за проведенням заходів, спрямованих на роботу закладу охорони здоров’я в усіх напрямах діяльності;
- аналіз діяльності закладу з надання всіх видів медичної допомоги населенню на догоспітальному етапі та у стаціонарі;
- підготовка матеріалів для проведення медичних рад;
- виконання обов’язків щодо забезпечення роботи підпорядкованих йому підрозділів;
- вивчення та аналіз даних про структуру закладу охорони здоров’я та його розвиток, про матеріальнотехнічну базу, радіотелефонний зв’язок, санітарний автотранспорт, діяльність закладу охорони здоров’я, кадри, а також про показники якості діяльності структурних підрозділів;
- складання річних та періодичних статистичних звітів про роботу закладу у встановлені терміни, розробка пропозицій щодо удосконалення роботи закладу, представлення цих пропозицій головному лікарю;
- підготовка довідкових матеріалів про діяльність закладу;
- участь у перевірках діяльності структурних підрозділів закладу;
- участь у розробці і реалізації перспективних комплексних планів закладу, планів впровадження досягнень науки, техніки, передового досвіду і наукової організації праці;
- підготовка питань щодо роботи закладу охорони здоров’я для розгляду їх на медичних радах та оперативних нарадах;
- контроль виконання перспективних і річних комплексних планів закладу, впровадження досягнень науки і техніки, передового досвіду і наукової організації праці;
- контроль роботи аналітичноінформаційного відділу медичної статистики закладу;
- забезпечення обліку статистичних показників діяльності закладу, правильне ведення затверджених форм первинної медичної документації;
- контроль за правильністю ведення медичної документації;
- статистичний аналіз зі встановленням вірогідності статистичної інформації та визначенням закономірностей;
- визначення та організація потоків різних видів медико-статистичної та інших видів інформації;
- видача в установленому порядку довідок за запитами юридичних осіб та населення;
- підготовка проектів управлінських рішень щодо діяльності закладу охорони здоров’я;
- планова та оперативна інформаційна підтримка управлінської діяльності апарату закладу;
- розробка та внесення пропозицій щодо відпрацювання системи збору інформації для складання статистичної звітності та її подання до визначених юридичних осіб у встановлені строки.
Читайте: "Психологічна компетентність пацієнта: правові аспекти визначення"
Права заступника головного лікаря з організаційно-методичної роботи
Заступник головного лікаря з організаційно-методичної роботи має право:
- подавати головному лікарю пропозиції щодо подальшого удосконалення і розвитку закладу;
- організовувати і здійснювати перевірку діяльності структурних підрозділів закладу, виконання ними комплексних планів, впровадження досягнень науки і техніки, передового досвіду і наукової організації праці, достовірності обліку та звітності, ведення затверджених облікових форм;
- проводити наради, конференції, семінари в межах своєї компетенції відповідно до плану заходів закладу;
- клопотати перед головним лікарем закладу про заохочення та притягнення до відповідальності медичних працівників підпорядкованих підрозділів;
- вимагати від керівників служб, підрозділів і відділів закладу надавати інформацію та іншу документацію, що необхідна для виконання заступником своїх функцій;
- використовувати у своїй роботі медичну статистичну інформацію республіканського центру медичної статистики Міністерства охорони здоров’я України;
- періодично підвищувати свою кваліфікацію з відривом від виробництва.