Обов’язком медичного персоналу закладу, який надає первинну медичну допомогу, є не просто надання медичних послуг в рамках призначеної схеми лікування, а й встановлення тривалих відносин з пацієнтом, проведення профілактичних заходів та психологічна підтримка в процесі лікування.
Читайте: "Поводження з медичними відходами: нові вимоги законодавства"
Нагадаємо, що Положення про амбулаторію визначають такі функції медичного закладу первинної ланки:
- Організація профілактичних заходів та раннє виявлення неінфекційних захворювань серед населення;
- Моніторинг стану здоров’я людей, які знаходяться в групі ризику;
- Профілактика та раннє виявлення соціально-небезпечних захворювань засобами ПМД в амбулаторії, ФАПах, фельдшерських пунктах;
- Організація профілактичних заходів щодо інфекційних та паразитарних хвороб, облік випадків захворювань;
- Зниження рівня смертності та інвалідності серед населення шляхом скринінгу хвороб, які до цього призводять;
- Облік та диспансерний нагляд за пацієнтами з хронічними захворюваннями, а також дорослих та дітей з інвалідністю, ведення відповідної медичної документації;
- Організація та впровадження сестринського нагляду за людьми з хронічними захворюваннями, дорослими та дітьми з інвалідністю;
- Організація санітарно-просвітницьких заходів щодо популяризації здорового способу життя, відповідального батьківства тощо;
- Облік та моніторинг стану здоров’я населення на відповідній території.
Читайте: "Проведення клінічних досліджень лікарських засобів: укладання договору"
Суміжні з цими функціями посадові обов’язки предбачені у посадових інструкціях медичних сестер сімейної медицини. Виходячи з перелічених завдань, можна зробити висновок, що сестринський нагляд передбачає психосоціальну роботу. Адже здорова психіка забезпечує оптимальну життєдіяльність людини, і навпаки, деструктивні зміни в житті призводять до деструктивних змін в психіці. Психосоціальна робота - це допомога людям, які відчувають психологічний дискомфорт внаслідок соціальних, соціально-економічних чи медико-соціальних причин:
- Безробіття
- Втрата близьких
- Інвалідність
- Хвороба
- Вимушена зміна місця проживання
- Участь у бойових діях
- Повернення з місць позбавлення волі
Читайте: "Бактерицидні лампи та їх застосування у медичних закладах"
Для того, щоб психосоціальна робота у медичному закладі була систематичною і ефективною, на локальному рівні потрібно розробити інструкцію з психосоціальної роботи для медичних сестер. Ця інструкція до того ж стане документальним підтвердженням роботи медичного закладу із цим напрямком та знадобиться під час підготовки звітності.
Основні заходи в межах психосоціальної роботи:
- Моніторинг осіб, які мають показання (траждають від депресії, отримали інвалідність тощо);
- Інформування населення щодо профілактики захворювань і організація відповідних заходів (випуск бюлетеня, заходи спільно з громадськими організаціями тощо);
- Просвітня робота щодо психофізичної гігієни;
- Особисте відвідування пацієнтів, за якими проводиться нагляд;
- Консультування та робота з близькими особи, яка переживає сильний стрес з приводу перелічених причин;
- Ведення медичної відповідної документації.
!Важливо: Щоб проводити психосоціальну роботу серед населення, медична сестра повинна мати відповідну підготовку: знати про хвороби та психологічні стани, які виникають у населення з категоріями ризику, уміти виявляти проблеми, з якими потрібно надалі працювати, уміти розрізняти прізноманітні прояви психологічних розладів.