Коли можна повертати ліки та медичні вироби в аптеку: нове законодавство

1 січня 2019 року набув чинності Закон № 2628-Ⅷ від 23 листопада 2018 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду окремих податків і зборів». Про зміни, які впровадив цей документ, читайте в статті.

Закон № 2628-Ⅷ вносить зміни щодо вимог споживача стосовно лікарських засобів та виробів медичного призначення.

Які лікарські засоби можна повернути до аптеки

Неймовірний ажіотаж, який спричинила новина про можливість повернення лікарських засобів до аптек, спонукавМОЗ внести ясність в це питання. Насправді споживач не зможе повернути до аптеки будь-які лікарські препарати, які йому стали не потрібні. Закон № 2628-Ⅷ вносить уточнення до Закону України «Про захист прав споживачів» щодо документів, які є підставою для повернення лікарських засобів та медичних виробів. Нормативні документи передбачають, що повернути можна лише лікарські засоби неналежної якості.

Як підтвердити факт неналежної якості ліків

Споживач ліків зможе повернути по аптечної мережі лише ліки неналежної якості. Цей факт чітко прописаний в нормативних документах. Залишається розібратись, що ж таке «неналежна» якість лікарських препаратів та як її встановити.

Закон про захист прав споживачів дає визначення поняття «належна якість товару». Відповідно до цього документа продукт має тоді належну якість, коли він відповідає усім вимогам, прописаним для цієї категорії продукції у відповідних нормативно-правових документах, та умовам договору зі споживачем. Ще одна умова — дотриманий термін придатності.

Яким чином споживач (покупець ліків) може підтвердити факт неналежної якості ліків?

Щоб цей факт можна було довести, споживач повинен надати документи:

  • висновок про якість лікарських засобів, отриманий в підпорядкованій лабораторії територіального органу Держлікслужби чи в уповноваженій лабораторії;
  • розпорядження Держлікслужби стосовно заборони обігу лікарського засобу.

Ліки та медичні вироби неналежної якості можна повертати до аптекЧитайте: "Колективний договір у КНП: навіщо і як укладати"

Як споживач може повернути лікарський препарат до аптеки

Якщо у споживача виникли сумніви стосовно якості лікарських препаратів, він повинен звернутись до сайту Держлікслужби та переконатись, чи цей препарат не внесений до списку заборонених (перевірити серію придбаного ним товару). Якщо такої інформації сайт не містить, споживачеві варто звернутись до вповноваженої особи Держлікслужби, котра відповідає за якість лікарських засобів.

Крім того, споживач може самостійно на сайті Держлікслужби заповнити електронне повідомлення стосовно якості (підозри на фальсифікацію) лікарського засобу. До цієї форми необхідно буде внести інформацію:

  • назву лікарського препарату;
  • форму випуску;
  • дозування;
  • назву виробника;
  • номер серії;
  • назву аптеки, де був придбаний препарат;
  • адресу, за якою розташована аптека.

Додатково необхідно повідомити, що саме не влаштовує в лікарському засобі та коротко усе описати. Споживач повинен також надати інформацію про себе:

  • прізвище, ім’я та по батькові;
  • контактний телефон;
  • адресу, за якою проживає споживач та на яку йому можна направляти листи.

Отримавши усю необхідну інформацію Держлікслужба розпочне перевірку з фактом продажу лікарського засобу неналежної якості. Якщо скарги споживача стосовно неякісного лікарського засобу підтвердяться, Держлікслужба видасть заборону. Наявність такої заборони стане підставою для того, щоб повернути лікарський засіб до аптеки. При собі споживач повинен обов’язково мати ще й чек, який підтверджує покупку лікарського засобу.

Що запропонує аптека

Споживач може вимагати від аптеки:

  • замінити лікарський засіб невідповідної якості на такий же, але належної якості;
  • повернути кошти за лікарський препарат.

Аптека пристане на будь-яку вимогу споживача (з двох можливих). Якщо ж в аптеці немає потрібного лікарського засобу, заміни якого вимагає покупець, аптека змушена буде повернути затрачені кошти.

Ліки та медичні вироби неналежної якості можна повертати до аптекЧитайте: "Нові критерії ризику, за якими визначають періодичність перевірок клінік"

Контроль якості ліків в Україні

Сьогодні в Україні діє багаторівнева система контролю якості лікарських засобів. В першу чергу за якість своєї продукції відповідає виробник. Окремо проходять контроль ліки, які імпортуються до України. При здійсненні роздрібної та оптової торгівлі ліками, аптеки також проходять відповідний контроль.

Як результат такої перевірки на кожному рівні контролю лікарський препарат отримує відповідний документ:

  • сертифікат якості виробника;
  • висновок щодо якості увезеного лікарського засобу;
  • висновок вхідного контролю.

На кожний лікарський засіб, який реалізують аптеки, повинні бути сертифікати якості. Якщо споживач вимагає, в аптеці повинні надати відповідний сертифікат.

Ліки та медичні вироби неналежної якості можна повертати до аптекЧитайте: "Безпека під час масових заходів у медзакладі"

І ще одне. Основним органом, який встановлює заборони на обіг лікарських засобів, є Держлікслужба (Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками). Саме тому варто заходити на її сайт та перевіряти, чи не заборонені до використання лікарські засоби, які цікавлять споживача.

Робота за програмою медичних гарантій у 2025 році

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді