Стрімкий розвиток інформаційних технологій не оминув і галузь охорони здоров’я. Одним із сучасних напрямів розвитку інформатизації медицини є телемедицина (від грец. tele — дистанція, лат. meder — лікування). Ця система допомагає виграти такий дорогоцінний час, стерти кордони між містами і надати якісну медичну допомогу тим, хто її потребує.
Телемедсестринство (від англ. telenursing) — використання телекомунікацій та інформативних комп’ютерних технологій для надання сестринської допомоги і забезпечення координованої роботи медсестер, коли фізична відстань є критичним чинником.
Телесестринство спрямоване поліпшувати якість і доступність допомоги пацієнтам, особливо тим, що перебувають на амбулаторному лікуванні. Цей вид телемедицини дає змогу пацієнтові та його родині стати активними учасниками лікувального процесу, особливо за хронічних захворювань, а медсестрам — надавати точну і якісну інформацію, здійснювати реальночасову підтримку.
Використовувати телемедсестринство можна амбулаторно, в лікарні, у телемедичному центрі або за допомогою мобільних пунктів.
Читайте: "Телемедицина в Україні: як надавати послуги віддалено"
Обов’язки медичної сестри в телесестринстві
Законодавством України обов’язки медсестри, яка надає дистанційну допомогу, чітко не визначені. Тому звернемося до досвіду колег з інших країн, які успішно застосовують телемедицину.
У Додатку 2 наведені основні принципи телесестринства, які визначає Асоціація Медсестер Нової Шотландії (Nurses Association of Nova Scotia, 2000).
Основні принципи телесестринства (визначені Асоціацією Медсестер Нової Шотландії)
1. Ефективне телесестринство має:
- розширювати й поліпшувати діючу систему охорони здоров’я;
- установлювати оптимальний, а за необхідності невідкладний, доступ до медичних послуг;
- поліпшувати якість життя;
- корегувати обсяг медичних послуг;
- захищати конфіденційність/приватність медичної інформації.
2. Обов’язки медичної сестри, що здійснює телемедичну діяльність:
- встановлювати взаємини «пацієнт-медсестра» на засадах оцінки, планування, дослідження потреб пацієнта;
- співпрацювати з іншими медичними службами для якіснішого надання допомоги;
- визначати, коли телесестринство є найбільш ефективним і доступним методом допомоги, що відповідає потребам пацієнта;
- надавати допомогу відповідно до ухвалених стандартів, протоколів, етичних норм;
- якісно надавати медсестринську допомогу, поліпшувати власні знання і вміння щодо використання технологій;
- враховувати психологічні, культурні, релігійні й інші особливості пацієнта;
- інформувати пацієнта про можливості й обмеження телесестринства, здійснювати очні візити, коли це необхідно;
- дотримувати інформованої згоди;
- вести практику на принципах доказової медицини.
3. Функції медичної сестри, що проводить телемедичну діяльність:
- керувати звертаннями (дзвінками, листами) пацієнтів;
- моніторувати результати діагностичних обстежень, призначень і плану лікування;
- координувати спеціалізовану й первинну допомогу;
- моніторувати ефективність протоколів (знеболювання, інсулін).
Читайте: "Утилізація бактерицидних ламп: правила для медзакладу"
Домашнє телеконсультування
Процес спостереження за станом здоров’я пацієнта, який перебуває за межами закладу охорони здоров’я, із застосуванням телемедицини, називають домашнім телеконсультуванням. Нині домашня телемедицина є найефективнішим напрямом для телесестринства.
Ідея домашньої телемедицини народилася ще в середині 1990-х років. Причинами появи домашньої телемедицини стали:
- неадекватний рівень медичної допомоги в низці груп населення;
- необхідність оптимізації системи охорони здоров’я;
- глобальне старіння населення;
- неефективність «паперово-дільничної» медицини.
У системі домашньої телемедицини саме медичні сестри є «першою лінією оборони».
Читайте: "Обработка тонометра Маклакова: дезинфекция и стерилизация"
Обов’язки медичної сестри у системі домашньої телемедицини
Телемедсестринство в домашній телемедицині знижує кількість особистих візитів медичних працівників до пацієнта, фінансові витрати та до 50% — кількість повторних госпіталізацій. Завдяки телемедсестринству поліпшуються соціальні й моральні показники.
Отже, сьогодні телемедицина є ефективним способом надання своєчасної медичної допомоги. Завдяки цій технології медпрацівники всього світу отримують можливість використовувати всесвітню інформаційну базу даних і обмінюватися безцінним досвідом з колегами, що перебувають у різних куточках земної кулі. Ці можливості сприяють розвитку медицини.
Використання сучасних телемедичних систем є одним з найперспективніших шляхів реформування вітчизняної системи охорони здоров’я. Це дає змогу за порівняно короткий строк і в умовах обмеженого фінансування ефективніше використовувати кошти на розв’язання завдань медичного моніторингу, підвищити якість лікування, знизити ризик захворювань, збільшити тривалість життя населення тощо.
- Нові вимоги до інфекційного контролю: від ВІК до утилізації відходів
- Наркотичні засоби та прекурсори: як не порушити законодавство під час роботи з ними
- Безпечна робота з інструментами: зберігання й санепідрежим
- Організація обігу медичних виробів та лікарських засобів
- Правова освіта медпрацівників: як захиститися від конфліктів, штрафів та суду
- Українська для медпрацівників: експрес-курс
- Цифрові навички у роботі медпрацівника
- Національна сертифікація керівників з медсестринства — 2024