Як діяти у такому випадку керівництву медзакладу? Чи дійсно пацієнт може вимагати компенсацію за фото у соцмережі?
Чи суперечать дії медсестри законодавству
Так, пацієнт має право на компенсацію за публікування фото без його згоди. Цей, на перший погляд безневинний, вчинок може спричинити багатотисячні позови про відшкодування моральної шкоди.
Подібні випадки вже траплялися у судовій практиці. Наприклад, в одній справі суд задовольнив позовні вимоги про відшкодування моральної шкоди, спричиненої розміщенням фотографій та відео за участю позивача без його згоди у відомій соціальній мережі на сторінці відповідача. Сума компенсації становила 6000 грн (Заочне рішення Індустріального районного суду Дніпропетровська від 22.05.2015 у справі № 202/2249/15-ц).
Три причини не розміщувати фото з пацієнтом без його згоди
Чимало фахівців у галузі права вважають, що фотографія людини належить до персональних даних, розповсюджувати які без згоди особи незаконно (Закон України «Про захист персональних даних» від 01.06.2010 № 2297-VI).
Читайте: "Зарплата лікарів КНП в 2019-му"
До того ж Кодекс законів про працю України (КЗпП) визначає, що працівники зобов’язані працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати розпорядження власника або уповноваженого ним органу, додержувати трудової і технологічної дисципліни (абз. 1, ст. 139 КЗпП). Тому Оксана порушила ще й правила трудового розпорядку у закладі, коли фотографувалася на робочому місці.
Публікація у соціальній мережі, навіть на власній сторінці (профілі), будь-якої інформації про людину, у тому числі й фото, — серйозне порушення її особистих немайнових прав. Тому дії Оксани — протиправні. Що у такому випадку має зробити керівництво медзакладу?
Як покарають винного працівника
Насамперед, керівництво закладу має провести службове розслідування та взяти в Оксани письмові пояснення її вчинку. Коли встановили факт вчинення дисциплінарного проступку, до винуватця мають право застосувати дисциплінарне стягнення, передбачене статтею 147 КЗпП, — догану.
Якщо протягом року до видачі наказу про застосування дисциплінарного стягнення до Оксани вже застосовували дисциплінарне стягнення, головний лікар має право звільнити її. Підстава — пункт 3 статті 40 КЗпП, тобто за систематичне невиконання без поважних причин обов’язків, покладених на працівника трудовим договором або правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Адміністрація медзакладу обов’язково має надати відповідь на скаргу пацієнта. Якщо її проігнорувати і не повідомити пацієнту про результати розгляду скарги, це ще більше його образить. Тоді він може вдатися до рішучіших дій, як-от поскаржитися до керівних органів медзакладу чи подати позов до суду.
У відповіді на скаргу пацієнта вкажіть про факт проведення службового розслідування та застосовані заходи дисциплінарного стягнення. Не завадить у цьому разі й вибачитися перед пацієнтом від імені медзакладу за завдані незручності.
Обов’язково з’ясуйте, чи дійсно сторінка (профіль) у соціальній мережі належить саме тому працівнику, якого звинувачує пацієнт. Якщо медпрацівник заперечуватиме, що сторінка належить йому, ви не зможете встановити факт дисциплінарного проступку. Адже у соціальних мережах може зареєструватися будь-яка особа під будь-яким іменем, тому розміщувати інформацію, фотознімки й відеоматеріали також може будь-хто.
Звісно, можна спробувати написати запит про приналежність сторінки до правовласника соцмережі, але такі запити зазвичай ігнорують. Ситуація складна ще й тим, що правовласники найпопулярніших соціальних мереж — іноземні компанії.
Помилкове призначення лікаря: виконати не можна відмовитись
Аби у вашому закладі подібної ситуації не сталося,вкажіть у локальному акті (правилах внутрішнього трудового розпорядку тощо) чи трудовому договорі, що працівникам заборонено користуватися мобільними телефонами чи іншими гаджетами у робочий час без нагальної потреби. У документі потрібно чітко роз’яснити для працівників, що не можна фотографувати пацієнта та публічно розміщувати такі фотографії.