1. Активне слухання. Значення мають навіть мінімальні заохочувальні стимули, спрямовані на те, щоб родичі пацієнта озвучили власну версію подій та перерахували всі претензії до медичного працівника. Це забезпечить спокійний хід бесіди у майбутньому. Подібні стимули бувають як невербальними (кивки, доброзичливий і зацікавлений вираз обличчя, відкриті жести тощо), так і вербальними (фрази на зразок «так-так», «звичайно», «я слухаю»).
2. Просте повторення ключових слів чи фраз, які промовляє людина. Дослівне повторення спрямоване насамперед на уточнення сказаного та на підтримку монологу співрозмовника. Цей прийом можна також використовувати для того, щоб виграти час, що дасть змогу сформулювати більш влучну та аргументовану відповідь.
Читайте: "Агресивний пацієнт: як діяти медичному працівнику?"
3. Перефразовування (переформулювання) повідомлення родича хворого — прийом, який використовується для уточнення змісту повідомлення чи для того, щоб акцентувати увагу співрозмовника на певному моменті. З цією метою медична сестра повторює деякі з останніх висловлювань пацієнта чи його родича, використовуючи синоніми до його слів і додаючи власну фразу. Перефразовування містить у собі елементи інтерпретації, що у деяких випадках може бути досить успішним прийомом, а в інших — сприйматися негативно. Цей прийом особливо корисний тоді, коли співрозмовника переповнюють емоції, проте зовсім непродуктивний, якщо говорити монотонно, механічно.
4. Роз’яснення — озвучення роичеві пацієнта суті його висловлювання у більш стислій і зрозумілій формі. Цей прийом, з одного боку, є перевіркою правильності розуміння повідомлення і заохоченням до подальшого розвитку тієї ж теми, з другого — сприяє чіткішому розумінню самим пацієнтом доцільності чи недоцільності певних вимог та зауважень. Для прояснення змісту медична сестра може використати такі конструкції:
- я правильно вас зрозуміла, що…?
- ви говорите (думаєте, вважаєте, стверджуєте), що...
- ви вирішили (хочете, могли б вирішити) саме в такий спосіб...
5. Відображення почуттів — це словесне відображення медичною сестрою емоцій співрозмовника, щоб допомогти йому осмислити свій стан та пояснити суть проблеми. Медична сестра може починати звертання до пацієнта із фраз:
- ви почуваєтеся самотнім (забутим, стомленим...)?
- вас це скривдило (насторожило, стривожило, розлютило...)?
- вам це цікаво (нудно, байдуже...)?
- ви були роздратовані (скривджені, стривожені...), коли це сталося?
Відображення почуттів і змісту базується не тільки на підбадьоренні й стимулюванні пацієнта до продовження розповіді, а й забезпечує активну участь медичної сестри в реальному усвідомленні проблеми.
Читайте: "Утилизация и уничтожение лекарственных средств – общие правила и формы"
6. Підбиття підсумків. Залежно від конкретної ситуації в процесі бесіди підбиття підсумків може бути у формі переказу та підсумовування (резюме). Переказ — це виклад пацієнтові суті його розповіді в стислому, короткому й точному вигляді. Правильний переказ не тільки переконає співрозмовника в тому, що ви його слухаєте та чуєте, а й дасть йому змогу не повертатися до своєї розповіді багаторазово. Підсумовування (резюме) — це повтор у стислому вигляді та поєднання в єдине ціле основних ідей розповіді пацієнта для того, щоб виділити найбільш значущі теми чи підбити підсумки (результати), досягнуті в ході певного відрізка бесіди або всього періоду спілкування.
Читайте більше:
Приклади конфліктів у спілкуванні медичного працівника та родичів пацієнта
Приклад 1. Приїхавши за викликом, бригада швидкої медичної допомоги стикнулася з такою ситуацією: хворий на цукровий діабет непритомний, а родичі не дозволяють ввести йому необхідний препарат. Після марних спроб провести необхідні медичні маніпуляції вдома у хворого, родичам пропонують госпіталізувати його. Вони у грубій формі відмовляються.
Приклад 2. Після провідування хворої дитини батьки підійшли до палатної медсестри зі звинуваченнями, що сніданок дуже рано, а донька звикла прокидатися пізніше, тому ходить голодна. Також їх обурило те, що обхід лікарів проходить зарано і дитина не може виспатися.