«Їжа — це частина лікування», — Наталія Іванченко, Генеральний директор Львівського обласного центру контролю та профілактики хвороб

Автор
співзасновниця спілки «Академія харчування пацієнтів»
Автор
Генеральний директор Державної установи «Львівський обласний центр контролю та профілактики хвороб МОЗ України»
Сьогодні, коли Україна крок за кроком реформує підходи до лікарняного харчування, надзвичайно важливо залучати до діалогу не лише кухарів і дієтологів, а й фахівців із громадського здоровʼя

Співзасновниця спілки «Академія харчування пацієнтів» Тетяна Коваль поспілкувалася з Генеральним директором Державної установи «Львівський обласний центр контролю та профілактики хвороб МОЗ України» Наталією Іванченко про стан і майбутнє лікарняного харчування в Україні: від стандартів і безпечності до культури харчуватися правильно. Адже це не просто послуга, це важлива частина системи громадського здоров’я. 

«Їжа — частина лікування», — Наталія Іванченко, Генеральний директор Львівського обласного центру контролю та профілактики хвороб

Наталія Іванченко щодня працює на перетині епідеміології, освіти і профілактики захворювань і добре знає, як культура харчування впливає на здоров’я людей, безпечність середовища й довіру до системи охорони здоров’я.

Як Ви вважаєте, чому тема харчування пацієнтів важлива для системи громадського здоров’я?

Від того, що і як ми їмо, залежать ризики розвитку інфекційних і неінфекційних хвороб. Організм людини досконалий, але для нормальної роботи йому потрібні дві речі — енергія і вода. Енергію ми отримуємо з їжею, тому важливо, щоб її кількість відповідала потребам організму, а співвідношення білків, жирів і вуглеводівбуло б збалансованим. Надлишок трансжирів чи порушення цього балансу можуть спричинити розлади обміну речовин, які потім доводиться коригувати все життя.

Не менш важливим є водний режим — у середньому 30 мілілітрів води на кілограм ваги (залежно від стану організму), щодня. А загалом, якщо змалку навчати людину харчуватись правильно, ризики хвороб знижуються. Коли ж змінювати харчування вже в старшому віці, позбутись набутих захворювань складно, але правильне харчування допомагає уникати частих загострень.

Майбутнє, я вважаю, належить превентивній медицині та популяризації здорового харчування, бо це крок до зменшення кількості хвороб, яких можна було б уникнути.

Чи можуть лікарні стати джерелом формування культури здорового харчування для суспільства?

Безумовно. Вилікувати людину лише ліками чи словом лікаря неможливо — потрібна якісна їжа. На жаль, ми часто згадуємо про фрукти, овочі й іншу корисну їжу лише тоді, коли людина потрапила до лікарні — родичі несуть усе хворому. А ці продукти мають бути щоденною нормою, щоб до лікарні не потрапляти.

У стаціонарі пацієнти зазвичай мають час переосмислити свої харчові звички. Залежно від хвороби, з якою потрапили до лікарні, одні споживають блендовану їжу, другі — більше білка, треті — більше овочів тощо. І якщо лікарня показує, що правильне харчування справді покращує самопочуття — фізичне і психологічне — людина продовжує їсти так, як дійсно потребує її організм, і вдома.

Їжа — це, безумовно, теж частина лікування. Вона забезпечує організм енергією, допомагає подолати хворобу. І ефективна взаємодія між медикаментами, продуктами та поведінковим режимом — це та основа, яка підтримує здоров’я. Недарма в інструкціях до ліків пишуть «приймати до або після їжі»: йдеться не лише про дієвість, а й про безпеку. Обізнаний — захищений.

Які основні проблеми чи ризики ви бачите у сфері лікарняного харчування в Україні сьогодні?

Ситуація дуже різна. Хоч МОЗ скасувало 15 дієт за Певзнером понад десять років тому, наразі не всі лікарні правильно адаптувались. Десь причина у фінансуванні, а десь і у небажанні змінювати підходи.

Є заклади, де пацієнтам пропонують лише кашу чи зупу, і є ті, що дотримуються балансу: риба, біле м’ясо, овочі. До ідеалу зараз далеко майже всім медичним закладам, але якщо адміністрація лікарні справді зацікавлена у позитивних змінах, завідувачі відділень передбачають у призначеннях не просто «дієту №…», а реальні харчові рекомендації на користь пацієнту, якщо працюють групи нутритивної підтримки чи лікарі-нутриціологи, — тоді харчування дійсно стає раціональним і ефективним елементом лікування.

Яку роль у контролі безпечності харчування відіграють Центри контролю та профілактики хвороб — зараз і в майбутньому?

Одне з наших завдань — популяризація здорового способу життя і раціонального харчування. Працюємо переважно з дітьми в школах і садках: пояснюємо, що таке «тарілка здорового харчування», як виглядає збалансований сніданок, обід, перекус, вечеря. Однак важливо навчати не лише дітей, а й тих, хто готує, і батьків — щоб домашнє харчування не разюче відрізнялося від шкільного.

Працюємо також і в форматі проєкту «Здорове робоче місце»: вимірюємо зріст, вагу, розраховуємо індекс маси тіла, радимо, як покращити раціон працівникам різних підприємств. Проводимо для них санітарно-гігієнічні навчання.

Планові перевірки об’єктів — не наша спеціалізація, але якщо десь стається спалах інфекції, виїжджаємо на місце разом із Держпродспоживслужбою і з’ясовуємо причини. Часто йдеться про порушення товарного сусідства або технології приготування.

