Профілактика вірусних інфекцій у медичному закладі: алгоритми для працівників

Профілактика вірусних інфекцій в ЛПЗ базується на комплексі заходів та передбачає чітку програму дій. Більше того, у процесі його формування беруть участь всі медичні працівники, починаючи від керівництва і профільних спеціалістів і закінчуючи середнім та молодшим медичним персоналом.

Адміністрація закладу — організатор заходів з протидії вірусним інфекціям в ЛПЗ

Щоб ефективно запобігати інфікуванню медичних працівників вірусними інфекціями, адміністрація закладу має:

  • забезпечити матеріально­-технічне оснащення кабінетів та відділень;
  • адаптувати накази МОЗ, обласного/міського департаменту охорони здоров’я, розробити локальні документи, маршрути пацієнта, стандартні операційні процедури, систематично перевіряти їх дотримання медичними працівниками;
  • закупити препарати для екстреної профілактики;
  • навчити медичний персонал універсальним заходам безпеки;
  • забезпечити персонал засобами захисту та необхідним обладнанням;
  • за можливості зменшити кількість інвазивних втручань;
  • добросовісно проводити моніторинг аварійних ситуацій.

Профілактика вірусних інфекцій у медичному закладі: алгоритми для працівниківЧитайте: "Iнфекційна безпека медичного персоналу: розробляємо план заходів"

Медичні працівники — попередження інфікування

Проте чимало залежить і від самих медичних працівників. У роботі вони мають дотримуватися епідемічно безпечних алгоритмів медичних маніпуляцій, знати інструкції з охорони праці, завжди за потреби надягати засоби індивідуального захисту:

  • рукавички (завдяки їм у разі уколу в рану потрапляє на 46-­86% менше крові);
  • халати, лабораторний спецодяг;
  • екрани для обличчя, маски, захисні окуляри.

Кожен працівник, який працює з біологічними рідинами, повинен мати інструкцію на випадок виникнення аварійної ситуації.

Зокрема, у разі аварії медичний працівник має дотримуватися такого алгоритму дій:

  • надати собі першу допомогу (наприклад промити рану під проточною водою);
  • повідомити лікарю (якщо аварія сталася у молодшого спеціаліста з медичною освітою);
  • скласти звіт про аварійну ситуацію;
  • зафіксувати події в журналі аварій;
  • пройти тестування;
  • отримати результати тестування біологічного матеріалу, при роботі з яким сталася аварійна ситуація;
  • отримати направлення до інфекціоніста;

Профілактика вірусних інфекцій у медичному закладі: алгоритми для працівниківЧитайте: "Постконтактна профілактика ВІЛ-інфекції у медичних працівників"

 

  • пройти початкове тестування в інфекціоніста для доведення того, що медичний працівник не був інфікований до аварійної ситуації;
  • отримати консультацію щодо безпечної поведінки, проходження обстежень;
  • за призначенням спеціаліста пройти постконтактну терапію та вакцинацію;
  • дотримуватися режиму прийому препаратів.

Профілактика вірусних інфекцій у медичному закладі: алгоритми для працівниківЧитайте: "Постановка очисної клізми: алгоритм для медсестер"

Роль інфекціоніста в профілактиці вірусних інфекцій

 На інфекціоніста покладають низку важливих завдань, серед яких:

  • оцінка ризику інфікування;
  • косультування;
  • психологічна підтримка, надання рекомендацій з профілактики;
  • тестування (одразу після випадку контакту, через 6, 12 тижнів і 6 місяців, у разі, коли аварійна ситуація сталася з біологічним матеріалом, інфікованим вірусом гепатиту С — до 12 місяців);
  • призначення постконтактної терапії (оцінювання ризику і показань до постконтактної терапії);
  • ознайомлення особи з режимом прийому препаратів і вимогами до проходження лабораторного обстеження.

Профілактика вірусних інфекцій у медичному закладі: алгоритми для працівниківЧитайте: "Внутрішньолікарняні інфекції: види, причини поширення, ізоляція інфікованих"

На етапі консультування важливу роль відіграє психологічна підтримка медика. Керівництво закладу, інфекціоніст тощо мають уникати звинувачень медичного працівника у виникненні аварійної ситуації.

Атестація медичних працівників — 2025

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді