Банк крові – це відділення медичного закладу, де надається медична трансфузійна допомога. Його діяльність передбачає зберігання, відбір та розподіл компонентів, тестування крові чи її компонентів, і самих пацієнтів для проведення трансфузійних заходів. Банк крові може функціонувати у всіх медичних закладах, які надають трансфузійну допомогу. Керівником цього підрозділу може стати відповідальний за надання транфузіологічної допомоги у медичному закладі. Також до повноважень цього працівника належить контроль якості медичної допомоги.
Читайте: "Відділення переливання крові: організація діяльності"
Створюючи банк крові, важливо знати, якими нормативними документами урегульовується основні організаційні та правові питання:
- Постанова «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики» № 285 від 02.03.2016 р.
- Положення для установи переливання крові (щодо організації управління системою якості і безпеки донорської крові та її компонентів), що затверджене Наказом МОЗ від 14.12.2010.
- СТАНДАРТИ акредитації закладів охорони здоров’я, що затверджені Наказом МОЗ від 14.03. 2011 №142.
Працівники лікарняного банку крові повинні не лише дбати про якість отримування, зберігання чи роботу з компонентами крові, а й заповнювати відповідну облікову документацію, а також визначати ефективність заходів з переливання, вести моніторинг трансфузійних ускладнень тощо.
Як організувати діяльність банку крові у вашому медичному закладі з нуля?
Медичний заклад повинен мати заявлену лікарську спеціальність - трансфузіологія, та, звісно, ліцензію на медичну практику.
Насамперед, потрібно внести зміни в основну документацію закладу:
- В Статуті потрібно вказати наявність лікарняного банку крові як структурного підрозділу;
- Затвердити внутрішні Положення про банк крові.
Наступний крок – підбір штату для цього відділення. Головний спеціаліст цього структурного підрозділу – лікар-трансфузіолог, вимоги до кваліфікації якого наведені в Довіднику кваліфікаційних характеристик, випуску № 78.
І останній крок в створенні лікарняного банку крові – розробка системи контролю за дотримуванням акредитаційних вимог щодо надання трансфузійної допомоги. Варто зауважити, що ці вимоги стосуються лише закладів, що надають вторинну чи третинну медичну допомогу.
Читайте: "Ятрогенія: причини, наслідки, профілактика"
Вимоги до медичного персоналу банку крові
Професійні завдання лікаря-трансфузіолога:
- забезпечує якісну і налагоджену роботу станцій і відділень переливання крові
- проводить комплектування донорів
- контролює якість компонентів, з якими працює ( гемо- і кріоконсервантів, самої крові та її компонентів, що зберігаються у банку;
- контролює відповідність процесів заготовки та траспортування крові відповідно до вимог безпеки
- контролює якість та процес виготовлення препаратів на основі крові і т. п.
- проводить трансфузійну терапію
- вживає профілактичні заходи для попередження трансфузійних ускладнень
Кількість потрібних спеціалістів та молодшого медичного персоналу визначає керівник закладу, виходячи з умов та обсягів та нормативів роботи самого закладу.