Найнебезпечніші не разові, а системні порушення. Крім того, активно працюємо і з нашою цільовою аудиторією в соціальних мережах. До прикладу, проводимо прямі ефіри у Facebook, пояснюємо базові речі — і бачимо, що попит на ці знання зростає. Люди хочуть розуміти, як дбати про здоров’я. Це мотивує.

А про які важливі ініціативи щодо харчування, окрім згаданих вище, можете також розповісти?

Ми проводимо навчання у проєкті «Діємо для здоров’я» — очікували, що за знаннями прийдуть переважно вчителі, а прийшли ще й кухарі: слухали експертів, ставили десятки практичних запитань.

Розвиваємо проєкт «Почуй лікаря»: студенти-волонтери проходять теоретичне та практичне навчання в літній чи зимовій школі, отримують презентації й потім поширюють знання в школах і університетах. У Львові ми проводимо літню школу вихідними — лекції, практичні вправи, робота з матеріалами, які слухачі адаптують під себе. Це цікавий живий процес.

Чи знаєте ви про стан лікарняних харчоблоків? Чи доводилося їх відвідувати?

Так, і вони дуже різні. Є лікарні, де харчоблоки функціонують за залишковим принципом, звідси й неприємний запах, мінімальний асортимент меню тощо. А є ті, де чисто, як в операційній. Можливо, меню там не вражає різноманіттям, але до умов приготування ставляться серйозно. Якщо ж оглянути загалом, то карта країни дуже строката — і за станом кухонь, і за оснащенням, і за якістю меню.

Трапляється, що деякі директори лікарень за час своєї каденції до харчоблоків не доходять.

Так, буває. Я довго працювала у Львівській обласній інфекційній клінічній лікарні — там харчоблоку приділяли велику увагу: модернізували, міняли посуд. Хтось перейшов на кейтеринг, хтось має кухню у підвалі. Усе залежить від керівника і команди. І, зрештою, від пацієнтів теж. Якщо пацієнт вибагливий, ставитьлогічні запитання, то це стимулює лікарню розвиватися. Клієнта треба виховувати, як на мене.

Тож повертаємось до популяризації теми правильного харчування — щоб у лікарнях воно стало частиною лікування, а не опцією за залишковим принципом.

Саме так. Навіть у листку призначень першим пунктом мають бути «особливості харчування» (а не стара «дієта №…») — необхідний калораж, продукти, обмеження тощо. Наприклад, у згаданій інфекційній лікарні після скасування стандартних дієт ми впровадили чотири власні:

  • для пацієнтів із розладами ШКТ (без молочного та клітковини);
  • для хворих із захворюваннями печінки (з обмеженням білка);
  • для пацієнтів із підвищеною температурою (легка їжа);
  • для решти пацієнтів — базовий раціон.

Це простий, але ефективний підхід.

Які три найважливіші пункти мають бути в оновленому Наказі № 931 МОЗ, на вашу думку?

По-перше, універсальний мінімум: щоб усі лікарні мали спільні базові стандарти, які на місцях завжди можна вдосконалювати, але категорично не можна знижувати. По-друге, я б затвердила 7–10 варіантів меню, щоб лікар міг одразу підібрати потрібний раціон пацієнтові. По-третє, зробила б систему НАССР обов’язковою: кольорові дошки, ножі, зрозумілі процеси, дотримання правил. І ще — посудомийні машини у відділеннях, адже поки пацієнти миють тарілки «ганчірочкою в туалеті», ризики небажаних наслідків високі.

Крім того, нам бракує електронного ресурсу про харчування в лікарнях — на зразок порталу «Знаїмо» для шкіл. Саме там дієтсестри й лікарі могли б швидко знайти потрібну інформацію.

Які європейські або світові підходи у сфері лікарняного харчування могли б стати прикладом для України?

Мені не доводилося бути пацієнткою за кордоном, але з професійних розмов і публікацій знаю, що у Польщі харчування подібне до нашого, у Німеччині — широкий вибір страв для пацієнта, але не завжди лікувальний.

Мені імпонує підхід Фінляндії, яку я відвідала минулого року. Це країна, де харчування — частина державної політики. Через низьку інсоляцію вони збагачують продукти вітаміном D. У школах — шведський стіл із легких страв, дитина сама обирає порцію.

Ми з колегами відвідали інститут громадського здоров’я в Гельсінкі: працівники отримують талони на збалансоване харчування — без смаженого, без надлишку жиру, але з варіантами для різних дієт.

Нагоди ознайомитися з харчуванням у тамтешніх лікарнях я не мала, але, з огляду на серйозний підхід фінів до харчування загалом, припускаю, що воно на належному рівні. Це варто дослідити, мені здається. 

Яким ви бачите лікарняне харчування в Україні за 5–10 років?

Ідеальна модель: пацієнт обирає страви з різноманітного меню на основі своїх бажань і обмежень лікаря, медсестра допомагає зробити вибір, якщо необхідно. Адже коли людина в лікарні їсть не тому, що «треба», а із задоволенням, бо смачно, безпечно, збалансовано, то це дуже сприяє емоційному здоров’ю та швидшому відновленню. Тож харчування має стати частиною лікування — і фізичного, і ментального. За цим майбутнє.

додаток

Дайджест змін у медичному законодавстві за пів року

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді