Із 1 січня 2019 року в Україні функції директора та медичного директора ЗОЗ будуть чітко розмежовані:
- директор закладу займатиметься питаннями господарської діяльності;
- медичний директор — виключно питаннями медицини.
Нововведення відбуватиметься без звільнень. Усі головні лікарі та інші медичні працівники виконуватимуть свої функції без змін до терміну дії їхніх договорів (наказ МОЗ «Про внесення змін до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 «Охорона здоров’я» від 31.10.2018 № 1977).
Порівняння посадових окладів головних лікарів та завідувачів
Наразі усі функції (адміністративні і медичні) в медзакладі виконує головний лікар. Це величезний об’єм роботи, який у багатьох розвинених країнах світу виконує два фахівця — генеральний директор займається ключовими адміністративними питаннями, а медичний директор курує усі медичні процеси.
Посада директора/генерального директора
Генеральний директор або директор закладу займатиметься питаннями господарської діяльності, керуватиме виробничо-господарською та фінансово-економічною діяльністю закладу. Він займатиметься:
- стратегічним плануванням;
- формуванням бюджету;
- координацією роботи закладу;
- аналізом економічної ефективності;
- організацією роботи та ефективної взаємодії всіх структурних підрозділів;
- забезпеченням залучення коштів на інвестиційні потреби закладу тощо.
До 2022 року обіймати посаду директора на конкурсній основі може претендент із гуманітарною освітою, правознавець, економіст, лікар, управлінець.
З 2022 року претенденти, які не мають управлінської або менеджерської освіти у галузі знань «Управління та адміністрування» або «Публічне управління та адміністрування», повинні будуть додатково здобути її.
Посада медичного директора
Із 2019 року посада медичного директора вводиться в довідник медичних професій.
В обов’язки медичного директора входитиме:
- розроблення та впровадженням системи безперервного удосконалення якості послуг у медзакладі на основі принципів доказової медицини;
- організація надання пацієнтоорієнтованих послуг;
- координація зовнішньої та внутрішньої взаємодії підрозділів закладу охорони здоров’я;
- організація безперервного професійного розвитку медичного персоналу;
- впровадження сучасних методик діагностики та лікування;
- організація медичної допомоги при надзвичайних ситуаціях;
- оцінювання якості надання медичної допомоги тощо.
Головні лікарі, які вже уклали чи укладуть трудові договори до 1 січня 2019 року — моменту набрання чииності наказу, працюватимуть за старою моделлю. Керуватимуть і адміністративними, і медичними процесами — до терміну, визначеного у договорі.
Після завершення терміну дії договору головні лікарі зможуть взяти участь у конкурсі як на посаду генерального директора, так і на посаду медичного директора ЗОЗ.